Test Iveco Crossway: Ține cu casa

Istoria lui Crossway își are rădăcinile în trecutul diviziilor de autobuze ale mărcilor Iveco și Renault, care în 1999 au format Irisbus, un brand apărut prin contracția numelor și activităților celor două companii. Strămoșul său este de fapt Arway, model rezultat în 2006 prin fuziunea dintre caroseriile francezului Ares și italianului My Way, ambele autobuze pentru distanțe lungi apărute la finalul anilor 90, dar rezultatul unor proiecte independente.
Iveco Crossway apreciază stilul rațional al lui Ares, dar îl simplifică și mai mult. Iar fabrica din Visoke Myto (Cehia), care a împlinit recent 125 de ani, l-a reprodus în zeci de mii de unități, un record pentru lumea autobuzelor. Succesul său din Europa și nu numai este un bun motiv pentru a fi considerat coloana vertebrală pe care se bazează prezentul și viitorul mărcii Iveco Bus.
Cu un raport extrem de bun între calitate și preț, modelul continuă să nu aibă rival în segmentul curselor de linie, nici măcar în Germania, unde nu lipsește competiția. Noile generații MAN Intercity și Mercedes Intouro, ambele fabricate în Turcia, sunt dovada că germanii caută soluții. Între timp, totuși, Crossway continuă să evolueze.
O gamă extinsă
Catalogul Iveco de autobuze pentru distanțe lungi este împărțit în două subfamilii: cea a modelelor clasice cu podea la înălțime de 860 mm de la sol, din care face parte și protagonistul acestor pagini, și cea a modelelor cu intrare joasă, care vine și într-o versiune cu 3 axe și 14,5 metri lungime. Toate celelalte modele au două axe și versiuni de 10,8 metri, 12 metri și 13 metri lungime. Există și două motoare: Tector de 6,7 litri și 320 CP și Cursor de 8,7 litri cu 320 CP sau 400 CP. Versiunea din urmă este destinată configurațiilor Pro, care se apropie de atributele unui autocar turistic. Caracteristica de bază a lui Crossway este, de fapt, flexibilitatea.
Pe lângă versiunea Line, gama LE are și o versiune City, care poate fi certificată drept autobuz urban de clasa I. Gama de autobuze cu podea înaltă începe de la versiunea Line și se încheie cu Pro. Dacă nici aceasta nu este suficientă, poți alege Evadys, un autocar turistic care nu este altceva decât un Crossway cu podeaua înălțată la 1.150 mm de la sol. Revenind la autobuzele interurbane, nu poate fi trecută cu vederea în ziua de astăzi disponibilitatea motorului C9 NP, alimentat cu gaz metan comprimat (CNG), cu rezervoarele integrate în structura plafonului.
Tradiție câștigătoare
Modelul nostru de test este versiunea cea mai clasică și mai cerută de clienți: un Line de 12 metri lungime, cu motor diesel de 360 CP, combinat cu o cutie automată ZF Ecolife cu 6 viteze (mai sunt disponibile o automată Voith cu 4 viteze și o manuală cu 6 viteze). Sistemul de propulsie puternic este adecvat și pentru folosirea în munți; în aplicații mai blânde, vehiculul s-ar descurca foarte bine și cu motorul mai mic și mai ușor. Pe traseul nostru de test, care străbate câmpii și dealuri, Iveco Crossway s-a descurcat foarte bine.
Dimensiunile sale geometrice, care odată cu trecerea la Euro 6 au suferit o ușoară adaptare, pentru a lăsa mai mult loc pentru motor în partea din spate, sunt totuși echilibrate și oferă un compromis bun între stabilitate și manevrabilitate: ampatamentul extins (6.200 mm) și consola față compactă (2.605 mm) contribuie la obținerea unui diametru de bracaj de aproximativ 21,5 metri.
