test noul Actros
Home Camioane Test noul Actros: Maxitehnicus
Camioane

Test noul Actros: Maxitehnicus

124

Unii dintre voi poate vă amintiți de Minitehnicus, robotul erou de benzi desenate care uimea copiii din anii ’70-’80 cu soluțiile ingenioase găsite la diverse probleme. Noua generație Actros se transformă într-un Maxitehnicus care rezolvă problemele actuale ale transportatorilor, ajutând șoferii să conducă mai relaxat, mai sigur și mai eficient. Multe dintre inovațiile introduse sunt unice în segmentul camioanelor, iar noi le-am încercat pe toate. Test noul Actros în Spania.

Vă vom scuti de jocuri inutile și vă vom spune direct: există trei diferențe la exterior între actualul și noul Actros. Prima și cea mai evidentă este înlocuirea oglinzilor laterale cu două camere video montate deasupra ușilor. Celelalte două modificări sunt mult mai subtile: designul luminilor de zi LED și forma deflectoarelor laterale, care sunt acum concave. În plus, motoarele și transmisiile sunt și ele aceleași. Singura noutate mecanică este puntea spate, acum mai ușoară și cu un raport de transmisie redus de la 2,533 la 2,412. Cu toate acestea, Actros nu doar că se simte ca un model nou, ci chiar ca unul revoluționar, deoarece lista inovațiilor tehnice este lungă, iar multe dintre acestea sunt premiere în domeniu.

Test noul Actros: Conducere semi-autonomă

Prima mare noutate este sistemul Active Drive Assist, care transformă noul Actros într-un vehicul autonom de nivelul 2. Sistemul se bazează pe camera video de la baza parbrizului, care urmărește liniile de demarcație ale benzii de rulare și ghidează vehiculul printre acestea, ajutat și de noul sistem de direcție acționat electric. În testul nostru din Spania, care a cuprins o bună parte de autostradă, ADA și-a făcut treaba excelent, menținând camionul pe mijlocul benzii. Sistemul poate fi activat de pe ecranul central tactil, iar dacă infrastructura este adecvată (benzi destul de largi și bine marcate), pe panoul de instrumente va apărea un ecran albastru și imaginea camionului încadrată între două dungi tot albastre, culoare specifică vehiculelor autonome. Din acel moment, Active Drive Assist va controla activ direcția, dar și frânarea și accelerația, menținând nu doar banda, ci și distanța de siguranță față de vehiculul din față. Sistemul dispune și de funcție „stop and go“, fiind util și în ambuteiaje. Chiar dacă este dezactivat, sistemul ADA împiedică ieșirea neintenționată de pe banda de rulare. În acest caz, însă, direcția nu se ajustează permanent, ci devine activă doar în momentul în care camionul calcă una dintre cele două benzi. Nu trebuie uitat însă că acesta este doar un sistem de asistență, iar șoferul este în continuare obligat să țină mâinile pe volan și să supravegheze în permanență traficul. Totuși, ADA poate ajuta la evitarea incidentelor provocate de scurte momente de neatenție, menținând cu acuratețe direcția pe distanțe scurte. În timpul testului din Spania, pe aproximativ 70 km de autostradă, sistemul s-a dezactivat 3 ori, pentru perioade de câteva secunde, atenționându-mă că în acel moment dețin în totalitate controlul asupra vehiculului.

Test noul Actros: ”Oglinzi“ digitale

Noul Actros este și primul camion de serie echipat cu camere video în locul oglinzilor laterale. Imaginile sunt preluate de două ecrane de înaltă rezoluție, cu diamentru de 15 inci, montate pe stâlpii cabinei. Acest sistem aduce mai multe beneficii. Lipsa oglinzilor îmbunătățește aerodinamica (doar din acest artificiu consumul este redus cu 1,5%), dar și vizibilitatea în jurul camionului, eliminând punctele oarbe cauzate de carcasele voluminoase. Cu sistemul MirrorCam dezactivat, imaginea prezentată este comparabilă cu cea vizibilă în oglinzile clasice. Dacă MirrorCam este activat, imaginea este mai largă. În plus, în curbe, imaginea glisează și urmărește în permanență coada semiremorcii, traiectoria vehiculului fiind mult mai ușor de controlat. Pe ploaie, ecranele de la interior vor prezenta mereu o imagine clară, spre deosebire de camioanele clasice, unde oglinzile și geamurile laterale se udă și se aburesc. De asemenea, după apusul soarelui, puțina lumină rămasă este amplificată de MirrorCam, imaginea prezentată în ecrane fiind aproape ca cea din timpul zilei. Ne-am convins de acest lucru în tunelurile străbătute, în care imaginea preluată de camere este modificată digital, asemănător cu sistemele de vedere pe timp de noapte. Luminozitatea celor două ecrane se modifică automat în funcție de lumina de afară, pentru a nu deranja șoferii pe timpul nopții. De asemenea, șoferul poate ajusta manual nivelul de iluminare. În plus, inginerii Daimler au luat măsuri ca sistemul să nu fie afectat de razele directe ale soarelui sau de farurile celorlalte vehicule. Un alt avantaj major al MirrorCam este posibilitatea de a seta pe cele două ecrane un indicator pentru lungimea remorcii. Acesta este util și pe autostradă, confirmând efectuarea depășirii și posibilitatea de a reveni în siguranță pe bandă, dar mai ales la manevrele cu spatele, unde crește foarte mult precizia. MirrorCam va echipa în standard modelele din noua generație Actros pentru transport internațional.

