Test Volvo FH 460 I-Save
Home Camioane Test Volvo FH 460 I-Save: Tur de forță
Camioane

Test Volvo FH 460 I-Save: Tur de forță

90

Test rapid cu cea mai nouă generație Volvo FH, în versiunea sa cea mai eficientă, I-Save cu motorul de 460 CP cu Turbo Compound. L-am condus în exclusivitate 400 de kilometri, prin munții Apenini, pentru a înțelege cât valorează cu adevărat noul model. Text: Danilo Senna; Adaptare: Ionuț Păduraru; Foto: tuttoTrasportiDupă ce prezentarea oficială din Suedia, din luna martie, a fost abandonată din cauza măsurilor de carantinare care au blocat continentul, iar debutul în fața publicului larg a fost amânat din cauza anulării expoziției IAA de la Hanovra, Volvo nu a mai avut altă soluție decât să prezinte noul FH într-un turneu prin toată Europa. În fiecare țară, noile camioane a fost prezente doar câteva zile.

Din fericire, în timpul șederii din Italia, partenerii noștri de la tuttoTrasporti au avut ocazia unui test fulger cu modelul FH 460 I-Save. Distanța uzuală a testelor tuttoTrasporti a fost însă scurtată, iar semiremorca folosită a fost cea adusă de producătorul suedez. Astfel, greutatea combinației a fost de 40 de tone, o configurație europeană, cu 4 tone mai puțin decât în testele uzuale, în care se folosește semiremorca galbenă a tuttoTrasporti. A fost tot ce s-a putut realiza într-un interval atât de scurt, dar suficient pentru un prim contact cu noua generație Volvo FH.

Test Volvo FH 460 I-Save: Unde s-a schimbat

În aparență puțin diferit de predecesorul său, FH are totuși câteva elemente noi, începând cu partea frontală, unde banda de oțel de sub parbriz a fost înlocuită cu una fabricată din aluminiu. Apoi, desigur, sunt noile faruri și noua mască, dar acestea nu sunt doar modificări estetice: suprafețele sunt acum mai continue și unele întreruperi au fost sigilate, precum cea dintre bara de protecție și uși. Astfel, scurgerea aerului este optimizată, iar aerodinamica este mai bună. Datorită izolației mai bune a lateralelor și peretelui din spate al cabinei, sistemul de climatizare poate fi utilizat la o treaptă de putere mai redusă. Managementul sistemului dual de baterii este de asemenea nou. Bateria secundară este utilizată pentru echipamentele de la bord în timpul staționării și poate fi folosită pentru ”a ajuta” bateria primară în cazul unei probleme la pornire: un fel de starter auto integrat, deci mult mai ușor de folosit.

Totuși, principala atracție a pachetului I-Save, o opțiune care poate fi combinată cu versiunile de 460 și 500 CP, este motorul. În afară de turbina convențională este prezentă din nou o a doua turbină, care la începutul anilor 2000 îi permitea motorului de 12 litri să atingă 500 CP și apoi 520 CP. Acum, rolul acestei turbine nu este de a suplimenta puterea, ci cuplul. Se obțin astfel 300 Nm în plus, care duc totalul la 2.600 Nm, o valoarea extraordinară pentru un motor de 13 litri și 460 CP. Sistemul se numește Turbo Compond, deoarece nu folosește un al doilea compresor: printr-o cascadă de angranaje, cuplul suplimentar este transmis către arborele cotit, având o contribuție directă la rotirea acestuia.

Test Volvo FH 460 I-Save: Economie strop cu strop

Un mod inteligent, dar totuși complicat (din cauza numeroaselor componente), de a stoarce câteva fărâme de eficiență mecanică de la gazele de eșapament, rapide și fierbinți, deci pline de energie. Angrenajul aduce 60 de kilograme suplimentare, dar elasticitatea motorului crește. Am observat acest lucru pe traseul nostru prin munții Apenini. După Borgontaro, urcările se succed, dar FH-ul nostru se încăpățânează să rămână în treapta a 11-a. Turometrul scade inevitabil la 900 rpm, dar retrogradarea preconizată nu vine.

Acest Volvo, mai ușor cu 4 tone decât greutatea maximă permisă în Italia, continuă să tragă decis, motorul livrând cuplul fără întreruperi. Nu foarte rapid, dar vioi pentru un motor de 460 CP. Nu încercați să ajungeți în zona de putere maximă, deoarece după 1.650 rpm curba de cuplu se prăbușește și cavaleria revine la grajduri. Dar nu pentru acest lucru a fost conceput I-Save. Însuși numele sugerează economia de carburant. La final, numele se potrivește perfect cu consumul obținut (25,6 litri la 100 km), afectat puțin de ceva ploaie și de obișnuitele lucrări. În zonele plate, consumul este aproape de 20 de litri la 100 km. Chiar și consumul de AdBlue, de obicei mare la motoarele grupului Volvo, rămâne bine sub 6%: un indiciu al ușurinței cu care camionul a parcurs această rută dificilă.