Singurul lucru pe care îl putem reproșa acestui model este că la viteze sub 70 km/h, utilizate adesea în cursele interurbane, transmisia automată se străduiește să folosească cea mai înaltă treaptă de viteză. În orice caz, consumul rămâne mai mult decât acceptabil, luând în considerare și întreruperile și cele aproximativ 20 de opriri în stații simulate. Cutia de viteze, cum ne și așteptam de la un model cu convertizor de cuplu, operează fluent și îi permite motorului să funcționeze la o turație de 1.650 rpm la viteza de 100 km/h, cu un zgomot redus, mai ales pentru acest tip de vehicule.
Măsurători
Consum pe etape | Viteză medie | Consum | ||
Urban 35,6 km | 38,59 km/h | 21,86l/100 km | ||
Extraurban 42,7 km | 52,99 km/h | 21,43l/100 km | ||
Zonă deluroasă 35,4 km | 35,27 km/h | 27,82l/100 km | ||
Autostradă 30,2 km | 74,31 km/h | 23,17l/100 km | ||
Consum mediu | ||||
Motorină | 23,48 l/100 km | |||
AdBlue | 0,71 l/100 km | |||
Zgomot dB(A) | Față | Centru | Spate | |
La 60 km/h | 63,0 | 64,6 | 64,8 | |
La 80 km/h | 65,3 | 65,8 | 67,8 | |
La 100 km/h | 68,7 | 67,8 | 69,7 | |
De la institutul de turism
Deși majoritatea autobuzelor pentru distanțe lungi sunt derivate din versiuni de bază (autobuze urbane cu anumite părți din caroserie și interior revizuite), Iveco Crossway a făcut aceeași școală ca frații săi destinați turismului. Se poate vedea asta de la scaunul șoferului, care împrumută multe trăsături de la cel al lui Magelys, dar și după finisajele interioare, executate după cum rar se vede la un autobuz. De exemplu, deasupra ușilor, unde brațele mecanismului de deschidere sunt de obicei vizibile chiar și la modele mult mai nobile, Crossway are niște capace discrete. Plasticele nu sunt toate de o calitate excelentă, dar atenția la detalii este prezentă. Rafturile de deasupra scaunelor oferă un spațiu de 2,8 metri cubi, care se adaugă celor 5,4 metri cubi ai compartimentului de bagaje.
În general, viața la bord este bună, iar accesibilitatea este normală. Ce se poate reproșa acestui autobuz pentru distanțe lungi? Probabil că șoferul ar avea nevoie de un bord mai modern, cu ecrane digitale, iar pasagerii mai înalți s-ar putea plânge de spațiul la cap pe cele 5 locuri din spate. Dar acestea sunt singurele defecte reale ale lui Crossway.
Motor | |
Tip | Cursor 9 turbo VGT |
Nr. cilindri | L6 |
Cilindree | 8.708 cmc |
Control emisii | Hi-SCR, fără EGR |
Putere maximă | 360 CP/2.200 rpm |
Cuplu maxim | 1.650 Nm/1.250 rpm |
Transmisie | |
Cutie de viteze | ZF Ecolife 2 6AP 1720 B |
Tip | automată 6+1 |
Suspensii | |
Față | independentă ZF RL85EC |
Spate | 4 perne |
Frână cu EBS și ESP | |
De serviciu | cu discuri |
Auxiliare | ZF Intarder III |
Anvelope | |
Față/Spate | 295/80 R 22.5 |
Dimensiuni și mase | |
Lungime | 12.097 mm |
Lățime | 2.550 mm |
Înălțime | 3.460 mm |
Ampatament | 6.200 mm |
Capacitate max. | 55+1 scaune |
Portbagaj | 5,4 mc |
Greutate proprie | 12.500 kg |
Sarcină utilă | 5.500 kg |
AVANTAJE
Raportul calitate/preț
Simplitate și atenție la detalii
DEZAVANTAJE
Logica schimbării de trepte perfectibilă
Înălțimea internă în partea spate
Articol apărut în revista Cargo&Bus numărul 287
