Valeriu Zaharia: ”Cu noul Actros, efortul șoferilor este redus la minimum”

Cu ocazia turneului de prezentare în România a noilor generații Actros și Arocs am vorbit cu Valeriu Zaharia, Managing Director al diviziei Trucks&Buses, despre rezultatele obținute de companie în acest an și obiectivele pentru viitorul apropiat.
Valeriu Zaharia, Managing Director Divizia Trucks & Buses Mercedes-Benz Romania

Ați început anul cu o creștere foarte mare a înmatriculărilor față de 2018. Care este obiectivul până la finalul anului?

Valeriu Zaharia: Pentru noi anul a început spectaculos. Ne-am și pregătit foarte bine pentru acest lucru, încă de la producția din decembrie, pentru a avea un stoc de camioane în ianuarie. A fost cel mai bun ianuarie din istoria companiei și am ținut-o tot așa în primele 6 luni, pentru că am anticipat puțin ce se va întâmpla în piață. Am învățat de-a lungul timpului cam care sunt nevoile clienților și ce așteptări au. A contat foarte mult să avem mașini gata de livrare din stoc. Desigur, facem mașini pe comandă, dar am anticipat o nevoie rapidă de camioane pe piață și am profitat de faptul că am avut stocuri pregătite. La finalul anului ne așteptăm să livrăm undeva la 1.650 de camioane noi, o creștere de 10% față de 2018. Asta în condițiile în care anticipăm o ușoară scădere a pieței totale, undeva la 5% sub nivelul din 2018.

Ce segment de vehicule a înregistrat cea mai mare creștere comparativ cu anul trecut?

Valeriu Zaharia: Am făcut o analiză după prima jumătate a anului și aveam o creștere de aproximativ 55% pe întreaga piață. La capete tractoare avansul a fost de 20-25%, dar creșterea cea mai mare și surpriza anului este la construcții, unde vânzările s-au dublat față de 2018.

Vânzările de camioane rulate cum au mers în 2018?

Valeriu Zaharia: Foarte bine. Suntem undeva tot la 10% peste nivelul de anul trecut, în condițiile în care piața dă semne că se va reduce cu 10%.

Care este părerea clienților despre noul Actros?  

Valeriu Zaharia: Transportatorii sunt încântați de noul Actros, atât de confortul fizic din cabină, cât și de confortul mental adus de ușurința cu care se conduce camionul și de vizibilitatea sporită față de vechiul model. MirrorCam este inovația de bază a noului Actros, ea duce la creșterea vizibilității laterale, dar și la o foarte bună senzație atunci când vezi mereu pe ecrane capătul semiremorcii și ai la dispoziție repere pentru lungimea vehiculului. Nu mai vorbesc de gararea la rampele de încărcare-descărcare, care acum, cu reperele MirrorCam, o poți face cu precizie de 1-2 cm. Deci s-a terminat cu semiremorcile lovite pe la colțuri, uși și balamale, evitându-se costuri de reparații repetate.

Se mai poate comanda vechea generație Actros?

Valeriu Zaharia: Nu, acum se produce doar noua generație. Mai avem câteva unități pe stoc, foarte puține, pe care le vom epuiza în maximum o lună.

Care sunt cele mai populare servicii care însoțesc camioanele noi vândute?

Valeriu Zaharia: Cel mai bine primit serviciu de către clienți este contractul de service. Avem mai multe categorii, cel mai vândut fiind Best Basic, care cuprinde toată mentenanța camionului pe 3-5 ani, în funcție de dorința clientului. Reviziile se fac fie la an, fie la numărul de kilometri (125.000-150.000), în funcție de modul de exploatare a camionului. Mai vindem cu succes extinderi de garanție. Camioanele noastre au standard o garanție completă de 18 luni și una de 3 ani pentru sistemul de propulsie. Putem extinde garanția completă până la acești 3 ani, sau să extindem până la 4 sau 5 ani garanția pentru sistemul de propulsie sau chiar pentru întregul camion. Cel mai bun contract pentru client în ceea ce privește riscul sau cheltuielile neprevăzute este Complete, cu serviciul Uptime inclus, care asigură absolut toate intervențiile și reperele necesare pe durata contractului de service. De asemenea, cam 70-75% din camioane continuă cu abonamente la serviciul telematic Fleetboard și după perioada de probă de 4 luni. De asemenea, finanțarea pe care o oferim cu Mercedes-Benz Financial este tot mai căutată. Avem oferte de leasing financiar, leasing operațional sau credit, variante de credit cu rate în Euro și TVA în lei, practic întregul portofoliu de servicii de finanțare. Creștem și în acest domeniu, în prezent peste 30% dintre camioanele noi sunt achiziționate cu finanțare de la Mercedes-Benz Financial.