Test Volvo FH 460 I-Save: Egocentric, dar cu motiv

Frumusețea este că, odată selectat programul Eco al transmisiei automatizate I-Shift și setată plaja de viteze în care funcționează sistemul predictiv I-See de menținere a vitezei de croazieră (-10 km/h în urcare și + 5 km/h la coborâre), Volvo face aproape totul de unul singur. Cu atâtea sisteme inteligente I, nici nu este de mirare.

Camionul reușește să mențină și traiectoria, grație controlului activ al direcției: când se apropie treptat de marcajul de delimitare, în curbă, sistemul ”mângâie” ușor direcția, corectând trasa ca un șofer experimentat. Pe ploaie, această acțiune poate fi percepută greșit ca un început de derapaj, dar după ceva timp te obișnuiești. Chiar și cu acest sistem de asistență, FH rămâne un camion cu nivel 1 de automatizare, deoarece nu îți permite să îndepărtezi complet mâinile de pe volan, iar sistemul ACC, deși poate frâna până la oprirea totală, nu reia accelerația de unul singur (comanda trebuie reactivată manual de pe volan).

Test Volvo FH 460 I-Save interior cabinaBordul și butoanele de control sunt complet redesenate, inclusiv levierul I-Shift (dacă nu cumva vrei să îl înlocuiești cu 3 butoane pe bord) care rămâne pe lateralul scaunului. Potrivit producătorului, șoferii buni caută instinctiv selectorul în acea zonă. Tabloul de instrumente este complet digital, ecranul având diagonala de 12,3 inci. Opțional poate fi adăugat un al doilea ecran, cu diagonala de 9 inci, pe consola centrală. Posibilitatea de a personaliza nivelurile de corectare automată a direcției este utilă și rămâne salvată pentru un card tahograf. În această revoluție de tehnologie ergonomică, este păcat că turometrul este plasat un pic prea în fundal. Dar, așa cum am mai spus, Volvo preferă să aleagă singur turația ideală a motorului.

Test Volvo FH 460 I-Save: Clasa superioară

FH nu cedează modernității camerelor video și păstrează micile oglinzi retrovizoare pentru a încadra mediul din jurul camionului. Iar noi nu avem nicio obiecție la nivel funcțional. Totuși, pot fi instalate până la 7 camere video, pentru a vedea zone precum cea din fața barei de protecție sau de sub ușa pasagerului. Patru imagini de la aceste camere pot fi vizionate simultan pe ecranul central opțional. În rest, la interior regăsim obișnuita precizie a asamblării și materiale de calitate. Avem și aici plastic, dar diferit de cel întâlnit la modelele mai accesibile. Volvo este o marcă premium și îi place să arate asta în orice mod.

Volvo FH 460 I-Save panou de instrumente digitalInterfață triplă. Mâinile pe volan, cheile și vocea: așa comunică omul și mașina. Totuși, butoanele de control sunt noi, la fel și levierul schimbătorului din lateralul scaunului. Tabloul de instrumente complet digital îl simulează în acest caz pe cel al precedentului FH, dar aceasta este doar una dintre opțiunile de personalizare disponibile.

Știi unde mergi. Panoul de instrumente integrează și navigația: viteza este prezentată deasupra, iar turometrul jos. Ecranul secundar afișează aici ecranul de personalizare a unor funcții, dar poate afișa și el navigația.

Volvo FH 460 I-Save dulapuriSpațiu pentru orice. În versiunea cu un singur pat sunt adăugate dulapuri pe peretele din spate, maximizând spațiile de stocare ale acestei cabine Globetrotter. Pentru cei care călătoresc singuri, această versiune este suficientă. Peste tunelul motorului de 9 cm rămâne o înălțime utilă de 196 cm.

Una din două. Versiunile FH 460 și FH 500 pot veni cu a doua turbină în spatele ansamblului principal, conectată la arborele cotit printr-o cascadă de roți dințate. Vine la pachet cu o pompă de servodirecție cu debit variabil.

Articol din revista Cargo&Bus 284 (Noiembrie 2020)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Camioane

Demonstratorul tehnologic autonom Freightliner eCascadia

Daimler Truck își propune să ating ținta de a produce camioane cu...

Camioane

Renault, electrificare pe șantiere

Cu ocazia salonului Intermat, producătorul francez anunță lansarea primului vehicul de șantier...

Camioane

Euro NCAP, detalii despre primele teste de evaluare a siguranței camioanelor

Euro NCAP anunță în mod oficial o etapă importantă în dezvoltarea către...

Camioane

Scania câștigă pentru a noua oară testul comparativ Green Truck

În fiecare an, producătorii de camioane grele din Europa sunt invitați la...