Noul Actros este mai eficient ca oricând, având un consum de carburant mai mic cu până la 5% față de predecesorul său deja foarte economic. Principalele noutăți la capitolul aerodinamică sunt sistemul MirrorCam și deflectoarele laterale concave. Vezi cum a fost aleasă poziția camerelor la noul Actros.Consumul de carburant al lui Actros a fost redus continuu în ultimii 10 ani. În operațiunile tipice de transport pe distanțe lungi, de exemplu, s-au obținut economii de 15% între 2011 și 2019, când a fost lansată noua generație. Față de vechiul model, noul Actros are un consum mai mic cu până la 3% pe autostradă și până la 5% pe drumurile naționale. Pe lângă optimizarea sistemului Predictive Powertrain Control (PPC) și noile punți spate, îmbunătățirile aerodinamice constribuie semnificativ la această reducere a consumului.
Poziția camerelor la noul Actros: Importanța aerodinamicii
În camioanele moderne europene, cu design tip cabină peste motor, aproape o treime din energie este consumată doar pentru a depăși rezistența aerului. La noul Actros, doar sistemul MirrorCam, care înlocuiește oglinzile tradiționale, contribuie cu până la 1,5% din economia de consum. Noile deflectoare laterale concave contribuie de asemenea la reducerea consumului. Pentru aceste îmbunătățiri a fost nevoie de o testare intensivă în tunelul aerodinamic, efectuată la fabrica Daimler din Untertürkheim.
Acolo, inginerii au simulat condițiile de scurgere a aerului în jurul camionului pentru a optimiza coeficientul aerodinamic. În special în cazul MirrorCam, testele au oferit informații valoroase, în primul rând pentru designul brațelor camerelor, și apoi pentru poziționarea lor pe lateralele cabinei. Spre deosebire de oglinzile tradiționale, montate pe uși, camerele video sunt fixate pe cadrul plafonului.
Tunelul aerodinamic din Untertürkheim le-a permis inginerilor de dezvoltare să genereze viteze ale vântului de până la 250 km/h. În paralel cu simularea digitală a scurgerii aerului cu ajutorul computerelor, s-au efectuat și teste în puncte aleatorii pentru a confirma îmbunătățirile aerodinamice aduse de anumite componente. Astfel, inginerii au avut posibilitatea de verifica rezultatele prin mai multe metode.
Poziția camerelor la noul Actros: Căutarea formei optime
Cum a contribuit mai exact testarea în tunelul aerodinamic la optimizarea noului Actros? De exemplu, prin stabilirea celei mai bune poziții pentru brațele camerelor video. Au fost testate mai multe poziții posibile, în partea de sus și de jos a montanților A și în partea de sus a montanților B ai cabinei. Pentru teste a fost folosit
un camion real, ale cărui oglinzi laterale au fost înlocuite cu prototipuri ale brațelor camerelor, montate pe rând în cele trei poziții. Camionul a fost plasat pe cântarul din tunelul aerodinamic, apoi ventilatoarele au fost
pornite. Folosirea unui cântar a permis inginerilor să măsoare forța care acționează asupra vehiculului odată
cu scurgerea aerului. Rezultatul: cea mai bună poziție pentru brațul camerei este pe montantul A, în zona marginii plafonului.
S-a căutat și o soluție care să prevină ca lumina reflectată de sus să reducă perfomanțele camerelor. În
urma acestor teste a fost aleasă drept cea mai bună soluție mica ”streașină” care echipează acum brațele sistemului MirrorCam. Inginerii s-au implicat intens și în dezvoltarea noilor deflectoare laterale concave.
Pe lângă reducerea consumului, inginerii s-au concentrat în timpul testelor aerodinamice și pe evitarea murdăririi camionului. Aceasta este deosebit de importantă în zonele relevante pentru siguranță, precum parbrizul, geamurile laterale și mai ales lentilele camerelor. Aerodinamica influențează cât de multă mizerie ridicată de propriul vehicul sau de cel din față rămâne lipită de camion.
Folosit de 80 de ani
Tunelul aerodinamic din Untertürkheim este folosit de opt decenii de dezvoltatorii Mercedes-Benz. Sistemul este menținut la un nivel de ultimă generație prin modernizări țintite efectuate constant. Două motoare de curent continuu, fiecare cu o putere de 2500 kW, pun în mișcare un ventilator axial cu 9 pale și diametru de 8,5 metri.
La viteză maximă, aproximativ 9.000 de metri cubi de aer sunt suflați orizontal, de-a lungul tunelului de 125 de metri lungime. În zona de test, vehiculul este poziționat pe o suprafață rotativă cu un diametru de 12 metri, astfel încât poate fi expus fluxului de aer nu doar frontal, ci și din lateral sau la orice unghi dorit. În suprafața rotativă au fost integrate un dinamometru cu role și un cântar cu șase componente. Acesta este folosit pentru a determina cu precizie numeroase forțe, inclusiv cea a aerului.
Material apărut în revista Cargo&Bus Nr. 280 (Martie 2020)
Citește și:
Totul despre MirrorCam, sistemul revoluționar de pe noul Actros
Părerile șoferilor despre noul Actros
Noul Actros, disponibil și ca transportor auto
Noul Actros este Camionul Anului 2020
Comisia Europeană: Restricţiile de călătorie ar trebui prelungite până la 15 iunie
Comentați?