Unul dintre motivele pentru care trebuie schimbate mai des anvelopele este dat de reglajul unghiurilor, și aici nu ne referim doar la cele pentru direcție.
Indiferent de ce mașină ați conduce, dereglarea unghiurilor direcției și cele ale suspensiilor pot afecta drastic comportamentul rutier. Chiar dacă mulți șoferi cunosc această problemă, mulți încă mai uită de ele. Tocmai de aceea, este de preferat să verificați periodic starea unghiurilor și, în plus, să luați în calcul patru situații speciale în care ar trebui să le verificați.
- Dacă mașina începe să aibă un comportament diferit după ce ați lovit o groapă sau o bordură, este cazul să vă îndreptați spre o stație de reglare a unghiurilor direcției.
- Dacă mașina are permanent tendința de a devia de la traiectorie, în aceeași direcție, atunci unghiurile ar putea fi afectate. Totodată verificați și starea anvelopelor pentru că și de acolo poate porni un astfel de fenomen.
- Dacă nu ați efectuat lucrările de întreținere a anvelopelor pentru mai mult timp, atunci acestea vor începe să dezvolte uzuri diferite care, la rândul lor, vor putea duce la dereglarea unghiurilor.
- Dacă ați înlocuit orice fel de componentă a suspensiei sau direcției, atunci cu siguranță va trebui să refaceți unghiurile de direcție.
Acestea ar putea fi cele câteva cauze majore care pot duce la abateri în reglajele unghiurilor direcției și ale suspensiilor. De asemenea, micile denivelări, șine de tramvai, șanțuri, capace de canal care nu sunt la același nivel cu asfaltul și alte șocuri mici pot duce, în timp, la dereglaje.
Unul dintre primele semne că unghiurile au fost afectate este scârțâitul roților pe viraje
Unul dintre primele semne că unghiurile au fost afectate este scârțâitul roților pe viraje, chiar dacă la viteze reduse, sub 40 km/h. Acel sunet este cauzat de faptul că anvelopele nu mai calcă pe trasele calculate de producător și care asigură o rulare corespunzătoare. E ca și cum una dintre roți ar merge pe o traiectorie diferită decât cea calculată, mai strânsă sau mai largă în funcție de situație.
O altă consecință este descentrarea volanului. Astfel, dacă acesta nu stă drept ci defazat chiar și cu câteva grade, atunci cel mai probabil există un dereglaj pe partea de direcție.
Nu în ultimul rând, dereglajele de direcție au ca și consecință uzura prematură, sau inegală, a pneurilor
Totodată, motorul va trebui să depună un efort mai mare pentru a propulsa mașina și, evident, veți observa că și consumul de carburant va crește.
Dar trebuie să țineți cont că nu doar unghiurile de pe puntea față necesită reglaje. Dacă în trecut majoritatea mașinilor aveau punți rigide sau semiindependente pe spate, la ora actuală sunt din ce în ce mai multe autoturisme dotate cu suspensii independente. Prin urmare, și acestea trebuie verificate și reglate periodic. Chiar dacă la prima vedere nu va fi ușor să sesizați diferențele, în momentul în care se vor vedea va fi destul de târziu și vă va costa un set de anvelope.
În principal, sunt trei unghiuri care se pot regla la o mașină: cel de cădere, cel de convergență și cel de fugă
Unghiul de cădere mai este denumit și unghi de înclinare întrucât este cel pe care îl face roata cu asfaltul atunci când mașina staționează cu roțile drepte. Dacă roata este înclinată spre interior sau exterior, anvelopa nu va mai călca perpendicular pe sol și, prin urmare, se va reduce pata de ceea ce va duce la o aderență mai mică iar consecințele sunt instabilitatea pe viraje, lungirea distanțelor de frânare și uzarea inegală a anvelopelor.
Unghiul de convergență mai este denumit și de paralelism. Acesta este cel format de planurile prelungite ale roților. Dacă distanța dintre partea din față a roților este mai mică decât cea din spate, avem de a face cu un ungi închis, specific mașinilor cu propulsie (tracțiune spate). Dar, dacă distanța din față este mai mare decât cea din spate, avem de a face cu un unghi deschis, specific mașinilor cu tracțiune față.
Unghiul de fugă este cel mai greu de detectat și poate fi rectificat prin înlocuiri de piese. Acesta reprezintă înclinarea axului de rotire a roților în plan orizontal atunci când este acționat de sistemul de direcție. Dacă este corect, va permite rotirea ușoară a volanului și revenirea rapidă a roților pe aliniament, la ieșirea dintr-un viraj.
De asemenea, la mașinile dotate cu suspensii independente pe puntea spate, se pot efectua reglaje și, în special, pentru unghiul de cădere.
Dar dacă țineți cont de semnele amintite mai sus și faceți și o verificare cel puțin anuală dacă nu la schimbarea de anvelope de sezon (vară/iarnă/all season), veți economisi mai mult pe partea de anvelope.
Comentați?