Ceremonia de premiere a Sustainable Truck of the Year 2025, singurele premii din Europa dedicate în mod expres durabilității în transportul comercial, a avut loc în seara zilei de 16 ianuarie.
Evenimentul a fost difuzat pe un canal TV italian. Premiile au revenit Volvo Trucks pentru FH Aero 460 la categoria Tractor; noul IVECO Eurocargo CNG în categoria Distribuție; și Renault Trucks E-Tech Master la categoria Van. În acest an, juriul a introdus o categorie nou-nouță, numită E-Truck, dedicată camioanelor electrice de mare putere care vin pe piață. Volvo FH Aero Electric a fost primul vehicul câștigător din această categorie.
Ceremonia a inclus, de asemenea, un interviu cu Gabriele Tempesta, manager de operațiuni al LeNSlab la Politehnica din Milano , o instituție care vizează dezvoltarea și promovarea modalităților inovatoare de proiectare a produselor, cu accent pe o durabilitate sporită. Tempesta a explicat modul în care această abordare poate aduce beneficii semnificative, de mediu și de altă natură, atunci când este aplicată în sectorul transporturilor comerciale.
Scenariul într-un sector provocator
„În mediul actual de piață, destul de provocator, producătorii de vehicule comerciale continuă să vină cu soluții viabile pentru a reduce amprenta de carbon a vehiculelor”, a declarat Fabio Zammaretti, președintele Sustainable Truck of the Year Awards . „Pluralitatea soluțiilor acordate de juriu în acest an este un semn al unei piețe din ce în ce mai diverse în care se așteaptă să coexiste diferite tehnologii. Considerăm că introducerea noii categorii e-Truck este utilă pentru a defini mai bine domeniul de utilizare a camioanelor electrice care se conturează în scenariul actual de piață”.
Categoria e-Truck , introdusă în acest an pentru prima dată, se adresează camioanelor electrice pentru distanțe medii și lungi, fără limite de tonaj. Ediția a noua a prestigiosului premiu a păstrat apoi neschimbate celelalte trei categorii: Tractor (vehicule de până la 44 de tone); Distributie (vehicule de pana la 26 tone, 2 sau 3 osii); Van (vehicule de până la 3,5 tone). Pentru evaluarea vehiculelor din competiție, sunt luați în considerare 40 de parametri tehnici, împărțiți în 6 macro-arii, precum motor, transmisie, siguranță, confort, conectivitate și sustenabilitate.
Sustainable Truck of the Year 2025: câștigători și motive
Tractor: Volvo FH Aero 460
Depășind marca de 30 de ani, câștigătorul Volvo FH al Camionului durabil al anului la categoria Tractor și-a dovedit îmbunătățirile în ceea ce privește eficiența și performanța. Cu versiunea Aero, dezvăluită la începutul anului 2024, producătorul suedez de camioane a făcut o treabă bună profitând de posibilitățile oferite de reglementările europene privind greutatea și dimensiunile camioanelor din 2019, concentrându-se în principal pe aerodinamică.
O zonă frontală mai lungă (cu 240 mm) a permis secțiunii frontale să fie mai bine conectată cu partea laterală a vehiculului, eliminând vârtejurile enervante și promovând un flux de aer mai bun. În mod similar, adoptarea sistemului de monitorizare a camerei oferă FH Aero o eficiență energetică mai bună și o reducere a consumului de combustibil de până la 5%. Un rezultat confirmat de recordul proaspăt al tuturor timpurilor stabilit de FH Aero 460 la 500 km Vado e Torno Supertest: 4,29 km/litru.
Distributie: IVECO Eurocargo CNG
Eurocargo a străbătut istoria camioanelor în ultimele trei decenii, păstrându-și atractivitatea și competitivitatea intacte fără a-și deranja abordarea și filosofia de bază. Chiar și îmbrăcat în ținuta celui mai recent an de model, IVECO Eurocargo continuă să-și exalte în primul rând versatilitatea, adică capacitatea de a îndeplini o gamă destul de largă de utilizări în cel mai bun mod posibil . În același timp, camionul a reușit să devină mai elegant ca stil și chiar mai bogat în conținut.
Aceste caracteristici pot fi găsite și la bordul versiunii CNG a Eurocargo, propulsată de noul motor Tector 7 de 6,7 litri. Un grup motopropulsor și mai performant și mai ecologic, pe care IVECO de mărime medie îl oferă în trei niveluri de putere diferite (220, 250, 280 CP), combinate cu cele opt trepte ale transmisiei automate ZF 8-CP. Precizia, viteza și conducerea lină sunt garantate.
Van: Renault Trucks Master E-Tech
Cel premiat anul acesta la categoria Van este un alt vehicul care a făcut istorie, de data aceasta în transportul urban ușor. Și nici astăzi, când concurența din ce în ce mai mare și acerbă, europeană, dar și asiatică, își arată ghearele urmărind să cucerească clienții cu sirene diverse atrăgătoare, Maestrul nu își schimbă cursul, urmând astfel drumul trasat de-a lungul anilor.
Renault Trucks Master E-Tech a intrat în tendința electrizării, punând pe cântar puterea unui model care, apreciat pentru calitățile sale de robustețe, capacitate de încărcare și performanță, le confirmă chiar și în versiunea sa full electric. Cu un design modern și o față elegantă care nu trece neobservată, noul Master E-Tech îmbunătățește ergonomia, confortul, funcționalitatea și practicitatea interioară . De asemenea, în ceea ce privește performanțe, Master deschide calea în ceea ce privește capacitatea bateriei (până la 87 kWh), și autonomia promisă (până la 460 km).
E-Truck: Volvo FH Aero Electric
Versiunea Aero a FH alimentat cu baterii (cu patru până la șase baterii) asigură o capacitate de până la 540 kWh, garantând o putere de 490 kW (666 CP), păstrând în același timp stilul elegant și netezimea modernă , conform ADN-ului care a avut întotdeauna a distins roadster-ul emblematic al lui Volvo. Începând cu conceptul de siguranță, un adevărat pilon în modelele de camioane ale brandului suedez.
Pe scurt, Volvo FH Aero Electric este proiectat după cele mai moderne criterii ergonomice, capabil să mușcă drumul în liniște absolută (o caracteristică care nu este atât de luată de la sine înțeles nici măcar pentru un camion greu alimentat de baterii) și oferind un experiență care sporește plăcerea de a conduce fără stres. În ceea ce privește sustenabilitatea, pe lângă utilizarea în creștere a oțelului verde în construcția de vehicule, Volvo asigură o rată de reciclare de peste 92% a materialelor, cu posibilitatea de a recupera aproximativ 98% din materiale.
Comentați?