Vehicule mai lungi și mai grele, între mituri și realitate
Home Camioane Vehicule mai lungi și mai grele, între mituri și realitate
Camioane

Vehicule mai lungi și mai grele, între mituri și realitate

106

Deși sunt o soluție practică pentru reducerea costurilor și emisiilor, aceste vehicule mai lungi și mai grele (LHV) au căpătat reputația că ar fi nesigure sau necesită investiții costisitoare în infrastructură. Dar majoritatea acestor mituri sunt departe de realitate.Combinațiile LHV sunt utilizate în Europa în țările scandinave, Olanda, Germania și Spania, dar și în Australia, Brazilia, Canada, Africa de Sud și SUA. Camioanele mai lungi și mai grele au avantajul că rezolvă două dintre problemele majore din industrie, crescând capacitatea de transport și reducând emisiile pe tona transportată. Astfel, camioanele lungi pot fi soluții excelente pentru operatorii care fac curse între două centre logistice, între un centru logistic și o fabrică sau între două fabrici. Sunt preferabile contractele lungi cu un volum constant și mare de mărfuri, care justifică investiția suplimentară inițială.

Testele efectuate până acum au demonstrat că vehiculele mai lungi și mai grele pot reduce emisiile de CO2 cu 15-40%. Mai mult, un studiu efectuat în 2015 în Germania a avut ca rezultat scăderea costurilor cu 33% și a emisiilor cu 70%. Alături puteți vedea și rezultatele unor teste făcute între orașele suedeze Goteborg și Malmo, în care s-au comparat camioanele convenționale cu unele lungi.

Vehicule mai lungi și mai grele: Cât sunt de sigure?

Percepția generală este că, din cauza lungimii și a greutății suplimentare, combinațiile LHV ar fi mai puțin sigure decât camioanele convenționale. Total fals. Toate studiile, testele și operațiunile în mediu real au arătat că vehiculele cu o capacitate de transport mai mare pot contribui la siguranța rutieră, deoarece reduc rata de ocupare a șoselelor și numărul de kilometri parcurși de camioane. Pentru o acceptare mai largă din partea publicului, acest tip de vehicule trebuie supuse unui regim special. De exemplu, autoritățile pot restricționa unde și cât de repede pot circula, pot impune anumite sisteme de asistență sau ca șoferii care conduc aceste combinații să primescă instructaj suplimentar.

Este afectată infrastructura?

Alte păreri greșite sunt că LHV vor deteriora drumurile sau că infrastructura existentă trebuie adaptată. Totuși, majoritatea drumurilor sunt suficient de late pentru camioanele lungi, dar ar putea să fie nevoie de adaptări la unele poduri, sensuri giratorii sau intrări și ieșiri de autostradă. Și deși transportă sarcini mai mari, greutatea pe axă rămâne aceeași ca la un camion convențional, astfel încât drumul nu va fi afectat.

Ar putea LHV să înlocuiască transportul feroviar?

Și această temere este departe de adevăr. În Olanda, de exemplu, numărul de camioane lungi a crescut mult între 2001 și 2016. Dar studiile au arătat că aceste vehicule au înlocuit cursele efectuate cu camioane convenționale, nu pe calea ferată sau cu nave fluviale. Camioanele și trenurile funcționează adesea împreună, în cadrul transportului combinat, și în foarte puține cazuri sunt moduri de transport concurente.

Cum se configurează un LHV?

Ca și în cazul unui camion convențional, combinațiile LHV se configurează în funcție de operațiuni, greutatea totală și topografia drumului. Gradul de încărcare la retur poate influența și numărul de axe motoare, direcționale și liftabile necesare. Pentru majoritatea vehiculelor lungi este suficient un cap tractor cu 2 axe motoare, dar pentru încărcături mai mari se poate ajunge la 3 sau 4 axe motoare. Ar putea fi necesare și camere video, oglinzi și sisteme de siguranță suplimentare, utile mai ales în timpul manevrelor de mers cu spatele sau în curbele strânse. Remorcile sunt de asemenea importante în configurare. Aici este recomandată cumpărarea unor remorci speciale pentru aplicație și nu adaptarea unora vechi.

Vehicule mai lungi și mai grele: Sunt greu de condus?

La drum lung, conducerea unei combinații LHV nu este mai dificilă decât a unui camion normal. Dar anumite manevre și mai ales mersul cu spatele pot fi puțin mai dificile, astfel încât un instructaj suplimentar este recomandat.

Legislația privind camioanele lungi

Vehicule mai lungi și mai grele, între mituri și realitateÎn Europa, Suedia și Finlanda au fost primele țări care au promovat camioanele mai lungi și mai grele. Suedia permite combinații de până la 74 de tone, iar Finlanda până la 76 de tone. În Germania, combinațiile de până la 44 de tone și 25,25 metri lungime sunt permise pe 70% din autostrăzi. Guvernul spaniol permite utilizarea unor combinații de până la 25,25 metri lungime și până la 60 de tone. Aceleași condiții sunt valabile pe 3.950 km de drumuri publice și alți 600 km de drumuri private din Norvegia.

În Belgia există 49 de rute aprobate pentru camioane lungi. În Portugalia, combinațiile de până la 25,25 metri și 60 de tone sunt permise pentru transporturi grele și bușteni. În Olanda și Danemarca, camioanele de 25,25 metri și 60 de tone pot călători pe majoritatea drumurilor. Cehia și Estonia testează și ele fezabilitatea vehiculelor mai lungi și mai grele.

Cerințele privind axele, limitările de greutate, raza de bracaj și multe altele diferă de la țară la țară. Astfel, este aproape imposibil ca o astfel de combinație să respecte toate regulamentele din toate țările UE. Acesta este probabil cea mai mare piedică în calea utilizării la scară largă a camioanelor lungi în Europa.

În afara Europei, camioanele lungi sunt destul de comune. Campioana este Australia, care permite trenuri rutiere de până la 53,5 metri lungime și 220 de tone pe drumurile publice. Aceste limite nu se aplică pe drumurile private, ca cele deținute de companiile miniere.

Este acesta viitorul transportului?

Datorită avantajelor, combinațiile mai lungi și mai grele vor face sigur parte din viitorul transporturilor. Dar cât de repede vor lua o felie mai mare din mixul de transport depinde de legislația și de standardele din fiecare țară. O legislație unică în UE le-ar permite acestor vehicule să efectueze curse mai lungi. Carburanții alternativi sunt de asemenea o posibilitate: combinațiile LHV pot fi alimentate cu LNG, biocarburanți, hidrogen sau chiar electricitate pe distanțe mai scurte.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

1.500 de camioane Volvo FH Aero pentru Lannutti

Volvo Trucks a primit o comandă de 1.500 de camioane Volvo FH...

CamioaneNoutati

IGPR: Şoferilor depistaţi pozitiv la Drugtest nu li se face dosar penal

Poliţia Română precizează că şoferilor testaţi pozitiv cu aparatul Drager5000 nu li...

CamioaneNoutati

Institutul Fraunhofer: 1000 de locații de încărcare sunt suficiente pentru majoritatea traficului de camioane

Institutul Fraunhofer și Amazon au analizat câte stații de încărcare rapidă pentru...

CamioaneNoutati

Noua gamă Ford Trucks F-LINE se prezintă în cadrul unei caravane naționale

AIC Trucks anunță lansarea în România a noii game de camioane F-LINE,...