Seria S este fără doar și poate o limuzină în domeniul camioanelor și modelul de top al noii generații Scania, care și-a trecut deja în palmares titluri de prestigiu precum ”Truck of the Year 2017” și a ieșit învingătoare în comparative independente precum Testul de 1000 de puncte sau Green Truck Award. Text: Roxana Ciuhulescu; Foto: Adrian Cobzașu.Pentru noua generație de autocamioane, suedezii au făcut cea mai mare investiție din istoria de 126 ani a companiei: 2 miliarde de euro au fost cheltuiți, 4.000 de ingineri au lucrat aproape 10 ani ca să realizeze noua bijuterie cu multe roți și peste 4 milioane de kilometri au rulat în teste diferitele prototipuri înainte de lansare. Mai întâi a fost lansată, în 2016, gama pentru transport internațional, în 2017 au fost introduse vehiculele pentru construcții, iar în curând vor începe vânzările și pentru aplicații urbane.
Noi am avut la test Scania S500, vârful de lance pentru transportul pe distanțe lungi al producătorului suedez. În ciuda prețului mai mare, modelul își găsește tot mai mulți clienți și în țara noastră, având vânzări mai mult decât duble față de cele din anul trecut.
Pentru un șofer de cursă lungă cabina este foarte importantă, pentru că acolo își petrece cea mai mare parte din timp, iar confortul, vizibilitatea și siguranța sunt primordiale. Noua cabină S cu podea plată are acoperiș normal, iar cei care doresc și mai mult pot alege versiunea Highline, cu o înălțime internă de 207 cm. Postul de conducere a fost repoziționat către înainte și stânga datorită noului bord, iar compartimentele de depozitare suplimentare și priveliștea deosebită din spatele volanului contribuie la caracterul unic al noului camion Scania. Scaunul șoferului a fost repoziționat, iar panoul de bord a fost coborît ușor pentru a spori vizibiltatea frontală. Panoul de instrumente a fost optimizat, iar ecranul mare cu o grafică îmbunătățită și ușor intuitivă ajută șoferul să se concentreze mai bine la drum. Suspensia pneumatică a punții față a fost și ea îmbunătățită, fapt ce reduce vibrațiile și crește manevrabilitatea și stabilitatea.
La capitolul aerodinamică, Scania S500 poate fi echipat opțional cu deflectoare de aer laterale și pentru plafon, care pot contribui consistent la economia de combustibil. Liniile curbe radiale ale cabinei fac față cu brio rafalelor de vânt laterale, reduc efectul elementelor proiectate de pe suprafața de rulare, dar și zgomotul interior provocat de vânt. Pe lângă elementele de design cu efect aerodinamic, suedezii s-au gândit și la siguranța pasivă. Integritatea structurală a cabinei a fost întărită pentru a reduce semnificativ riscul ca o mașină să intre sub vehicul, în cazul unei coliziuni frontale. În plus, au fost instalate în premieră airbag-uri laterale, iar trapa din plafon a fost mărită, pentru a fi folosită mai ușor ca ieșire de urgență.
Am condus Scania S500 pe autostradă, acolo unde orice camion se simte în elementul său. Pentru că am avut doar capul tractor, deci am rulat fără sarcină, a fost mai ușor și mai sportiv. Noul motor Euro 6 de 500 CP, care folosește doar SCR pentru controlul emisiilor, este practic cel mai nou din cadrul familiei de 13 litri și vârful de gamă al motoarelor L6. Avantajul tehnologiei unice SCR este faptul că reduce consumul de combustibil cu până la 3%, fără a pierde din forță cu se întâmplă în cazul recirculării gazelor de eșapament (EGR). Cutia de viteze este mai lină și mai rapidă. Gama de cutii de viteze poate fi adaptată la toate tipurile de transport, existând variante cu 8 şi 12 trepte. Cine își dorește sau are nevoie de mai multă putere poate apela însă la motoarele V8 de 16 litri, care după cum am văzut în numărul trecut au un consum foarte mic pentru această cilindree.
Revine Scania Driver Competitions
Tot ca o noutate, după o pauză de câțiva ani, Scania revine cu celebrul concurs Scania Driver Competitions. Etapa locală ale celei mai mari competiții pentru șoferii profesioniști va avea loc în Romania în toamna acestui an, urmând ca finala să aibă loc anul viitor, pe 25 mai, în Suedia. Organizatorii din țara noastră speră să strângă la concurs cel puțin 2.000 de șoferi. Premiul cel mare al finalei internaționale este un cap tractor Scania în valoare de 100.000 de euro.
Comentați?