Camioanele din est care și-au propus să ”spargă” monopolul vesticilor
Home Camioane Camioanele din est care și-au propus să ”spargă” monopolul vesticilor
Camioane

Camioanele din est care și-au propus să ”spargă” monopolul vesticilor

99

De câțiva ani, cei mai mari producători de camioane din estul continentului și-au propus să lanseze autotractoare care să spargă monopolul celor șapte ”titani” din UE. MAZ, KAMAZ și Ford Trucks au avantajul prețului, dar problema este mai complexă decât dezvoltarea unui model competitiv. Vezi mai jos camioanele din est care au vrut să se ia la trântă cu modelele marilor producători europeni și cât de departe au ajuns.

Camioanele din est: MAZ a început

MAZ (acronimul de la Uzina de Automobile Minsk) a prezentat în 2014 prototipul unui cap tractor ”european”. Intitulat MAZ-5440M9, modelul dispunea de un motor OM471 Euro 6 de 475 CP și o cutie de viteze robotizată, ambele de origine Mercedes-Benz.

Deși cabina a fost comparată cu cele ale Volvo FH și Mercedes-Benz Actros, ea a fost desenată de la zero de inginerii bieloruși. Ergonomia spațiilor de condus și de odihnă era mult îmbunătățită, iar la bord își faceau loc un panou de instrumente electronic și sisteme de climatizare, multimedia sau de control al vitezei de croazieră.

Camioanele din est MAZ-5440M9 exterior

Cabina era în standard cu plafon înalt și două paturi, iar tunelul central era foarte scund. Modelul era plănuit cu sistem electronic de frânare, sisteme de stabilitate, frânare automată la detectarea obstacolelor sau navigație GPS. O adevărată revoluție față de precedenta generație MAZ.

MAZ-5440M9 a fost primit cu mare interes la expoziții din Belarus și internaționale. A câștigat chiar și premiul ”Best Commercial Vehicle of 2017 in Russia”.

Procesul de testare și de optimizare pentru producția de seria a durat peste 3 ani. În fine, în aprilie 2018, primul MAZ-5440M9 a fost livrat unui client. La ceremonie, reprezentanții MAZ se lăudau că 5440M9 este la același nivel cu modelele din Rusia și Europa și se anunța lansarea producției Euro 6.

Între timp, a cincea generație MAZ a crescut cu modele pentru toate aplicațiile, cu motoare Mercedes între 360 și 476 CP. În 2019 a fost produs primul MAZ-5440M7, cu motor Mercedes-Benz OM470 de 428 CP, ampatament de 3800 mm și rezervoare de 1.300 de litri.

Foarte importantă pentru activitatea de transport pe distanțe lungi este și rețeaua internațională de service. MAZ are în prezent 13 centre de service în 6 țări din Europa: 4 în Serbia, 3 în Polonia, câte două în Letonia și Estonia și câte unul în Bulgaria și Lituania.

Dar autotractorul MAZ-5440M9 a rămas în stadiul de producție limitată, iar versiunile cu mai multe axe la cel de pre-producție. ”Europeanul” MAZ nu a găsit destui clienți nici în Belarus, cu atât mai mult în afara țării. Cei șapte mari producători europeni pot dormi liniștiți.

Camioanele din est: KAMAZ țintește segmentul premium

Expert în soluțiile off-road, Kamaz (Uzina de Automobile Kama) a intrat pe piața de autotractoare pentru transport internațional abia la finalul lui 2013, când a început producția modelului 5490. În configurația de top, vârful celei de-a patra generații Kamaz primea un motor Daimler OM 457LA Euro 5 de 428 CP. Cabina era și ea împrumutată de la modelul Mercedes-Benz Axor (produs în Germania între 2001 și 2013).

Cu o durată de viață estimată la 1 milion de km, KAMAZ-5490 a devenit liderul pieței de autotractoare din Rusia, cu aproximativ 5.000 de unități vândute în 2018 și 2019, depășind competitorii europeni Mercedes-Benz Actros, Volvo FH și MAN TGX. Totuși, supremația lui 5490, ca și a versiunii modernizate KAMAZ-5490 NEO, lansate în 2017, s-a oprit la granițele Rusiei. Cabina prea îngustă (lățime de doar 2.300 mm) și lipsa motoarelor Euro 6 a împiedicat vânzarea modelului în Europa.

Totuși, în 2017, producătorul a lansat KAMAZ-54901, vârful de gamă al celei de-a cincea generații. Cu un șasiu Mercedes-Benz Actros și cabină de 2.500 mm lățime, cu podea plată, modelul este teoretic la nivelul autotractoarelor europene.

KAMAZ-54901 exterior

KAMAZ-54901 plusează cu un design exterior modern, panou de instrumente digital cu ecran color, sistem multimedia cu ecran de 10 inci și volun multifuncțional. De pe acesta se poate controla climatizarea, navigația, accesul la internet, telefonul mobil și sistemul multimedia.

