Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a declarat sâmbătă că lucrările de construcţie la Canal Istanbul, controversatul proiect al Ankarei, vor începe în luna iunie.
Canalul între Marea Neagră şi Marea Marmara ar urma să dea naştere unui nou oraş cu o jumătate de milion de locuitori. Iar mai multe poduri vor face legătura între cele două maluri. „Vom pune fundaţia la Canal Istanbul la finele lunii iunie”, a spus sâmbătă Erdogan. „Vom construi două oraşe pe cele două maluri ale Canal Istanbul. Graţie acestor oraşe, frumuseţea şi importanţa strategică a Istanbulului vor creşte”, a adăugat liderul turc.
Erdogan mizează pe faptul că acest canal va da naştere la noi oraşe de-a lungul rutei. Și va crea mii de locuri de muncă, inversând astfel tendinţa de scădere a popularităţii liderului Turciei. Cu atât mai mult cu cât alegerile prezidenţiale din 2023 se apropie.
Proiectul Canal Istanbul, extrem de criticat
Anunţul făcut sâmbătă de preşedintele Erdogan vine după un deceniu de când a lansat proiectul Canal Istanbul. Acesta prevede realizarea unui canal navigabil cu o lungime de 45 de kilometri care să reducă presiunile asupra Strâmtorii Bosfor. Conform datelor Ministerului turc al Transporturilor, circa 38.400 de nave au tranzitat Bosforul anul trecut. Faţă de circa 55.000 în 2006, deşi tonajul total a crescut cu aproximativ 30%.
Cu o adâncime de 25 de metri şi o lăţime de 400 de metri, noul canal ar urma să fie integrat cu noi porturi şi centre logistice. Și va include şi trei tuneluri subterane pentru autovehicule. Într-un raport guvernamental publicat în 2019, preţul estimativ al construcției era de 75 miliarde de lire (13 miliarde de dolari la acea dată).
Proiectul Canal Istanbul este extrem de criticat. Se vorbește despre faptul că îi va afecta pe contribuabili. Dar și că va aduce prejudicii mediului. Sau că va încălca Convenţia de la Montreux, care reglementează navigaţia prin strâmtoarea Bosfor. Primarul oraşului Istanbul, Ekrem Imamoglu, a promis că va folosi toate pârghiile legale pentru a bloca planul lui Erdogan. Potrivit edilului, construcţia unui asemenea canal riscă să diminueze accesul la apă potabilă pentru cei 16 milioane de locuitori ai Istanbulului. Un alt argument invocat de adversarii acestui proiect este că el nu-şi justifică utilitatea. În condiţiile în care traficul maritim prin Bosfor a scăzut constant în ultimul deceniu.
Canalul Istanbul ar urma să înceapă în districtul Kucukcekmece de lângă Marea Marmara, unde există deja un lac interior. El se va îndrepta spre rezervorul Sazlidere, după care se va termina la Marea Neagră, la nord de localitatea Durusu.
Comentați?