Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului și Ministerului Transporturilor să permită reluarea transportului internațional rutier de pasageri, cu prioritate pentru transportul lucrătorilor cu contracte în alte state.Potrivit UNTRR, în lipsa autocarelor s-a ajuns la blocaje și la situații revoltătoare, extrem de periculoase pentru pasagerii români. Aceștia sunt nevoiți să utilizeze microbuze, în condiții precare, generând apariția speculei. Pasagerii plătesc mai scump condiții de transport cu disconfort maxim și cu risc sanitar crescut.
Întrucât nu există o coordonare între statele membre, sunt adoptate măsuri contradictorii, iar relaxarea condițiilor de transport rutier internațional de pasageri nu se va putea realiza. Astfel, pasagerii vor avea de suferit în lipsa soluțiilor viabile de deplasare către locurile de muncă, dar și firmele de transport care în continuare vor avea activitatea blocată, impactul fiind major și asupra bugetului de stat.
UNTRR a solicitat în numeroase rânduri deblocarea transportului rutier internațional de persoane și aplicarea acelorași reguli pentru toate modurile de transport. Asociația susține că așa cum se permite plecarea la lucru cu avion charter, tren și cu autoturism, trebuie să fie permisă și deplasarea cu autocarele.
Potrivit comunicării Comisiei Europene, statele membre ar trebui să se asigure că operatorii de transport și furnizorii de servicii care furnizează servicii echivalente pentru aceeași rută sunt supuși unor măsuri echivalente. Obiectivul ar trebui să fie acela de a oferi același nivel de siguranță, claritate și predictibilitate pentru pasageri, pentru a evita discriminarea și pentru a păstra condițiile de concurență echitabile. Totodată, ar trebui extinsă disponibilitatea opțiunilor de transport colectiv pentru a oferi alternative de mobilitate pentru toți cetățenii.
Cu toate acestea, prin HG nr.24/14.05.2020 s-a menținut suspendarea transportului rutier internațional de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale și servicii ocazionale în trafic internațional. Deși actul normativ prevede că această suspendare nu se aplică transportului rutier internațional prin servicii ocazionale al lucrătorilor români cu contracte în alte state dacă sunt îndeplinite anumite condiții cumulative, în realitate este dificil pentru un transportator român să prezinte ARR ”acordul, aprobarea sau avizul statelor tranzitate și a statului de destinație privind desfășurarea cursei”.
UNTRR solicită autorităților din România să se coordoneze cu autoritățile din țările vecine pentru reluarea transportului internațional rutier de pasageri efectuat de operatorii români și pentru relaxarea măsurilor în mod coordonat și eficient.
Citește și:
UNTRR solicită o intervenție diplomatică pentru a asigura libera circulație a șoferilor de TIR
Comentați?