Transportul de mărfuri în cadrul UE este în principiu liberă, dar există unele reglementări și restricții. Revizuirea directivei UE aduce peste 40 de modificări ale reglementărilor vamale.
Din 16 iulie 2020 au intra în vigoare următoarele modificări ale unor reglementări vamale, care afectează diverse domenii ale logisticii și trebuie respectate la transportul internațional de mărfuri în UE.
În curând declarație de export la un birou vamal intern
Noile reglementări sunt aplicabile, printre altele și la declarațiile de export pentru mărfurile comercializate pe cale electronică în state terțe. Acest lucru afectează și numeroase servicii KEP, unde transportul coletelor individuale reprezintă o parte semnificativă a activității. Conform reglementării UE, acestea vor trebui să deruleze toate formalitățile de export prin intermediul unui birou vamal intern.
Analiza riscurilor la sosirea mărfurilor în punctul vamal
Până acum locul de destinație a determinat responsabilitatea pentru analiza riscurilor mărfurilor. Acum este responsabilă autoritatea vamală a primului stat din teritoriul vamal al UE în care intră mărfurile. Operatorul serviciului de transport trebuie să înainteze o cerere de redirecționare la primul punct vamal specificat în declarația de import.
”Dacă mijlocul de transport intră în teritoriul vamal al UE mai întâi printr-un alt punct vamal a unui stat membru, care nu este specificat în declarația de import sumară, operatorul acestui mijloc de transport sau un reprezentant al său trebuie să înștiințeze punctul vamal de intrare specificat”.
Cerere de redirecționare când punctul vamal de intrare este diferit
Cererea de redirecționare poate, în mod alternativ pentru numărul de înmatriculare al mijlocului de transport transfrontalier, data și ora de sosire la prima destinație din teritoriul vamal să conțină și numai numărul de referință al operațiunii (MRN: Movement Reference Number). Autoritățile vamale permit utilizarea unei declarații de import sumare pe hârtie sau, în mod alternativ, alte proceduri convenite în scris între autoritățile vamale. În astfel de cazuri nu este însă suficientă numai specificarea numărului MRN.
Declarația de import sumară nu este necesară pentru mărfurile din Elveția, Liechtenstein, Norvegia și Andorra datorită acordului existent.
Formalitățile vamale devin digitale
Numeroase modificări se datorează și introducerii în viitor a unor noi sisteme electronice pentru asistența autorităților vamale. Vama va deveni deci digitală. Acest lucru se va răsfrânge și asupra unor procese administrative cum este declarația sumară prealabilă la sosire sau plecare pentru colete. Noile reglementări vor fi aplicabile și în cazul vămuirii electronice a mărfurilor comercializate prin internet.
Pentru a reduce impactul economic, inițial mărfurile cu o valoare unitară care nu depășește 22 de euro nu vor fi supuse, în anumite condiții, obligației de declarare prealabilă.
Acum, de exemplu, prestatorii de servicii KEP și firmele de transport aerian trebuie să depună declarații de import sumare pe care electronică pentru mărfurile trimise prin poștă sau pentru expedierile cu valoarea sub 22 de euro. Directiva UE modificată stabilește termene și repere în timp diverse pentru aceasta. Acestea depind de modul de transportare a mărfii, cu avionul, vaporul, vaporul pe teritoriul UE, autocamionul sau trenul.
În cazul mărfurilor cu o valoare între 22 de euro și 150 de euro mărfurile sunt scutite de taxe vamale, însă va aplicată o taxă pe valoarea adăugată. Prin intermediul taxei pe valoarea adăugată aferentă vânzării la distanță se va colecta o taxă pe valoarea adăugată pentru toate mărfurile introduse în UE, independent de prețul de achiziție al mărfii.
Transpunerea în practică: firmele digitalizate în avantaj
Modul în care vor fi transpuse în practică aceste reglementări și efectul lor asupra proceselor de transport și a duratei transportului mărfurilor rămâne necunoscut.
Formulările relative ale directivei, cum este ”în măsura în care autoritățile vamale sunt de acord”, lasă autorităților o oarecare libertate la transpunerea în practică.
Firmele care și-au digitalizat deja procesele de expediere sunt în avantaj și își pot menține la un nivel mai redus efortul administrativ. Acestea au transmis rapid, de exemplu, datele necesare pentru declarația de import sumară a mărfurilor. Prin intermediul sistemelor logistice, cum este Smart Logistics System de la TIMOCOM, pot fi schimbate și puse la dispoziție pe care digitală, fără probleme, documente vamale, avize de expediție și alte documente între partenerii de afaceri. Timpii de așteptare inutili de la punctele de trecere a frontierei și la locul de destinație pot fi astfel evitați.
Comentați?