Test noul Actros: PPC activ pe drumurile naționale

Un alt sistem care contribuie la reducerea consumului este noua generație PPC (Predictive Powetrain Control). Până acum, sistemul era util pe autostrăzile cu declivități, controlând activ viteza de rulare în porțiunile în urcare sau în coborâre pentru a reduce consumul de carburant. PPC face acum un mare pas înainte: hărțile digitale disponibile includ și drumuri naționale, iar controlul predictiv al vitezei se face nu numai în funcție de înclinarea drumului, ci și de viraje. De exemplu, cu PPC activ, setat la 60 km/h, sistemul știe că peste 100 de metri urmează o curbă care se poate aborda în siguranță cu 45 km/h: camionul va încetini automat până la viteza de siguranță, iar după efectuarea curbei va reveni la viteza de croazieră presetată. Inginerii Daimler spun că acest sistem va reduce consumul cu 3% pe autostrăzi și drumurile expres și cu 5% pe drumurile rurale. În Spania, organizatorii au ales pentru testarea acestui sistem o porțiune de 16 km, cu numeroase serpentine strânse în urcare și coborâre, în care am controlat doar direcția camionului, bazându-ne pe PPC pentru a controla viteza. Un pic înfricoșător la început, dar Actros a făcut față cu brio. O altă dovadă a preciziei hărților am avut-o în preajma tunelurilor: la intrare climatizarea camionului intră automat pe recirculare, revenind la normal imediat după ieșire.

Test noul Actros: Multimedia Cockpit

Oricine urcă la bordul noului Actros va observa imediat noul Multimedia Cockpit. În locul panoului convențional de instrumente cu vitezometrul, tahometrul și indicatorul nivelului de combustibil, Multimedia Cockpit are un ecran plat de rezoluție mare, care oferă șoferului toate informațiile de bază pentru condus. Zona centrală a ecranului poate fi configurată conform preferințelor individuale. Al doilea ecran, cel central, este tactil și poate fi folosit pentru a controla lumina interioară și exterioară, încălzirea, aerul condiționat sau telefonia. Pe lângă acestea, șoferul poate accesa oricând starea vehiculului, cum ar fi presiunea în pneuri sau sarcina pe axă.

Test noul Actros: Protecția pietonilor și bicicliștilor

Noul Actros devine un etalon și în ce privește siguranța. Avertismentele sistemului Sideguard Assist, care poate detecta atât persoanele și obiectele staționare, cât și pe cele aflate în mișcare în partea dreaptă a camionului, sunt acum integrate în ecranele MirrorCam. Sideguard Assist nu intervine în mod activ în manevra de frânare, de care rămâne responsabil șoferul. O altă noutate este sistemul automat de frânare de urgență Active Brake Assist 5, care poate detecta acum și pietonii. Sistemul oferă șoferului suport în eventualitatea unei coliziuni față-spate sau a unei coliziuni cu o persoană care traversează prin fața autovehiculului, se îndreaptă spre acesta sau rămâne fără reacție în fața acestuia. Dacă este nevoie, Active Brake Assist 5 poate iniția automat frânarea maximă pentru a opri.

Lista echipamentelor de siguranță ale noului Actros continuă cu Traffic Sign Assist, frâna electronică de parcare, Stability Control Assist și Intelligent Light (comutarea automată între faza scurtă și cea lungă). Frâna electronică de parcare are și funcție HOLD, pe care am testat-o pe circuit, într-o rampă cu gradient de 9%. Funcția se activează automat după câteva momente de apăsare a pedalei de frână și apoi menține camionul imobilizat. Ulterior, o ușoară apăsare a pedalei de accelerație este suficientă pentru ca vehiculul să pornească într-o urcare lină.

Test noul Actros: La drum

În cadrul testului din Spania am condus un model Actros 1848 LS, echipat cu motor de 13 litri și 476 CP și cabină StreamSpace cu podea plană. Testul a cuprins 115 km de drumuri naționale și autostradă, iar organizatorii ne-au recomandat să folosim modul Economy+ (viteza maximă limitată la 82 km/h). Numeroasele secțiuni în urcare, încetinirile pentru stațiile de taxare și porțiunea finală foarte virajată au făcut ca viteza medie să fie de doar 66 km/h. Consumul înregistrat pe acest traseu cu camionul gol a fost de aproape 22 de litri la 100 km, după ce pe autostradă coborâse sub 19 litri la 100 km. Cabina StreamSpace este suficient de comodă pentru un șofer de sub 190 cm, iar cei mai înalți sau care doresc mai mult spațiu pot opta pentru versiunile BigSpace sau GigaSpace.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

Deficitul de șoferi de TIR din România acoperit parţial cu personal din Filipine

Pe fondul plecării masive a șoferilor români în țări cu salarii mai...

CamioaneNoutati

Preţul camioanelor nepoluante trebuie să scadă la jumătate pentru a concura cu modelele diesel

Preţul camioanelor fără emisii poluante trebuie să se reducă la jumătate pentru...

CamioaneNoutati

IAA Transportation 2024: Daimler Truck pune accentul pe transportul pe distanțe lungi fără emisii

Daimler Truck, unul dintre cei mai mari producători de autovehicule comerciale din...

CamioaneNoutati

eTruckathon: MAN eTGX evidențiază caracterul adecvat din punct de vedere practic

Douăsprezece camioane electrice, douăsprezece echipe, aproximativ 300 km la putere: acesta este...