Este o tendință în ultima perioadă de achiziționare a unor camioane mai bine echipate?

Valeriu Zaharia: Este o tendință pe care și noi dorim să o stimulăm, dovadă fiind edițiile speciale din prima parte a anului. Știm de problema lipsei șoferilor. Un camion foarte orientat către șofer, cu o cabină mare și confortabilă, îți oferă un avantaj competitiv atunci când vine vorba de a găsi șoferi noi sau de a-i păstra pe cei actuali. Cu noul Actros venim cu un suport extraordinar pentru firmele de transport în a-și loializa personalul și a găsi mai ușor alți șoferi. Sisteme precum ABA 5, Active Drive Assist, noul PPC și MirrorCam transformă noul Actros într-un partener de drum al șoferului, care mai mult supervizează mersul camionului. Efortul șoferului este redus la minimum, dacă folosește toate aceste sisteme de asistență.

Mulți se tem de ruperea unui braț de cameră de la sistemul MirrorCam. Este pregătită rețeaua din România pentru astfel de reparații?

Valeriu Zaharia: Camera are o prindere flexibilă, un tendon de cauciuc foarte solid, încât este foarte mic riscul ca brațul să se rupă. În cazul în care așa ceva se întâmplă, atelierele service sunt pregătite cu sistem de suport și oglindă clasică. Schimbarea camerei presupune o calibrare foarte atentă, care nu se poate face în stradă, ci doar în atelier. În primă fază, pentru punerea camionului pe roți, se montează foarte rapid un sistem clasic, cu un magnet la un capăt și un șurub la celălalt capăt.

Plănuiți extinderea rețelei de service în viitorul apropiat?

Valeriu Zaharia: Nu căutăm activ extinderea, avem cea mai dezvoltată rețea de ateliere autorizate din România, cu peste 30 de centre. Dar avem discuții cu potențiali parteneri, care doresc să investească și să implementeze standardele de servicii after-sales Mercedes-Benz Trucks. Regulile ne obligă să dăm licențe de funcționare tuturor atelierelor care ating standardul de calitate Mercedes-Benz.

Care este stadiul contractului cu PMB pentru autobuzele Citaro Hybrid?

Valeriu Zaharia: Contractul a fost semnat de ambele părți, practic suntem în faza de implementarea a mașinilor în producție. Împreună cu Primăria am fixat configurația finală a autobuzelor: vor fi modele de 12 metri lungime, cu trei uși. O structură asemănătoare cu a autobuzelor Citaro pe care le avem și acum pe străzi, doar că producție 2020, față de 2006-2008 pentru cele actuale. Primele autobuze Citaro Hybrid vor fi livrate în perioada aprilie-mai 2020.

Vânzările de autobuze cum au mers în 2019?

Valeriu Zaharia: Foarte bine, am început anul cu o licitație câștigată la Cluj, pentru 10 unități Setra Urban, un produs de top. Continuăm parteneriatul cu orașul Cluj, unde anul trecut am livrat 60 de autobuze solo și 15 articulate Conecto. Și pe segmentul privat livrările merg foarte bine, în special cu autocare Tourismo și Setra. E o piață mai mică, dar avem o cotă de piață foarte bună.

Aveți și o activitate de vânzări de autobuze și autocare rulate?

Valeriu Zaharia: Dezvoltăm în acest moment această activitate, am făcut primii pași. Avem un responsabil pentru acest domeniu și creștem progresiv.

Articol apărut în numărul 276 (Octombrie 2019) al revistei Cargo&Bus.

Adaugati comentariu