Conform unui sondaj al IRU, piața europeană de transport rutier de marfă va scădea în 2020 cu 17%. Impactul asupra transportului de pasageri va fi și mai mare, de 57%.Cel mai recent sondaj IRU arată că peste 3,5 milioane de operatori de transport rutier la nivel global vor suferi în acest an pierderi financiare fără precedent, ca rezultat al restricțiilor de transport și al scăderii economice cauzate de pandemia de coronavirus.
Companiile de transport rutier de mărfuri se așteaptă în 2020 la o scădere la nivel global de 18%, totalizând pierderi de 551 de miliarde de euro. Europa va genera pierderi de 64 de miliarde, cu o scădere a cifrei de afaceri de 17%. Sectorul de transport rutier de marfă va fi afectat și mai serios în Asia (-21%) și Orientul Mijlociu și Africa (-22%). Dintre țări se remarcă Argentina, China și Iran, cu scăderi estimate la peste 30%.
Scăderi triple la transportul de pasageri
În ce privește operatorii de transport rutier de pasageri din Europa, aceștia estimează în 2020 pierderi de 81 de miliarde de euro, echivalent cu 57% din venitul lor anual.
Cele mai afectate sunt serviciile de turism cu autocarul (-82%) și cursele interurbane (-70%), urmate de companiile de taxi (-60%) și transporturile urbane cu autobuzul (-42%).
Companiile de transport pasageri din Bulgaria, Spania, Suedia și Marea Britanie se așteaptă la scăderi de peste 70%. Pentru România și alte țări din regiune nu există date.
Mai multe restricții decât facilități
Atât companiile de transport de marfă, cât și cele de transport pasageri, s-au plâns că în perioada de izolare s-au aplicat mai multe restricții decât facilități, care au avut un impact dur asupra industriei.
”Servicile de transport rutier sunt fundamentale pentru economiile și societățile din toată lumea. Noile date sunt alarmante. Fiecare operator de transport care dă faliment va afecta mișcările de bunuri și de persoane”, a declarat Umberto de Pretto, secretar general al IRU.
IRU a publicat un plan de revenire în 10 puncte, cu măsuri financiare și ne-financiare pentru guverne și bănci care să suțină operatorii de transport rutier aflați în dificultate. În general, puține dintre aceste recomandări au fost urmate. ”Multe guverne ajustează regulamente și anunță pachete de revenire economică, dar detaliile pentru transportul rutier sunt în general foarte vagi”, a mai spus Umberto de Pretto.
”Sondajul nostru arată că este nevoie de măsuri imediate pentru industria de transport rutier, la același nivel cu gravitatea situației. Chiar și în vârful crizei sanitare, transportul rutier a rămas flexibil, operațional și a continuat să își joace rolul său unic. Eforturile de revenire globală sunt puse în pericol de lipsa de acțiuni clare ale guvernelor pentru a sprijini operatorii de transport rutier”
Umberto de Pretto, Secretar General al IRU
Comentați?