Camioanele din familia K5 sunt echipate cu noile motoare KAMAZ-910. Acestea au o capacitate de 12 litri, 6 cilindri în linie și dezvoltă până la 550 CP. Motoarele respectă standardul Euro 5, versiunile Euro 6 nefiind încă dezvoltate. Ele sunt caracterizate de un interval de service mare (până la 150.000 km) și o durată de viață proiectată de 1,2 milioane km. Autotractorul pentru distanțe lungi dispune de două rezervoare, cu o capacitate totală de 1.400 litri.

În 2019 a început asamblarea pilot a modelelor KAMAZ-54901 cu motoare Euro 5 de 450 CP, care sunt testate de companii de transport partenere. Începutul producției de serie este programat pentru acest an. Kamaz va produce doar seria K5 începând din 2022.

Cu noul autotractor, KAMAZ țintește segmentul premium din Rusia și țările învecinate. Argumentul principal este prețul, situat cu 15-20% sub al unui Mercedes-Benz Actros cu echipare similară. În orice caz, nu se pune problema deocamdată pentru o pătrundere a modelului în UE. Pe lângă lipsa unui motor Euro 6, producătorul rus dispune de centre de service în doar 6 țări europene: Bulgaria, Ungaria, Lituania (3), Polonia (2), Serbia și Cehia. Cei șapte mari producători europeni pot dormi liniștiți.

Camioanele din est: Ascensiunea rapidă a turcului F-MAX

Ford Trucks a prezentat noul său autotractor pentru transport internațional în 2018, la Salonul IAA de la Hanovra. Modelul, denumit F-MAX, a câștigat imediat premiul Camionul Anului 2019, învingând noile game urbane Scania și camioanele Volvo alimentate cu LNG. Un succes suprinzător la acea dată, deoarece producătorul turc a reușit să întrerupă seria de 36 de titluri consecutive câștigate de cele 7 mărci vest europene. F-MAX repeta astfel succesul ”bunicului” său Ford Cargo, ales Camionul Anului în 1982.

La scurt timp, F-MAX a ajuns și în țara noastră și am putut vedea pe viu că premiul nu a fost deloc întâmplător. Deși vine într-o singură versiune, modelul are o configurație mai mult decât decentă pentru transport internațional: motor de 500 CP, cutie de viteze automatizată ZF și una dintre cele mai spațioase cabine de pe piață. Ea are o lățime de 2,54 m și o înălțime internă de 216 cm. Alte caracteristici sunt podeaua aproape plată (tunel motor de 3-4 cm înălțime) și patul de sus care se ridică total la verticală când este pliat.

Motorul de 12,7 litri este produs de Ford și oferă 500 CP (la 1.800 rpm) și un cuplu maxim de 2.500 Nm (în intervalul 1.000-1.400 rpm). Alte date despre F-MAX găsiți în prezentarea de aici și în testul nostru de aici. Iar turcii nu se opresc aici. În curând vor fi disponibile și versiuni cu mai multe axe, dar și o proprie cutie de viteze. Cu un echipament standard foarte generos și un preț accesibil, F-MAX are potențialul de a deveni o amenințare pentru cei șapte mari producători vest europeni.

ateliere Ford Trucks EuropaMai ales că Ford Trucks a lansat o adevărată ofensivă în UE, după prezentarea lui F-MAX. După ce și-a a deschis propriile centre de vânzări și service în estul și centrul Europei, turcii au semnat un acord cu Tip Trailer Services pentru service în vestul continentului. La finalul anului trecut, Ford Trucks a deschis centre proprii și în Portugalia, Spania și Italia. Pentru acest an sunt programate Germania și Franța, iar până în 2022 și alte 10 țări din vestul UE. Oriunde te uiți în Europa găsești un service propriu sau partener al Ford Trucks, după cum se vede și în harta alăturată. O situație clar superioară rivalilor din Belarus și Rusia.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

1.500 de camioane Volvo FH Aero pentru Lannutti

Volvo Trucks a primit o comandă de 1.500 de camioane Volvo FH...

CamioaneNoutati

IGPR: Şoferilor depistaţi pozitiv la Drugtest nu li se face dosar penal

Poliţia Română precizează că şoferilor testaţi pozitiv cu aparatul Drager5000 nu li...

CamioaneNoutati

Institutul Fraunhofer: 1000 de locații de încărcare sunt suficiente pentru majoritatea traficului de camioane

Institutul Fraunhofer și Amazon au analizat câte stații de încărcare rapidă pentru...

CamioaneNoutati

Noua gamă Ford Trucks F-LINE se prezintă în cadrul unei caravane naționale

AIC Trucks anunță lansarea în România a noii game de camioane F-LINE,...