Test Volvo FH I-Save 460 TC
Home Camioane Test Volvo FH 460 TC: Plăcerea de a economisi
Camioane

Test Volvo FH 460 TC: Plăcerea de a economisi

227

Test în România cu FH 460 TC, cel mai eficient model din portofoliul Volvo. Noul motor cu Turbo Compound reușește ceea ce șoferii visau de mult: o economie de consum de aproximativ 10%, dublată de un cuplu excelent la turații reduse.

După ce partenerii noștri de la tuttoTrasporti au încercat noul FH cu I-Save în timpul testului internațional din Suedia, a venit rândul nostru să punem la treabă în România acest model. Potrivit Volvo Trucks, noul FH cu I-Save nu este doar cel mai eficient model din istoria mărcii, ci pur și simplu cel mai bun autotractor pentru distanțe lungi. Iar rezultatele obținute în practică tind să le dea dreptate, dar despre asta vom vorbi puțin mai târziu. Până atunci, să vedem cu ce vine revoluționar noul model.

Test Volvo FH 460 TC: Pachet de noutăți

Și nu sunt puține lucruri noi, deoarece I-Save este un întreg pachet, cu optimizări mai mici sau mai mari în mai multe domenii. Prima și cea mai importantă noutate este motorul cu Turbo Compound (TC). Acesta dispune de o a doua turbină plasată pe fluxul de evacuare, care preia gazele de eșapament rămase încă destul de rapide și fierbinți după trecerea prin prima turbină, iar energia extrasă este transmisă printr-un sistem de roți dințate către arborele cotit. Unitatea Turbo Compound oferă un plus de cuplu de aproximativ 300 Nm la turații reduse, între 900 și 1.300 rpm. Acest cuplu suplimentar este motivul principal al reducerii consumului, deoarece camionul poate merge mai mult timp în trepte de viteză superioare, cu turații mai reduse.

Consumul de AdBlue este redus și el cu aproximativ 40%, deoarece motorul cu Turbo Compound este echipat cu un sistem de recirculare a gazelor de eșapament (EGR) cu răcire, care reduce cantitatea de oxid de azot degajată în timpul procesului de combustie. Reducerea nivelului de zgomot din cabină este un alt efect colateral pozitiv al turațiilor reduse cu care funcționează motorul.

Dar a doua turbină nu este singura noutate a motorului D13TC. Forma specială ondulată a capetelor pistoanelor îmbunătățește combustia și crește eficiența. Tot la nivelul lanțului cinematic avem și o punte spate nouă, cu un coeficient de frecare redus. Iar pompa de servodirecție cu debit variabil contribuie și ea la reducerea consumului.

Alte economii de carburant sunt generate de optimizarea sistemelor Volvo. De exemplu, sistemul predictiv I-See oferă acum hărți noi, de înaltă rezoluție, pentru o poziționare topografică mai precisă. Astfel, energia cinetică a camionului poate fi valorificată și mai bine, mai ales pe traseele deluroase. Sistemul de menținere a vitezei de croazieră I-Cruise reduce suplimentar consumul prin alegerea vitezei potrivite la urcări și coborâri, iar funcția I-Roll permite o rulare liberă chiar și pe cele mai mici pante. FH cu I-Save dispune și de sistemul I-Shift cu software optimizat pentru transporturile de cursă lungă, conceput special pentru un condus eficient pe autostradă.

Aparent, noul sistem are și dezavantaje. Sistemul de roți dințate care transmite energia mecanică de la a doua turbină la arborele cotit aduce o greutate suplimentară de aproximativ 100 kg, compensată în mare parte de puntea spate mai ușoară. Noul model este și mai scump, fapt pentru care Volvo Trucks îl recomandă doar celor care parcurg peste 120.000 km pe an, iar ideal peste 160.000 km. Dacă mergeți atât de mult, investiția suplimentară va fi amortizată în mai puțin de un an.

