În pregătirea pentru lansarea noului Actros, Mercedes-Benz Trucks a efectuat teste finale cu mai mulți clienți selectați. Printre aceștia s-a aflat și Wagenstetter, o companie ale cărei camioane parcurg uneori peste 300.000 km într-un an. Vezi mai jos părerile șoferilor despre noul Actros.Compania Wagenstetter din Forsting (Bavaria Superioară) transportă produse alimentare și mărfuri periculoase. Rutele principale de transport sunt între regiunea Ruhr și nordul Italiei. Datorită performanțelor înalte de transport ale camioanelor proprii, acest transportator este un partener ideal pentru teste cu clienți. Într-un timp foarte scurt, camioanele Wagenstetter realizează un kilometraj uriaș: camioanele care merg cu echipaj de doi șoferi parcurg uneori peste 300.000 km într-un an.
Când noul Actros a intrat în flota Wagenstetter, primordială a fost testarea noului sistem Active Drive Assist. Acesta reprezintă o bornă simbolică în industrie, deoarece noul Actros este primul camion de serie care dispune de un sistem de conducere parțial automată pentru întreaga plajă de viteze. Active Drive Assist susține activ șoferul prin controlul longitudinal și lateral al vehiculului: sistemul poate frâna și accelera automat, dar și să mențină camionul pe bandă. Desigur, șoferul deține în continuare întreaga responsabilitate pentru comportamentul vehiculului în trafic.
Șoferul Tom Westphal (50 de ani) a condus noul Actros pentru compania Wagenstetter. Acesta folosește Active Drive Assist atât pe drumurile principale din Bavaria Superioară, cât și pe autostrăzile care îl duc în mod regulat spre nordul Italiei. ”Sistemul este un sprijin valoros în multe situații diferite. Când traficul este aglomerat, Active Drive Assist mă ajută să mențin distanța corectă față de vehiculul din față, dar nici nu lasă un spațiu prea mare până la acesta. Pe de altă parte, la călătoriile lungi și monotone, joacă în mare parte rolul unui copilot: mă supraveghează în permanență și face anumite corecții la momentul potrivit. Active Drive Assist este un ajutor bine-venit și în ambuteiaje, grației funcției stop-and-go. La finalul zilei, sistemul îmi ușurează munca. Trebuie să monitorizez în continuare totul, dar după nouă ore de condus nu mai sunt la fel de obosit ca înainte”, spune Tom Westphal.
Cum funcționează Active Drive Assist
Imediat ce șoferul activează controlul vitezei de croazieră și setează viteza dorită, Active Drive Assist este activat automat, dar poate fi dezactivat de către șofer. Când camerele sistemului detectează marcajele de pe ambele părți ale drumului, Active Drive Assist începe să susțină activ șoferul la ghidarea longitudinală și laterală a camionului. Faptul că ADA este activ îi este indicat șoferului pe ecranul de instrumente al sistemului Multimedia Cockpit cu un volan albastru și marcaje rutiere albastre.
Poziționarea camionului pe bandă poate fi setată în mai multe etape prin intermediul volanului multifuncțional al noului Actros. În partea stângă a volanului există șase butoane pentru controlul vitezei de croazieră, iar între aceste butoane este suprafața tactilă Touch Control, importantă pentru operarea Active Drive Assist. În mod normal, cu ADA activat, camionul se va menține pe centrul benzii. Dacă șoferul preferă ca vehiculul să circule mai spre interiorul sau spre exteriorul benzii, el trebuie să indice pe Touch Control direcția dorită, cu o mișcare orizontală. Tot de acolo, dar cu mișcări pe verticală, se poate specifica distanța față de vehiculul din față.
Dacă șoferul a programat Active Drive Assist în acest mod și camionul ajunge prea aproape de vehiculul din față, acest lucru este simbolizat pe ecranul din spatele volanului de o imagine stilizată. Concomitent, Active Drive Assist frânează autonom camionul. Imediat ce distanța de siguranță este suficient de mare, sistemul reia automat accelerarea până la viteza presetată.
