Spațiu la discreție, motor puternic, echipare foarte generoasă și mai ales un preț foarte accesibil: este rețeta cu care F-MAX a pus pe gânduri mulți transportatori, intrigați și de faptul că marca turcă a pus mâna pe premiul Camionul Anului 2019. Test Ford Trucks F-MAX în România.Otosan produce camioane încă din 1960, majoritatea fiind livrate pe piața locală, Orientul Mijlociu și Africa. Producătorul turc a readus în 2010 gigantul auto american pe piața camioanelor, cu noua marcă Ford Trucks, iar recent a devenit singurul centru Ford Motor Company de dezvoltare și producție a vehiculelor comerciale grele. După ce și-a extins exporturile către Rusia și alte țări din estul Europei, Ford Otosan țintește acum și o dezvoltare spre vestul continentului. Pentru aceasta avea nevoie însă de un vârf de gamă pentru transport internațional: așa s-a născut F-MAX. Iar turcilor le-a ieșit din prima, noul model fiind distins cu premiul Camionul Anului 2019 la puțin timp după lansare.
Despre F-MAX s-au spus multe lucruri, dar nu că ar fi un camion urât. Din punct de vedere estetic, vârful de gamă al Ford Trucks își poate face loc cu ușurință în flota oricărui transportator mare, iar cei mici se vor mândri cu această cabină impunătoare și spațioasă. La designul modelului contribuie decisiv semnătura luminoasă a farurilor: luminile de zi sunt LED în standard, iar opțional această tehnologie poate fi folosită și pentru faza scurtă. Grila față de mari dimensiuni, cu un amestec de plastic negru lucios și gri închis mat, nu are doar rol estetic, ci și funcțional: două dintre secțiuni se pot ridica, dezvăluind treptele de acces la parbriz. Oglinzile exterioare (reglabile electric și încălzite) vopsite parțial în culoarea caroseriei și parasolarul inclus în echiparea standard completează aspectul lui F-MAX.
Accesul în cabină se face prin intermediul a trei trepte late iluminate, dintre care cele două de sus sunt acoperite complet de ușă, pentru o aerodinamică superioară. Iar ultima treaptă beneficiază și de un cheder, pentru o protecție perfectă la umiditate și praf. Intrarea este facilitată de ușa care se deschide foarte larg (practic la 90 de grade în ultima dintre cele trei poziții prestabilite), de mânerele ergonomice și de coloana de direcție care se poate ridica aproape vertical (81°).
Șoferul își poate găsi rapid poziția ideală de condus: volanul are curse ample pe adâncime și înălțime, iar scaunul culisează pe o distanță de 26 cm. Scaunul șoferului este încălzit și beneficiază de multiple reglaje de poziție, inclusiv pentru înălțimea cotierelor. Cu o formă ergonomică (inclusiv suport lombar) și o tapițerie din material textil foarte respirabil, scaunul s-a dovedit a fi foarte confortabil în timpul totuși relativ scurt petrecut de noi la bord.
Dar cuvântul de bază la F-MAX este spațiul. Cabina cu podea aproape plată are dimensiuni interioare de 2.160 mm înălțime și 2.277 mm lățime, astfel încât chiar și cei mai masivi șoferi se vor simți în largul lor la bord. Spațiile de stocare sunt și ele generoase: 225 de litri deasupra parbrizului, 105 litri deasupra patului de sus și 195+175 de litri sub patul de jos, de o parte și de alta a frigiderului de 38 de litri. Plus alte spații de stocare mai mici în uși, deasupra lor și pe bord. Confortul în cabină este îmbunătățit cu ajutorul unor inovații inteligente: patul de sus se aliniază perfect cu peretele din spate când este pliat, iar cel de jos are un suport pentru cap care se poate înclina, ca la un șezlong.
Test Ford Trucks F-MAX: Super echipat
Echiparea bogată ușurează și ea munca șoferului. De exemplu, F-MAX vine în standard cu faruri cu aprindere automată, senzor de ploaie, volan de piele multifuncțional sau indicator de sarcină pe punte. De asemenea, geamurile laterale sunt electrice, ca și reglajul farurilor și acționarea trapei, iar climatizarea este automată. Tehnologia de ultimă oră este și ea prezentă la bord. Camionul dispune încă din versiunea de bază de internet și panou de instrumente digital cu ecran de 8 inci, dar și de sisteme de asistență și siguranță precum controlul automat al vitezei, avertizare la depășirea benzii de rulare (LDWS), sistem avansat de frânare de urgență (AEBS), ESP, ASR, blocarea diferențialului, Hill Launch Assist sau funcție Eco Roll. Tot în standard, F-MAX vine cu ConnecTruck, o tehnologie bazată pe cloud care înregistrează toate datele despre starea de funcționare a vehiculului, face o diagnoză de la distanță și oferă o soluție personalizată privind necesitățile de întreținere. Programul se actualizează de la distanță, poate fi integrat în sistemele companiilor de management al flotei și oferă o funcție de evaluare a stilului de condus, cu sfaturi pentru reducerea consumului.
În plus, camionul de test dispunea de pachetul Comfort Plus, care aduce suplimentar sistemul multimedia cu ecran tactil de 7,2 inci, frigider, încălzitor de staționare, comandă electrică pentru rabatarea cabinei și sistemul predictiv de control al vitezei de croazieră MaxCruise. Acesta din urmă anticipează porțiunile în urcare sau coborâre, alegând perfect raportul de transmisie și viteza de rulare pentru a economisi carburant. La reducerea consumului contribuie și echipamente precum compresorul de aer decuplabil sau pompa de servodirecție cu debit variabil. Rezervoarele mari de motorină (600 de litri în standard, plus 450 de litri opțional) și AdBlue (78 de litri) au ca rezultat o autonomie prelungită și recomandă acest model și pentru cei care vor să facă un plus de economie prin alimentarea la stațiile cu cel mai redus preț.
Test Ford Trucks F-MAX: Cum merge
Primul lucru care te frapează la pornirea motorului este zgomotul redus, atât în afara camionului, cât și în cabină. Starea de liniște se menține și la drum, oricâte denivelări ar arunca șoselele românești în calea suspensiei lui F-MAX. În schimb, cabina valsează ușor pe drumurile mai proaste, dar în niște limite normale pentru acest tip de cabină înălțată. Zgomotul vântului se simte doar la rafalele puternice, și atunci doar dacă sistemul audio este oprit. Semn că Ford Trucks nu se laudă degeaba cu aerodinamica de top, facilitată și de deflectoarele laterale și de plafon prezente în echiparea standard. Direcția este ușoară și nu foarte comunicativă, dar acest lucru se întâmplă și la modele mult mai scumpe. Dar inima camionului rămâne motorul de 500 CP. Cuplul maxim de 2.500 Nm este atins de la 1.000 rpm, dar se resimte aproape în totalitate de la 900 rpm, oferind plecări de pe loc viguroase, indiferent de sarcină. Transmisia automatizată ZF cu 12 viteze se înțelege bine cu motorul Ford Ecotorq, puterea fiind transmisă la roți într-un mod fluent și eficient. În ziua ședinței foto, când am avut la dispoziție doar capul tractor, consumul înregistrat de noi pe autostrada A1 s-a situat în jurul a 18-19 litri la 100 km. Totuși, în timpul caravanei F-MAX Open Days, în care același camion a tractat o semiremorcă cu o încărcătură de 28 de tone, am văzut și consumuri mult mai concludente de sub 25 de litri de motorină și 1 litru de AdBlue la 100 km.
Comentați?