Test Volvo FH 460 TC: Cum se simte

Test Volvo FH 460 TCFH cu I-Save este disponibil în două versiuni de putere, de 460 și 500 CP. Volvo Trucks România a adus pentru teste cu clienți și presă un model de 460 CP, care are însă un cuplu maxim de 2.630 Nm, cu 330 mai mult decât la versiunea clasică de putere egală. Mai mult, cuplul lui D13TC460 este puțin mai mare decât cel al lui D13K540, motorul cu o singură turbină de 540 CP. Și se știe cât de important este acest parametru pentru un motor de camion, care funcționează în marea majoritate a timpului în zona de cuplu maxim și foarte rar în cea de putere maximă.

La exterior și în cabină nu există nicio diferență între un FH normal și unul cu pachet I-Save. Prima diferență apare abia după ce pornești motorul, în bord, când observi că zona verde de funcționare a motorului nu mai este 900-1.400 rpm, ci doar 900-1.300 rpm. Prestația dinamică a motorul de 460 CP nu este însă deloc afectată de această limitare. În practică, FH cu I-Save de 460 CP se simte cel puțin ca un FH normal de 500 CP, dacă nu mai bine. Și Volvo FH de 500 CP poate fi orice, dar nu un camion lent. Chiar și în urcările medii, transmisia automatizată s-a încăpățânat să schimbe într-o treaptă superioară la 1.200 rpm, cu mult înainte de finalizarea zonei verzi de funcționare. Iar pe autostradă, la viteza maximă de 85 km/h, FH cu I-Save rulează liniștit la o turație de aproximativ 1.000 rpm. Pentru că da, senzația de liniște este accentuată chiar și față de un FH normal, care are una dintre cele mai silențioase cabine de pe piață.

Test Volvo FH 460 TC: Cât consumă

De obicei ne limităm să testăm camioanele pentru distanțe lungi doar pe autostradă, locul unde își vor petrece marea majoritate a timpului, cel puțin în afara României. De data aceasta însă, pentru a vedea mai bine cum se comportă noul motor, am prelungit călătoria până aproape de Slatina, înainte să revenim la sediul Volvo Trucks. Deși motorul este nou, FH cu I-Save păstrează aceeași compatibilitate perfectă între propulsor și transmisie specifică Volvo. Accelerările sunt ferme și totuși foarte line, chiar și în urcările pronunțate, iar direcția și vizibilitatea rămân excelente, ca la orice FH.

Pe autostradă trebuie doar să setezi viteza la limita maximă de 85 km/h. În rest, camionul face singur totul. Plaja de variație a sistemului I-See este acum mai mare: viteza scade cu până la 10 km/h în timpul urcărilor și crește cu până la 5 km/h înainte de acestea și în coborâri. Dacă panta este prea accentuată vor interveni sistemele auxiliare de frânare, după care la un anumit moment camionul intră în rulare liberă.

Totul se petrece însă fără să simți nimic: vei deveni conștient de aceste schimbări doar dacă urmărești cu atenție turometrul. Dar ele ajută la obținerea unui consum deosebit. Pe traseul nostru de la sediul Volvo Trucks – Pitești – Slatina și retur, consumul înregistrat a fost sub 25 de litri la 100 km/h, cu o viteză medie de 71 km/h. Deloc rău pentru un camion de aproape 37 de tone, condus de un ziarist.

Material din numărul 276 (Octombrie 2019) al revistei Cargo&Bus

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

Din 1 ianuarie 2025 se aplică „Rovinieta de Braşov”

De la începutul anului viitor, pe mai multe drumuri administrate de Consiliul...

CamioaneNoutati

IVECO și Eurospeed deschid seria evenimentelor de lansare oficială a gamei Model Year 2024 în România, la Suceava

IVECO, în parteneriat cu dealerul Eurospeed, organizează un eveniment dedicat prezentării celor...

CamioaneNoutati

Deficitul de șoferi de TIR din România acoperit parţial cu personal din Filipine

Pe fondul plecării masive a șoferilor români în țări cu salarii mai...

CamioaneNoutati

Preţul camioanelor nepoluante trebuie să scadă la jumătate pentru a concura cu modelele diesel

Preţul camioanelor fără emisii poluante trebuie să se reducă la jumătate pentru...