Cel puțin în teorie, drumurile electrice vor elimina emisiile și nevoia de oprire pentru alimentare. În practică ne lovim de costurile inițiale legate de implementarea infrastructurii, dar mai ales de dezvoltarea rapidă a altor propulsii alternative, precum cele bazate pe hidrogen.Drumurile electrice reprezintă o promisiune încântătoare. Vehiculele electrificate se pot încărca pe măsură ce parcurg zonele cu infrastructură specială și pot călători mai mult fără emisii directe. Este acesta viitorul transporturilor? Probabil că nu, și iată de ce.
Ce sunt drumurile electrice?
Un drum electrificat este un sistem care permite transferul de energie între vehicul și drumul pe care călătorește acesta. În funcție de felul în care se face încărcarea, drumurile electrice sunt clasificate în 3 categorii principale:
- Cu fire electrice aeriene. Energia este tranferată continuu de la linii montate deasupra drumului, prin intermediul unui pantograf. Sistemul este folosit deja în orașe, la troleibuze și tramvaie. El ar putea fi folosit pe autostrăzi de camioanele și autocarele suficient de înalte pentru a ajunge la liniile aeriene. Sistemul este ideal pentru vehiculele care călătoresc pe o rută fixă, de-a lungul căreia pot sta în contact continuu cu sursa de energie.
- Cu șine de contact integrate în asfalt. Metoda de transfer este similară cu cea anterioară, numai că energia vine de la șine de contact integrate în asfalt. Camionul ce trebuie încărcat va dispune de un braț mecanic care facilitează contactul cu șina. Tehnologia este asemănătoare cu cea folosită în prezent la metrou, cu diferența că linia de contact la metroul bucureștean este plasată în lateral.
- Cu tranfer inductiv, fără contact direct. Energia este transferată între bobine integrate în drum și altele montate sub vehicul, prin intermediul unui câmp magnetic. Când un autoturism sau un camion străbat zonele speciale, energia tranferată inductiv este folosită pentru a alimenta sistemul de propulsie sau pentru a încărca bateriile. Tehnologia este deja folosită pentru încărcarea fără fir a unor dispozitive portabile, precum telefoanele.
În fază experimentală
Utilizarea drumurilor electrificată este în prezent doar în faza de experiment. Totuși, în lume există mai multe proiecte pilot în care producători de vehicule, institute de cercetare, agenții guvernamentale și companii de energie colaborează pentru a testa viabilitatea tehnologiei. Prima porțiune de drum electrificat a apărut în Suedia. Germania are și ea două porțiuni de autostradă de câte 5 km pe care s-au montat fire aeriene. Tot în Germania va fi inaugurat în curând un al treilea tronson electrificat, iar Italia și Marea Britanie vor să construiască și ele drumuri electrice experimentale. În afara Europei, un astfel de proiect se defășoară în SUA, între porturile din Los Angeles și Long Beach.
Argumente pro și contra
Drumurile electrice reprezintă o alternativă mai curată față de propulsia diesel, mai ales dacă energia provine din surse regenerabile (apă, soare sau vânt). Eficiența energetică este de asemenea destul de mare, de 85-95%, mult peste randamentul motoarelor diesel, situat în general sub 50%.
Dar aici se cam încheie lista de avantaje a drumurilor electrice. Cu excepția pantografului, care există de 100 de ani, toate celelalte tipuri de încărcare sunt relativ noi, fără suficiente date privind fiabilitatea. Costurile de implementare a infrastructurii de încărcare sunt de asemenea foarte mari, iar adaptarea actualelor drumuri la noile tehnologii ar putea duce la blocaje considerabile. Se estimează că montarea a 100 de metri de bobine inductive sub asfalt va dura 3 săptămâni. Firele aeriene se montează mult mai rapid: 10 km într-o lună.
Nu este de neglijat nici acceptanța publicului față de astfel de sisteme, deoarece tehnologie este foarte puțin înțeleasă de marea majoritate a utilizatorilor drumurilor.
Vehiculele electrice, amic sau inamic?
Este clar că viitorul este al mobilității electrice, la început bazată pe baterii, iar apoi pe hidrogen. Și această tehnologie este însă doar la început, iar autonomia redusă este principalul motiv de neîncredere în prezent. Drumurile electrice ar putea prelungi autonomia operațională a camioanelor electrice cu baterii mai mici, cu sarcină utilă mai mare.
Dar cum tehnologia bateriilor pare că evoluează mult mai rapid decât cea a drumurilor electrificate, cele din urmă ar putea deveni pe moment o investiție inutilă. În mai puțin de 10 ani ar putea să circule camioane electrice cu baterii care permit o autonomie de 1.600 km. De asemenea, celulele de combustie alimentate cu hidrogen prezintă marele avantaj al propulsiei electrice cu timpi de reîncărcare foarte mici.
În plus, țările din UE, America de Nord și Asia promovează masiv vehiculele electrice. Numărul de stații de încărcare electrice de mare capacitate sau al celor de alimentare cu hidrogen este așteptat să crească exponențial în următorii 10 ani.
Posibile aplicații în viitorul apropiat
Asta nu înseamnă că drumurile electrice vor fi complet eliminate din viitorul transporturilor. Ele ar putea fi folosite pentru rute specifice sau în sisteme închise unde electrificarea drumurilor și utilizarea camioanelor ar putea fi mai avantajoasă decât construirea unei căi ferate. Drumul electrificat ar putea fi o soluție viabilă și pentru camioanele autonome care vor circula în operațiuni de transport între două puncte fixe.
Pe scară largă, drumurile electrificate ar putea apărea abia peste câteva zeci de ani, ca metoda de optimizare a utilizării energiei electrice în transporturi.
Comentați?