MAN a lansat EcoLife 2, o nouă generație de cutii de viteze automate cu convertizor de cuplu pentru autobuze urbane și interurbane. Optimizările hardware permit reducerea consumului prin scăderea turației motorului, dar și diminuarea vibrațiilor.Noile transmisii vor fi disponibile pe toate modelele MAN Lion’s City cu motoare diesel de 9 litri din noua serie D15 (280-360 CP) sau cu motoarele E18 de 9,5 litri alimentate cu gaz (280 și 320 CP). Ambele variante sunt echipate cu sisteme MAN EfficientHybrid, inclusiv funcție stop-start.
Autobuzele interurbane MAN Lion’s Intercity, disponibile cu motoare D15 (280-360 CP) și D08 (290 CP), pot fi de asemenea echipate cu noile cutii de viteze. De asemenea, șasiurile RR8/9 și RC2/3 (fiecare cu motoare D15 și D08) pentru aplicații urbane și interurbane vor fi echipate cu noile transmisii automate.
În curând, autocarele MAN Lion’s Coach, NEOPLAN Tourliner și NEOPLAN Cityliner și șasiurile de autocar RR2/3/4/5 (cu motor D26) vor fi echipate și ele cu transmisii EcoLife 2 Coach, care suportă un cuplu motor de până la 2.500 Nm.
Mai ușoare, mai rubuste și mai ușor de servisat
Noile cutii de viteze sunt cu 8 kg mai ușoare, în mare parte prin înlăturarea sistemului separat de răcire al retarderului și integrarea lui în sistemul general de răcire. Discurile ambreiajului sunt acum răcite, acesta devenind astfel mai robust. Inginerii au acordat o atenție deosebită componentelor responsabile pentru controlul vibrațiilor și reducerea zgomotelor: amortizorul de torsiune și convertizorul hidrodinamic de cuplu. În ce privește consumul de carburant și emisiile, îmbunătățiri semnificative se obțin prin reducerea turației de ralanti (până la 550 rpm).
Elementul principal al noilor transmisii este însă noul software de schimbare a treptelor. Noua logică a schimburilor se bazează pe o nouă gradare a celor șase rapoarte. Raportul total de transmisie are acum o plajă crescută de la 5,469 la 5,727. În special cele două trepte cu supraviteză 5 și 6 sunt semnificativ mai lungi, permițând reducerea turațiilor la viteze mari. De exemplu, modelul Lion’s Intercity cu motor D15 are o turație de aproximativ 1.400 rpm la 100 km/h.
În schimb, raportul de transmisie dintre prima și a doua treaptă de viteză a fost redus. Astfel, schimbarea treptei se poate face mai devreme la plecările de pe loc și mai târziu la încetiniri, protejând motorul. Sistemul de control TopoDyn Life, care ia în calcul topografia, greutatea vehiculului și alte forțe, a fost și el optimizat. De asemenea, retarderul reproiectat are o performanță de încetinire mai mare.
Costurile de servisare au scăzut prin îmbunătățirea robusteții componentelor și extinderea intervalelor de schimbare a uleiului până la 180.000 km, în funcție de aplicație. De asemenea, sistemul automat stop/start pentru autobuzele urbane a fost optimizat, permițând o mai bună recuperare a energiei la versiunile MAN EfficientHybrid.
Comentați?