UNTRR solicită clarificări privind prevederile Pachetului Mobilitate 1
Home Noutati UNTRR solicită clarificări privind prevederile Pachetului Mobilitate 1
NoutatiTransportatori

UNTRR solicită clarificări privind prevederile Pachetului Mobilitate 1

39

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită autorităților române și Comisiei Europene clarificări urgente privind prevederile Pachetului Mobilitate 1 care vor intra în vigoare la 20.08.2020, pentru prevenirea controalelor și amenzilor abuzive ale autorităților din Vestul UE împotriva transportatorilor români.Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 31 iulie 2020, urmând ca anumite prevederi din acest pachet legislativ cu impact devastator pentru industria transporturilor rutiere din România, să intre în vigoare din 20 august 2020.

UNTRR consideră că trebuie realizate toate demersurile pentru a elimina prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 din legislația europeană. Asociația susține acțiunile MTIC în acest sens, precum și demersurile Comisiei Europene privind evaluarea impactului extrem de negativ al obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, precum și a consecințelor negative determinate de pandemia COVID-19.

În același timp, pentru a evita pauperizarea adițională a industriei de transport rutier din România prin plata de amenzi legate de prevederile Pachetului Mobilitate 1 care vor intra în vigoare pe 20.08.2020, UNTRR a solicitat Ministerului Transporturilor din România și Comisiei Europene să acționeze în vederea clarificării urgente a întrebărilor rămase fără răspuns privind posibilitatea aplicării efective și respectării noilor reguli.

1. Clarificări urgente privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor la 3 sau 4 săptămâni, respectiv:

  • Clarificări privind “locul de reședință” și confirmarea faptului că întoarcerea acasă a șoferilor poate fi organizată în centrele logistice închiriate sau deținute de firmele românești de transport în Europa de Vest
  • Modalitatea de a documenta îndeplinirea obligației în situația în care șoferul se întoarce acasă cu alte mijloace de transport (avion, microbuz, etc), inclusiv pentru situația în care conducătorul auto refuză din motive personale să se întoarcă la centrul operațional al angajatorului în statul membru de stabilire al angajatorului, sau la locul său de reședință.
  • Confirmarea libertății conducătorilor auto să aleagă unde își petrec perioada de repaus, respectiv a libertății șoferilor români de a alege să nu se întoarcă acasă și clarificarea modalității în care aceasta trebuie să fie documentată de firme și de șoferi în cazul unui control.

2. Clarificarea faptului că în cazul utilizării derogării de a efectua două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, cele 2 perioadele de compensație de câte 21 h pot fi alipite separat unor alte perioade de repaus de cel puțin nouă ore și efectuate pe parcursul deplasării, situație în care șoferul se poate întoarce acasă și la 4 săptămâni (nu la 3 săptămâni).

3. Stabilirea unei proceduri corecte și armonizate de controlare a respectării interdicției de efectuare a repausului săptămânal normal de peste 45 h în cabină care să fie respectată în toate Statele Membre: pentru a stopa controalele și amenzile abuzive ale autorităților franceze și belgiene privind repausul săptămânal normal al șoferilor din ultimii ani, se solicită prevederi clare privind procedura de a documenta faptul că șoferul nu a dormit în cabină, inclusiv în situația în care acesta nu poate prezenta o factură de hotel – repausul fiind efectuat la rude sau la centre de cazare puse la dispoziție de angajator.

De asemenea, până la încetarea pandemiei COVID-19, UNTRR a solicitat Comisiei Europene să permită șoferilor profesioniști să își efectueze repausul săptămânal normal în cabină, pentru a le proteja sănătatea.

4. Clarificarea circumstanțelor excepționale în care conducătorul auto poate să depășească durata de conducere zilnică și săptămânala, respectiv:

  • Dacă ”circumstanțe excepționale” înseamnă doar ajungerea la centrul operațional al angajatorului sau la locul de reședință al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal, sau includ și alte motive care trebuie clarificate.
  • Dovezile care trebuie prezentate de către conducătorul auto, în cazul unui control în trafic, pentru a justifica situația ”excepțională”, mai ales dacă acesta conduce un vehicul gol deci nu are documente comerciale pentru marfă? Această din urmă situație va fi din ce în ce mai frecventă odată cu instituirea obligației de întoarcere a vehiculelor în țara de înmatriculare la fiecare opt săptămâni.

5. Clarificări privind cine va suporta costurile legate de faptul că autoritatea competentă a statului membru emitent poate impune unui conducător auto să preschimbe cardul de conducător auto cu unul nou dacă este necesar pentru a se conforma specificațiilor tehnice relevante.

UNTRR semnalează faptul că pentru transportatorii rutieri români este vital să primească urgent răspunsuri la întrebările legate de noile prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, înaintea intrării în vigoare a acestora. În acest scop, UNTRR solicită acțiuni urgente din partea Ministerului Transporturilor și Comisiei Europene, pentru a se asigura un cadru legal clar și armonizat la nivel european.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Noutati

IAA Transportation 2024: spre o expoziție cu adevărat globală și inovatoare

Cel puțin în ceea ce privește vehiculele comerciale, IAA Transportation 2024 va...

AerianTransportatori

Low-costul bate companiile de linie

Deși blamate de cele mai multe ori, companiile low-cost din Europa transportă...

Noutati

Bugetul CFR pe 2024, aprobat

Bugetul CFR pe 2024 a aprobat de Guvern, cu o alocare de...

Noutati

Amenzi de până la 100.000 de lei pentru nerespectarea prevederilor RO e-Transport

Sistemul RO e-Transport reprezintă o componentă esențială a efortului de digitalizare la...