Miniștrii de transport din UE au votat pentru devansarea datei de la care pot fi folosite camioane cu cabine mai lungi și forme rotunjite, considerate mai sigure și mai ecologice.Consiliul UE a adoptat recent normele privind dimensiunea maximă a camioanelor, devansând data care permite o lungime mai mare a cabinei, fără a se reduce spațiul pentru încărcătură. Astfel, de la 1 septembrie 2020 se pot conduce pe drumurile europene camioane cu cabine mai lungi și cu o parte frontală mai rotunjită. Inițial, data de introducere era 2022.
Acest tip de cabine au numeroase avantaje, fiind considerate mai sigure și mai ecologice. ”Această nouă generație de cabine va fi mai sigură, mai eficientă din punctul de vedere al consumului de combustibil și mai confortabilă pentru șoferi. Deci este o veste bună pentru toți participanții la trafic și pentru mediu”, a declarat Răzvan Cuc, Ministrul Transporturilor din România, care deține în prezent președinția rotativă a Consiliului UE.
Partea frontală mai alungită a cabinei va reduce unghiurile moarte, astfel încât șoferii vor avea o mai bună vizibilitate asupra utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, pietonii și bicicliștii. Aceasta va reduce și pagubele sau vătămările corporale ale altor participanți la trafic produse în caz de coliziune. Potrivit estimărilor Comisiei, aceste cabine mai lungi ar putea duce la salvarea a până la 500 de vieți pe an, în principal în rândul pietonilor și bicicliștilor din zonele urbane.
De asemenea, se preconizează că rezistența redusă a aerului va duce la scăderea consumul de combustibil și a emisiilor de CO2 cu până la 10%.
Înainte de a putea fi introduse pe piață, cabinele aerodinamice trebuie să îndeplinească cerințele de omologare de tip necesare. Acestea vor intra în vigoare până la 1 noiembrie 2019.
Lungimea suplimentară de 80 cm permisă pentru camioane poate fi utilizată numai pentru îmbunătățirea aerodinamicii cabinei, nu și pentru a spori capacitatea de încărcare a remorcii.
Comentați?