Home Autobuze Test Iveco Crossway: Ține cu casa
Autobuze

Test Iveco Crossway: Ține cu casa

48

Iveco Crossway este modelul căruia Iveco Bus îi datorează bună parte din prezent. Și o face într-o manieră tradițională, într-un moment în care transportul public privește spre înainte prin tehnologie și protecția mediului. Colegii de la tuttoTrasporti l-au testat în versiunea de 12 metri lungime, cu motor diesel de 360 CP.

Istoria lui Crossway își are rădăcinile în trecutul diviziilor de autobuze ale mărcilor Iveco și Renault, care în 1999 au format Irisbus, un brand apărut prin contracția numelor și activităților celor două companii. Strămoșul său este de fapt Arway, model rezultat în 2006 prin fuziunea dintre caroseriile francezului Ares și italianului My Way, ambele autobuze pentru distanțe lungi apărute la fina­lul anilor 90, dar rezultatul unor pro­iecte independente.

Iveco Crossway apreciază stilul rațional al lui Ares, dar îl simplifică și mai mult. Iar fabrica din Visoke Myto (Ce­hia), care a împlinit recent 125 de ani, l-a reprodus în zeci de mii de unități, un record pentru lumea autobuzelor. Succesul său din Europa și nu numai este un bun motiv pentru a fi consi­derat coloana vertebrală pe care se bazează prezentul și viitorul mărcii Iveco Bus.

Cu un raport extrem de bun între calitate și preț, modelul continuă să nu aibă rival în segmen­tul curselor de linie, nici măcar în Ger­mania, unde nu lipsește competiția. Noile generații MAN Intercity și Mer­cedes Intouro, ambele fabricate în Turcia, sunt dovada că germanii cau­tă soluții. Între timp, totuși, Crossway continuă să evolueze.

O gamă extinsă

Catalogul Iveco de autobuze pentru distanțe lungi este împărțit în două subfamilii: cea a modelelor clasice cu podea la înălțime de 860 mm de la sol, din care face parte și protagonistul acestor pagini, și cea a modelelor cu intrare joasă, care vine și într-o versiune cu 3 axe și 14,5 me­tri lungime. Toate celelalte modele au două axe și versiuni de 10,8 metri, 12 metri și 13 metri lungime. Există și două motoare: Tector de 6,7 litri și 320 CP și Cursor de 8,7 litri cu 320 CP sau 400 CP. Versiunea din urmă este destinată configurațiilor Pro, care se apropie de atributele unui autocar turistic. Caracteristica de bază a lui Crossway este, de fapt, fle­xibilitatea.

Pe lângă versiunea Line, gama LE are și o versiune City, care poate fi certificată drept autobuz urban de clasa I. Gama de autobuze cu podea înaltă începe de la versiunea Line și se încheie cu Pro. Dacă nici aceasta nu este suficientă, poți alege Evadys, un autocar turistic care nu este alt­ceva decât un Crossway cu podeaua înălțată la 1.150 mm de la sol. Reve­nind la autobuzele interurbane, nu poate fi trecută cu vederea în ziua de astăzi disponibilitatea motorului C9 NP, alimentat cu gaz metan compri­mat (CNG), cu rezervoarele integrate în structura plafonului.

Tradiție câștigătoare

Modelul nostru de test este versi­unea cea mai clasică și mai cerută de clienți: un Line de 12 metri lungime, cu motor diesel de 360 CP, combinat cu o cutie automată ZF Ecolife cu 6 viteze (mai sunt disponibile o auto­mată Voith cu 4 viteze și o manuală cu 6 viteze). Sistemul de propulsie puternic este adecvat și pentru folo­sirea în munți; în aplicații mai blânde, vehiculul s-ar descurca foarte bine și cu motorul mai mic și mai ușor. Pe traseul nostru de test, care străbate câmpii și dealuri, Iveco Crossway s-a des­curcat foarte bine.

Dimensiunile sale geometrice, care odată cu trecerea la Euro 6 au suferit o ușoară adaptare, pentru a lăsa mai mult loc pentru motor în partea din spate, sunt totuși echi­librate și oferă un compromis bun între stabilitate și manevrabilitate: ampatamentul extins (6.200 mm) și consola față compactă (2.605 mm) contribuie la obținerea unui diame­tru de bracaj de aproximativ 21,5 metri.

