Test Iveco S-Way 480
Home Camioane Test Iveco S-Way 480: Eu sunt S-WAY
Camioane

Test Iveco S-Way 480: Eu sunt S-WAY

109

Noul Iveco își arată personalitatea și pe drum, unde partenerii noștri italieni l-au condus în exclusivitate. Nu este o revoluție, ci mai degrabă o evoluție. Dar față de Stralis este mai diferit decât pare. Test cu Iveco S-Way 480. Text: Danilo Senna; Adaptare: Ionuț Păduraru; Foto: tuttoTrasportiSpionat și așteptat. Negat și ascuns. Iveco S-Way și-a petrecut ultimii doi ani apărând ici și colo pe internet și apoi dispărând la loc, ca o fantomă sau una dintre multele știri false care ne-au inundat. Acum este aici și confirmă că totul a fost adevărat, ca și încercările producătorului italian de a ține totul secret. L-am condus în premieră în Italia, dar despre asta vom vorbi ceva mai târziu. Acum să vedem cum este construit.

Test Iveco S-Way 480: Ce s-a schimbat?

Aceasta este întrebarea pe care ne-am pus-o cu toții, după ce am văzut liniile care pe alocuri aduc aminte de un competitor scandinav. Deloc rău: să te inspiri de la un exemplu pozitiv nu este un păcat, ci doar un semn de inteligență. Pentru că, până la urmă, toți producătorii au făcut asta la un moment dat. Deși, când vine vorba de stil, italienii nu au nimic de învățat de la nimeni. Iar noul S-Way are niște linii foarte consistente. Doriți exemple? Nasul este mai intrigant decât cel al lui Mercedes-Benz Actros. Plafonul este mai armonios decât cel pătrat de la seriile Scania R și S. Panourile frontale și laterale se conectează mai fluent decât decât o fac, de exemplu, la Volvo FH. Designul nu a fost însă scopul final, ci funcționalitatea: datorită aerodinamicii îmbunătățite cu 12%, consumul a fost redus cu 4%, potrivit producătorului. Devine clar că exteriorul lui S-Way este complet diferit de cel al lui Stralis.

Test Iveco S-Way 480: Dar structura?

La interior, planșa de bord cu segmentul central proeminent trădează faptul că dedesubt avem încă vechea arhitectură. Cabina este mai înălțată, dar păstrează cele trei trepte uzuale. Acestea sunt ceva mai înalte, dar echidistante și eșalonate, pentru a facilita sprijinirea piciorului. Rezultatul este un tunel al motorului mai scund cu peste 50% față de cel al lui Stralis și o podea cu un sertar ce umple spațiul liber de sub bord. Astfel, podeaua este cu adevărat complet nouă. La fel de nou este și plafonul, mai puțin înclinat și mai proeminent decât parbrizul. Interiorul cabinei este clar mai spațios, S-Way având și o înălțime interioară de 2,15 metri. Toată cabina este iluminată de o trapă mare, care servește și ca ieșire de urgență. Profilul compartimentelor de stocare de deasupra parbrizului este modelat cu o scobitură în partea centrală, pentru un confort mai mare pentru cei care stau pe tunel. Sub patul de jos sunt două compartimente simetrice de 50 de litri, cu uși glisante, iar frigiderul este echipat cu o ușă de tip trapă, pentru a evita deschiderea completă. Chiar și cele două compartimente secundare externe, în special cele de deasupra aripilor, au câștigat câte 10 litri. Ușile complet noi au scăpat de deflectoare și dispun de un sistem de siguranță cu blocare din interior. Inteligent și util. Asemănând cabina cu un cub, cinci dintre cele șase fețe sunt aproape complet refăcute în cazul lui S-Way. Marginile rămân la fel, dar au fost întărite pentru a îndeplini standardul de protecție la răsturnare ECE 29.03. Acest lucru este demonstrat și de parbrizul care este acum mai degrabă lipit decât montat cu cheder. Peretele din spate este identic, la fel și cel frontal, modificat doar pentru adăugarea unei componente. Coloana de direcție a rămas în același loc și are aceeași deplasare limitată ca la vechiul model. Pe de altă parte, scaunul este coborât și se poate mișca o idee mai mult în față și în spate. Tot pentru un mic plus de spațiu, partea inferioară a volanului a fost aplatizată.

