Test Karsan Atak Electric
Home Autobuze Test Karsan Atak Electric: Turcul cu suflet bavarez
Autobuze

Test Karsan Atak Electric: Turcul cu suflet bavarez

127

Producătorul turc de vehicule comerciale Karsan a prezentat în această vară noul Atak Electric, al doilea model fără emisii al mărcii. Primul test cu Karsan Atak Electric.

La fel ca versiunea electrică a lui Jest, Atak Electric dispune de motoare și baterii produse de BMW i. Spre deosebire de Jest Electric, care a preluat aspectul modelului diesel, Atak Electric a dezvăluit și noul design al gamei Atak, pionierul clasei de 8 metri. Mai precis, 8.315 mm lungime și o capacitate totală între 47 și 52 de pasageri, cu două opțiuni de amplasare a scaunelor: 18+4 sau 21+4 (locuri fixe + scaune rabatabile).

În schimb, Atak Electric nu dispune de opțiuni în ce privește capacitatea bateriilor. Jest Electric s-a lansat inițial cu patru variante (33, 44, 66 și 88 kWh), dar toți clienții au optat pentru versiunea cu cea mai mare autonomie. Așa că noul Atak Electric este disponibil într-o singură configurație, cu cinci acumulatori fast-charge și o capacitate totală de 220 kWh, care permit o autonomie de până la 300 de kilometri cu o singură încărcare.

Performanțele dinamice sunt și ele demne de BMW i: motorul lui Atak Electric are o putere de 230 kW și un cuplu maxim de 2.400 Nm, care îl ajută să urce rampe de până la 24 de grade. Încărcarea bateriilor cu sistemele de curent alternativ se face în 5 ore, perioadă redusă la 3 ore cu sistemele de încărcare rapidă. Bateriile BMW i au o garanție de 4 ani sau 200.000 km.

În privința designului, noul Atak Electric are partea din faţă şi cea din spate complet redesenate, cu faruri, lumini de zi și stopuri LED în standard, dar și oglinzi tip autocar, care oferă o vizibilitate foarte bună. Spațiul șoferului este separat de compartimentul pasagerilor și dispune în standard de volan îmbrăcat în piele, pornire fără cheie și scaun ajustabil pe 4 direcții. Panoul de instrumente digital de 12,3 inci oferă toate informațiile necesare, precum nivelul de încărcare a bateriei, autonomia disponibilă sau consumul mediu. De pe ecranul tactil central de 10,1 inci se pot accesa funcțiile multimedia, computerul de bord, monitorizarea presiunii în anvelope, camera pentru mers înapoi sau sistemul AC. Pe consola centrală există și butoane fizice ușor de operat pentru controlul transmisiei și al ușilor.

Pasagerii beneficiază de un sistem puternic de climatizare, internet Wi-Fi și prize USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile. Confortul este întregit de suspensia pneumatică controlată electronic. Aceasta permite și funcția de îngenunchere, care reduce nivelul treptelor de acces de la 34 la 27 cm. Autobuzele mai dispun de rampă de acces și zonă pentru pasageri cu mobilitate redusă. Înălțimea interioară variază între 2,37 metri din față până în dreptul ușii mediene și scade spre 1,70 metri în dreptul ultimului rând de scaune.

Atak Electric stă bine și la capitolul siguranță, cu sisteme precum ABS, ASR, EBS, Reverse Gear Buzzer, Hill Holder, bară anti-ruliu față sau sistem de detectarea a incendiilor în camera motorului. În funcție de nevoile operatorului, modelul dispune de trei pachete de echipamente opționale: Luxury, Surveillance și Isolation.

Test Karsan Atak Electric: Cum merge?

Cum se conduce Atak Electric? Ca un cart supradimensionat. Centrul de greutate situat foarte jos și dimensiunile compacte permit manevre departe de standardele transportului de persoane. Din fericire pentru pasageri, viteza maximă se oprește la 75 km/h, iar cuplul motor disponibil în orice moment este limitat la 1.140 Nm. Șoferul dispune de două niveluri de frânare regenerativă: primul este similar cu o frână de motor normală, iar al doilea este mult mai brutal, iar după un timp de adaptare vei apela foarte rar la sistemul de frânare pneumatic clasic, cu discuri de frână. Conform producătorului, sistemul de încărcare regenerativă recuperează până la 25% din energia de frânare, încărcând acumulatorii. Atak Electric este un model ideal pentru orașele mici, cu străzi înguste, datorită diametrului de bracaj de 6,3 metri între borduri și 7,3 metri între pereți.

Producția de serie a lui Atak Electric a început în luna august și va viza în primul rând piețele europene. Până la finalul anului, Karsan va demara roadshow-uri în Franța, Germania, Italia, Portugalia, România și Bulgaria, pentru a prezenta operatorilor de autobuze noul model.

Articol apărut în numărul 274 (iulie-august 2019) al revistei Cargo&Bus.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutobuzeNoutatiRutierTransportatori

Nou parteneriat între FlixBus și Christian Tour

FlixBus și Christian Tour au anunțat semnarea unui parteneriat prin care agenția...

AutobuzeNoutatiRutierTransportatori

Primăria Galați cumpără 10 microbuze electrice Karsan e-Jest

Primăria Municipiului Galați anunță că a semnat contractul pentru achiziția a 10...

Autobuze

Karsan e-Atak autonom își extinde serviciile în Finlanda

Autobuzul electric autonom Karsan e-Atak, de 8 m lungime, primul vehicul fără...

Autobuze

De Lijn, acord-cadru cu Irizar e-mobility

De Lijn, operatorul de transport public din Regiunea Flamandă a Belgiei, a...