Test Setra S 519 HD: GT de talie mare

Test cu Setra S 519 HD, 15 metri de lux în clasa turistică sau pentru cursele de linie pe distanțe lungi. Este o alternativă la modelele mai scurte cu etaj, față de care consumă mai puțin și are intrările mai bine gândite. Text: Danilo Senna; Traducere și adaptare: Ionuț Păduraru: Foto: tuttoTrasporti

Mai mult de atât, practic, nu se poate! Cu cei 14.945 mm ai săi, Setra S 519 HD se apropie de limita maximă a lungimii admise pentru vehiculele care pot circula fără aprobări speciale: 15 metri pentru vehiculele de cel puțin 3 axe. De fapt, acesta este cel mai lung exponent al gamei turistice cu un singur nivel, nu doar din familia Daimler, dar în general din întreaga producție europeană; doar câțiva producători spanioli de autocare mai merg atât de departe. Motivele sunt intuitive și țin de limitele geometrice ale drumurilor, deoarece întoarcerea unui vehicul cu un ampatament de peste 7 metri nu este o sarcină ușoară. Cu toate acestea, autocarul nostru face totul pentru a-i ajuta pe cei care îl conduc: de la direcția precisă și nu foarte obositoare până la oglinzile care încearcă să acopere întreaga parte laterală. Problema este că atunci când stai la volanul lui 519 tinzi să-i acorzi aceeași încredere ca oricărui alt model ComfortClass, dar aici spatele chiar este mai departe ca oricând.

Aer familiar
Încă de la prima vedere, acesta este un Setra pe care toți îl cunoaștem bine, un model de vârf printre autocarele turistice din segment: nu premium, dar totuși exclusivist. Modelul testat iese în evidență cu scaune opționale și cu motorul de 13 litri și 476 CP, rezervat în general pentru gama TopClass. El avea doar 63 de locuri pentru pasageri, un dezavantaj față de autocarele double-decker, care depășesc 80 de scaune. Totuși, în cei 15 metri încap până la 71 de pasageri, o capacitate de luat în calcul pentru cei care doresc să-l folosească pe curse de linie pe distanțe lungi. În plus, față de modelele cu etaj are un compartiment de bagaje mult mai practic, iar înălțimea mai mică îl face mult mai aerodinamic. Mai mult de atât, ca orice model Setra, mai coboară câțiva centimetri la viteze de peste 80 km/h, pentru a reduce și mai mult coeficientul aerodinamic. Rezultatul este un consum mediu de sub 24 l/100 km, care face ca prețul de achiziție să fie mai puțin amar. Dar modelul a fost întotdeauna unul de substanță, nu degeaba a câștigat titlul de Autocarul Anului în 2014; iar acum a fost îmbunătățit cu cea mai nouă generație de motoare Mercedes-Benz, optimizate pentru a da rezultate maxime de la turații și mai mici. Raportul nu foarte lung în punte de aproape 1:3,6 este temperat din plin de schimbările în super overdrive. Rezultatul este că S 519 galopează la 100 km/h cu mai puțin de 1.200 rpm, iar la viteză constantă de 80 km/h menține încă treapta de viteză cea mai înaltă, la aproximativ 900 rpm. Un alt beneficiu al turațiilor reduse este silențiozitatea pe toată lungimea compartimentului pasagerilor. În opinia noastră, modelul s-ar fi descurcat și cu motorul mai mic, OM 470 de 10,7 litri, care ajunge totuși la 450 CP: pe rutele relativ plane ar fi fost lejer cea mai bună opțiune, iar considerând limitele de manevrabilitate S 519 nu este recomandat pentru călătoriile din zonele montane.

Eleganța simplității
La fel ca la exterior, gama ComfortClass renunță la elementele distinctive ale seriei mai exclusiviste TopClass. Chiar dacă interiorul este mai sobru, el este elegant și executat cu atenție la detalii și la îmbinări. Scaunele sunt confortabile, iar vizibilitatea spre exterior este bună din orice poziție, deoarece nu există stâlpi groși pe laterale. Spațiul de bagaje de deasupra scaunelor este deschis și ușor de folosit, iar dedesubt susține comenzile individuale moderne; chiar și iluminarea difuză are un rol în asigurarea unei ambianțe plăcute pentru pasageri. Doar coridorul pare un pic mai îngust decât media, din cauza scaunelor mai late care necesită și cabluri suplimentare. Postul șoferului este de asemenea spațios și aerisit, cu mari posibilități de reglare a poziției și un spațiu vitrat deschis, fără montanți groși. Pentru a face mai ușoară sarcina șoferului sunt disponibile toate sistemele moderne de asistență: frânarea de urgență automată ABA3 care recunoaște și obstacolele staționare, controlul adaptiv al vitezei de croazieră care revine automat la viteza presetată și după o oprire sau sistemul predictiv PPC care modifică strategia de schimbare a treptelor în funcție de traseul care va urma. Evident, conectivitatea nu lipsește.

Setra S 519 HD interior bordIstoria rămâne
Litera K de pe volan este o referire la familia Käsbhorer, arhitectul mărcii Setra. În 1996, marca a fost cumpărată de Mercedes-Benz, cu care împarte în prezent platforma tehnică și motorizările. În capătul din dreapta al bordului există un torpedou. Toate funcțiile cutiei de viteze sunt controlate de pe levierul de pe coloana de direcție. Butoanele de pe volan sunt de asemenea comune cu cele de pe camioanele casei (Actros). Instrumentarul de bord este clar și complet, dar și modern și cu un design atrăgător; necesită doar o perioadă de timp pentru a înțelege cum să rotiți informațiile în ecranul central. Comenzile climatizării sunt, în schimb, facile și intuitive.

Setra S 519 HD interior bagajeCulori vii
1. Scaunele somptuoase Voyage Ambassador cu tetiere reglabile (2) sunt demne de turismele de clasă înaltă; totuși, chiar și scaunele disponibile în standard sunt mai mult decât bune. Ambianța este îngrijită și stilată, tipică mărcii Setra.
3. Compartimentul de bagaje are 12,4 metri cubi (minus 1,2 mc dacă se montează o toaletă) plus 2,3 metri cubi de spațiu pentru bagaje deasupra scaunelor. Totuși, rămâne suficient spațiu pentru două rezervoare de motorină: 460 de litri în stânga și 220 de litri în dreapta, plus unul de 40 de litri de AdBlue. Masa maximă admisă este de 25 de tone, greu de atins chiar și cu 71 de pasageri și bagajele lor.

Setra S 519 HD fisa tehnica masuratori

Adaugati comentariu