Test Iveco S-Way 480: Niciodată singur în stradă

În pragul anului 2020 nu mai există camioane neconectate, care fac legătura între șoferi, managerii de flotă și atelierele de service. S-Way nu se abate de la această regulă, oferind deja un pachet de bază folositor pentru o administrare optimă a vehiculului, dar și un pachet premium pentru cei care doresc să analizeze în profunzime toate aspectele tehnice și operaționale. Cel din urmă este modular și flexibil, putând fi personalizat în funcție de nevoile clientului. Totul este adunat sub umbrela MyIveco Way Solution. Întreținerea se poate face și preventiv, cu ajutorul a aproximativ 300 de senzori care monitorizează funcționarea camionului și avertizează managerul de flotă dacă apare vreo anomalie. Dacă se dorește, sistemul poate alerta și rețeaua de service Iveco, pentru a reduce la minimum perioada în care camionul este imobilizat. Sistemul de evaluare a stilului de conducere a evoluat de asemenea, cu o aplecare spre siguranță și cel mai prudent mod de condus. Și aici sunt disponibile programe avansate care pot ajuta la îmbunătățirea stilului de condus. Șoferul le poate accesa prin intermediul aplicației EasyWayApp, ce se poate descărca pe tabletă sau telefon și permite urmărirea ultimei secțiuni de drum parcurse, dar și controlul de la distanță al principalelor funcții ale cabinei: de la închiderea geamurilor și încuierea ușilor la faruri și aerul condiționat. Apropo, climatizarea de staționare nu mai este plasată în locul trapei, ci integrată sub grilă.

Test Iveco S-Way 480: O tură cu S480

Până acum nu am vorbit deloc despre lanțul cinematic, deoarece la acest capitol Iveco nu a schimbat nimic. Și nici nu era nevoie de o schimbare. Ne-am dat seama de acest lucru printr-o tură în jurul orașului Torino la bordul lui S480, vârful de gamă al motorului de 11 litri (și nu doar al mărcii italiene), combinat cu o cutie de viteze Hi-Tronix, cel mai recent Traxon al ZF. La interior se respiră un alt aer, calitatea percepută fiind mult mai mare decât în cazul lui Stralis. Pentru a înțelege acest lucru trebuie doar să închizi ușa, iar oglinzile laterale sunt vizibile fără a mai ”feri” vechiul deflector. Ușurința în conducere a rămas neschimbată, după cum se poate vedea și în poza de deschidere: nu doar că nu am putut destabiliza camionul, dar atingerea delicată a sistemului ESP și intervenția discretă a sistemului de frânare automată nu ne lasă să pierdem niciun strop de distracție. O îmbunătățire se simte și la nivelul frânelor, dar și al punții față. Pe scurt: un succes.

Articol apărut în numărul 276 (Octombrie 2019) al revistei Cargo&Bus.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

1.500 de camioane Volvo FH Aero pentru Lannutti

Volvo Trucks a primit o comandă de 1.500 de camioane Volvo FH...

CamioaneNoutati

IGPR: Şoferilor depistaţi pozitiv la Drugtest nu li se face dosar penal

Poliţia Română precizează că şoferilor testaţi pozitiv cu aparatul Drager5000 nu li...

CamioaneNoutati

Institutul Fraunhofer: 1000 de locații de încărcare sunt suficiente pentru majoritatea traficului de camioane

Institutul Fraunhofer și Amazon au analizat câte stații de încărcare rapidă pentru...

CamioaneNoutati

Noua gamă Ford Trucks F-LINE se prezintă în cadrul unei caravane naționale

AIC Trucks anunță lansarea în România a noii game de camioane F-LINE,...