Sistemul își asumă același rol activ și la ghidarea laterală: Active Drive Assist face în permanență corecții ale direcției pentru a menține camionul în interiorul benzii de rulare. Bonus, menținerea benzii continuă și dacă șoferul a dezactivat Active Drive Assist: în acest caz intervenția nu mai este permanentă, ci se face doar în momentul în care camionul ajunge la linia de separare. Active Drive Assist se bazează pe noul sistem de direcție electrohidraulic Servotwin.
Părerile șoferilor despre noul Actros: Încredere căpătată rapid
”La început, a trebuit să mă obișnuiesc cu sistemul. Este un sentiment diferit la volan atunci când intervine Active Drive Assist. Dar ajungi repede să ai încredere în el, deoarece corecțiile făcute au sens și îmbunătățesc siguranța. Efectul este unul pozitiv, în special la călătoriile lungi. Pur și simplu șoferul este mai puțin stresat”, admite Tom Westphal.
Klaus Wagenstetter, director general al companiei Wagenstetter, este impresionat de beneficiile condusului parțial automat: ”Active Drive Assist este un sistem care oferă un sprijin real pentru șoferii noștri, în special pe drumurile principale și autostrăzi. Acest sistem de conducere parțial automatizată cu acest spectru de performanțe este disponibil în prezent doar pe noul Actros. Mercedes-Benz subliniază încă o dată că această marcă reprezintă tehnologia de ultimă generație în segmentul camioanelor”.
Pachet armonios
Toate sistemele de asistență ale noului Actros operează în strânsă legătură unul cu celălalt. De exemplu, pentru a detecta traficul din față și marcajele rutiere, Active Drive Assist folosește tehnologia radar și camerele video ale la fel de noului sistem Active Brake Assist 5. ADA operează în permanență în concordanță cu speficificațiile ultimei generații Predictive Powertrain Control, pentru a deplasa camionul cât mai economic cu putință. ”Cu aceste sisteme de asistență, Mercedes-Benz Trucks oferă un pachet complet. Sistemele lucrează armonios pentru a îmbunătăți siguranța și eficiența economică a afacerii noastre”, mai spune Klaus Wagenstetter.
Sistemul actualizat Predictive Powertrain Control i-a impresionat de asemenea pe reprezentanții companiei de transport. PPC ajută șoferii să micșoreze consumul și pe drumurile rurale, nu doar pe autostrăzi și drumurile pricipale. Hărțile digitale stocate includ acum și drumurile rurale: parametrii geometrici ai curbelor, intersecțiilor și sensurilor giratorii, precum și indicatoarele acestora, sunt acum incluse în controlul vitezei și al transmisiei. ”Petrecem foarte mult timp pe drumurile rurale din Bavaria Superioară. PPC ne ajută să economisim carburant, iar în acest fel se pot câștiga bani buni în acest sector”, explică Klaus Wagenstetter. ”Acum mă pot relaxa când călătoresc pe drumurile rurale cu sistemul cruise control activat, deoarece Predictive Powertrain Control selectează mereu treapta de viteză potrivită și viteză corectă. De exemplu, atunci când trec pe lângă un indicator de restricție de viteză când intru într-un sat, sistemul menține automat viteza legală”, declară și șoferul Tom Westphal.
Părerile șoferilor despre noul Actros: Beneficiile MirrorCam
Datorită aerodinamicii îmbunătățite, sistemul MirrorCam, o altă premieră pe un camion de serie ajută de asemenea la reducerea consumului de carburant. Sistemul este compus din două camere video îndreptate spre spate, ale căror imagine sunt transmise la niște ecrane montate pe stâlpii parbrizului. ”MirrorCam aduce o îmbunătățire enormă siguranței, manevrabilității și aerodinamicii vehiculului. Am o vizibilitate mult mai bună în jurul camionului, deoarece lipsesc oglinzile mari. De asemenea, liniile de distanță sunt foarte ajutătoare, deoarece este mult mai ușor să apreciezi traficul din spate”, mai spune Tom Westphal. Verdictul său este clar: ”I-am spus deja șefului meu că în viitor vreau să conduc doar camioane cu MirrorCam”.
Comentați?