Singurul lucru pe care îl putem reproșa acestui model este că la vi­teze sub 70 km/h, utilizate adesea în cursele interurbane, transmisia au­tomată se străduiește să folosească cea mai înaltă treaptă de viteză. În orice caz, consumul rămâne mai mult decât acceptabil, luând în considerare și întreruperile și cele aproximativ 20 de opriri în stații si­mulate. Cutia de viteze, cum ne și așteptam de la un model cu conver­tizor de cuplu, operează fluent și îi permite motorului să funcționeze la o turație de 1.650 rpm la viteza de 100 km/h, cu un zgomot redus, mai ales pentru acest tip de vehicule.

Măsurători

Consum pe etape Viteză medie Consum
Urban 35,6 km 38,59 km/h 21,86l/100 km
Extraurban 42,7 km 52,99 km/h 21,43l/100 km
Zonă deluroasă 35,4 km 35,27 km/h 27,82l/100 km
Autostradă 30,2 km 74,31 km/h 23,17l/100 km
Consum mediu
Motorină 23,48 l/100 km
AdBlue 0,71 l/100 km
Zgomot dB(A) Față Centru Spate
La 60 km/h 63,0 64,6 64,8
La 80 km/h 65,3 65,8 67,8
La 100 km/h 68,7 67,8 69,7

 

De la institutul de turism

Deși majoritatea autobuzelor pentru distanțe lungi sunt derivate din versiuni de bază (autobuze ur­bane cu anumite părți din carose­rie și interior revizuite), Iveco Crossway a făcut aceeași școală ca frații săi destinați turismului. Se poate vedea asta de la scaunul șoferului, care împrumută multe trăsături de la cel al lui Magelys, dar și după finisajele interioare, executate după cum rar se vede la un autobuz. De exemplu, deasupra ușilor, unde brațele meca­nismului de deschidere sunt de obi­cei vizibile chiar și la modele mult mai nobile, Crossway are niște capa­ce discrete. Plasticele nu sunt toate de o calitate excelentă, dar atenția la detalii este prezentă. Rafturile de deasupra scaunelor oferă un spațiu de 2,8 metri cubi, care se adaugă celor 5,4 metri cubi ai compartimen­tului de bagaje.

În general, viața la bord este bună, iar accesibilitatea este norma­lă. Ce se poate reproșa acestui auto­buz pentru distanțe lungi? Probabil că șoferul ar avea nevoie de un bord mai modern, cu ecrane digitale, iar pasagerii mai înalți s-ar putea plânge de spațiul la cap pe cele 5 locuri din spate. Dar acestea sunt singurele de­fecte reale ale lui Crossway.

Motor
Tip Cursor 9 turbo VGT
Nr. cilindri L6
Cilindree 8.708 cmc
Control emisii Hi-SCR, fără EGR
Putere maximă 360 CP/2.200 rpm
Cuplu maxim 1.650 Nm/1.250 rpm
Transmisie
Cutie de viteze ZF Ecolife 2 6AP 1720 B
Tip automată 6+1
Suspensii
Față independentă ZF RL85EC
Spate 4 perne
Frână cu EBS și ESP
De serviciu cu discuri
Auxiliare ZF Intarder III
Anvelope
Față/Spate 295/80 R 22.5
Dimensiuni și mase
Lungime 12.097 mm
Lățime 2.550 mm
Înălțime 3.460 mm
Ampatament 6.200 mm
Capacitate max. 55+1 scaune
Portbagaj 5,4 mc
Greutate proprie 12.500 kg
Sarcină utilă 5.500 kg

 

AVANTAJE
Raportul calitate/preț
Simplitate și atenție la detalii

DEZAVANTAJE
Logica schimbării de trepte perfectibilă
Înălțimea internă în partea spate

Articol apărut în revista Cargo&Bus numărul 287

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Autobuze

Karsan continuă să-și întărească poziția în România

Conducând tranziția transportului public electric pe arena globală, Karsan continuă să își...

Autobuze

48 de autobuze electrice BYD vor fi furnizate de New Kopel Car Import către municipiul Bacău

New Kopel Car Import, parte a SIXT Group Romania, a semnat cu...

Autobuze

Karsan mai stabilește o premieră cu Autonomous e-ATAK

Karsan va fi primul constructor care folosește conducere autonomă în transportul public...

Autobuze

Șase autobuze electrice circulă pe linia 368 de la 1 martie

Șase autobuze electrice circulă pe linia 368, din start de martie. Anunțul...