China a prezentat un tren Maglev (cu sustentație magnetică) ce va fi capabil să atingă 600 km/h. Acesta va circula peste 10 ani, potrivit publicațiilor locale.
Trenul este produs de CRRC Qingdao Sifang și face parte dintr-un proiect de dezvoltare a acestei tehnologii speciale. Una care este destul de puțin folosită. Un motiv este faptul că nu se poate conecta la un sistem convențional (cu șină). Iar un alt handicap este reprezentat de costurile mari de dezvoltare.
Potrivit presei chineze, specialiștii din această țară lucrează de câțiva ani la un concept de tren Maglev care să atingă 600 km/h. La proiect participă Southwest Jiaotong University, China Railway Group și CRRC Corporation, compania care produce trenurile chineze de mare viteză.
Cel mai rapid tren, 431 km/h
Recordul actual pentru cel mai rapid tren este deținut tot de un model Maglev, la Shanghai. Acesta poate atinge 431 km/h, însă rulează doar câteva minute cu peste 400 km/h. Acesta face sub 8 minute din oraș până la aeroportul Pudong (31 km). Are accelerația unui avion la decolare, fiindcă ajunge la 300 km/h în puțin peste două minute. În teste a atins 501 km/h.
Astfel de viteze sunt atinse pentru că forța de frecare este redusă prin eliminarea contactului direct cu șina. Practic ele ”levitează” la câțiva centimetri de aceasta. Un astfel de tren avansează datorită unor câmpuri magnetice puternice, dar costurile de implementare sunt foarte mari. Costurile de construcție ating câteva zeci de milioane de dolari/km. Dar pot trece de 100 milioane/km.
Mega-proiect de peste 1.000 de miliarde
China și-a pus încă de acum trei decenii problema tehnologiei pe care să o aleagă pentru rețeaua de mare viteză. Iar dezbaterile intense au fost purtate pe două direcții: sistemul clasic roată – șină sau Maglev. În 2003 a fost aleasă prima. Utilizată la nivel internațional. Însă fără să se elimine cercetările în cealaltă direcție.
Chinezii au planuri mari pentru Maglev. Cel mai rapid tren cu o astfel de tehnologie a atins, în 2015, 603 km/h, în zona Yamanashi (Japonia). De altfel, niponii au și ei un proiect gigant în această direcție. În lume sunt șase sisteme Maglev funcționale, dintre care trei în China, două în Coreea de Sud și unul în Japonia.Iar specialiștii afirmă că tehnologia poate evolua. Și că ea va putea permite apariția unui tren care să ruleze cu 1.000 km/h.
Comentați?