Home Camioane Test Volvo FH 460: Ușor ca o pană
Camioane

Test Volvo FH 460: Ușor ca o pană

93

În același timp cu modificarea motoarelor pentru standardul Euro 6c, Volvo a lucrat la scăderea greutății modelului FH. Testăm din nou FH 460 într-o versiune cu adevărat Light. Foto: tuttoTrasporti

Am prezentat ultima dată un Volvo FH acum un an, când a debutat în sfârșit pe propulsoarele de 13 litri ale mărcii tehnologia common rail, care cucerise deja toate celelalte motoare de camion (și nu numai). De ce ne întâlnim din nou cu acest model atât de repede? În mod sigur, absența parasolarului și a deflectoarelor de colț, sau prezența stickerelor laterale, nu sunt motive suficiente pentru a justifica un nou test riguros. Ci faptul că acesta este un vehicul optimizat din punct de vedere al greutății, care pe cântarul nostru a oprit acul la 7200 de kilograme. Luând în considerare rezervorul mic de motorină, care în orice caz este în linie cu capacitatea tuturor vehiculelor pe care le testăm, dar și absența șoferului, ajungem la valori caracteristice autotractoarelor pentru cisterne. În schimb, noi avem aici un FH somptuos pentru distanțe lungi, cu cabina lată Globetrotter (indisponibilă pentru cisterne), care este doar puțin mai mică decât versiunea maximă XL. Astfel, deși configurația este exact la fel ca la modelul Volvo precedent, greutatea este cu exact 200 de kilograme mai mică. Ceea ce nu este puțin deloc.

Cum au făcut

Dieteticianul din Göteborg s-a concentrat pe rețetele obișnuite. Prin înlăturarea echipamentelor neesențiale, precum parasolarul, dar și lipsa retarderului, deoarece capacitatea crescută la 375 kW a frânei de motor este suficientă. Picioare sunt mai tonifiate, cu arcuri cu o singură foaie, mai subțiri, atât în față, cât și în spate. Structura osoasă, reprezentată de șasiul de 6 mm grosime fără ranforsări interne și cea mai ușoară șa de cuplare produsă de Jost (CSK 34), permite o circulație fără dureri de spate pe drumurile europene, chiar și cu greutăți de 40/44 de tone. Și pantofii de alergare sunt adecvați: de la anvelopele Goodyear Fuelmax (sunt disponibile și Michelin) la jantele de aliaj Alcoa, trecând prin butuci și discuri optimizate. Și mușchii? Cei prea mari cântăresc mult, așa că Volvo s-a concentrat pe agilitate: 460 de cai putere, sprijiniți de un cuplu generos de 2300 Nm disponibil de la 900 rpm, sunt compromisul ideal pentru a menține greutatea scăzută fără a penaliza viteza. În plus, aceasta este o configurație clasică pentru Volvo de 20 de ani. Dacă în cale intervine și ultima evoluție a transmisiei automatizate I-Shift dezvoltată intern, distracția este asigurată, chiar și fără continuitatea în tracțiune a versiunii cu dublu ambreiaj, o exclusivitate a Volvo care ar fi presupus 90 kg în plus. Pe scurt, acest FH 460 Light este cu adevărat suplu.

Volvo FH 460 178B4242

Performanțe de top

În timpul călătoriei nu l-am menajat deloc. I-am cuplat obișnuita semiremorcă galbenă Viberti și l-am condus peste 500 km. La viteză mare, cu o medie de peste 80 km/h, ”stricată” doar de o încetinire pentru niște lucrări. Consumul a confirmat scăderea greutății: acesta a trecut puțin de bariera de 30 de litri de motorină la 100 km, iar cerința mare de AdBlue este fiziologică pentru toate motoarele Volvo în care recirculare gazelor de eșapament (EGR) este folosită puțin și doar în anumite condiții clare (folosind aproape în totalitate SCR). Pe întreaga călătorie, consumul acestui FH 460 a fost satisfăcător și mai bun decât cel înregistrat în primăvară. Același lucru putem spune despre performanțele de accelerație și reprize, care dau impresia că avem mai mulți cai decât puterea scrisă pe panourile laterale. Strategia de intervenție a funcției de rulare liberă I-Roll este de asemenea optima și ajută de multe ori vehiculul să meargă din inerție chiar și mai mulți kilometri. La urcări, turometrul nu coboară sub 900 rpm. La coborâri, însă, frâna de motor VEB+ nu ne face să regretăm retarderul, deși intervenția sa este mai puțin progresivă. Direcția, chiar dacă în acest caz este pur hidraulică (fără asistarea electrică), nu obosește șoferul. Suspensia cabinei face un bun compromis între stabilitate și absorbirea șocurilor, în timp ce suspensia față nu dă nicio indicație greșită. Ca întotdeauna, silențiozitatea este excelentă, la fel și vizibilitatea oferită de oglinzile retrovizoare cu suporturi subțiri.

Light&soft
1. Motorul D13K, chiar și trecut la sistemul common rail (la o presiune de 2700 bari), rămâne masiv, dar pierde 18 kg; alte 6 kg se scad de la greutatea suporturilor. 2. Rezervoarele de motorină și de aer sunt construite din aliaj, la fel și rafturile care le fixează pe șasiu (-12 kg). 3. Puntea față scapă de 10 kg, în timp ce butucii și discurile au fost optimizate; doar cele din urmă, de 410 mm, economisesc 20 kg. 4. Nu s-a renunțat la ridicarea electrică a cabinei, cu cablul de control sub calandru; totuși, noile atașamente față sunt mai ușoare cu 6 kg. 5. În partea din spate s-au pierdut 90 kg, de la punte, suspensie și sistemul ECAS. Astfel configurat, FH are și o servodirecție specifică (-11 kg).greutate

Butoane opționale

Față de modelul FH testat în urmă cu un an, care dispunea de o listă nesfârșită de echipamente, inclusive trei butoane pentru selectarea modului de mers, aici găsim levierul original al I-Shift, care rămâne încă standard. Alte simplificări sunt coloana de direcție cu o singură ajustare, fără articulația suplimentară care poate pune volanul aproape vertical, precum și geamurile laterale simple și un singur pat cu dulapuri de depozitare. O configurația gândită pentru scăderea greutății, fără a renunța la nimic în ce privește confortul. Cabina Globetrotter garantează o înălțime internă de 205 cm în fața scaunelor, redusă la 196 cm pe tunelul motorului. Plasticele folosite la interior nu excelează, dar asamblarea și finisajele sunt de top, specifice Volvo.interior

 

Volvo FH 460 178B1570

Telecomandă
Suspensia este controlată cu ajutorul acestui dispozitiv wireless, care oferă, de asemenea, informații privind sarcina individuală a axelor, aprinde lămpile de lucru, memorează până la trei înălțimi presetate și multe altele. O altă dovadă a modernității lui FH. În plus, camionul are acum un sistem de frânare automată de urgență care recunoaște și vehiculele staționare. Pe scurt, cu FH mergeți întotdeauna rapid și în siguranță.

 

Fisa masuratori

AVANTAJE
• Greutate mult redusă
• Confort și finisaje de nivel superior

DEZAVANTAJE
• Calitatea plasticelor
• Levierul transmisiei este puțin demodat

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

1.500 de camioane Volvo FH Aero pentru Lannutti

Volvo Trucks a primit o comandă de 1.500 de camioane Volvo FH...

CamioaneNoutati

IGPR: Şoferilor depistaţi pozitiv la Drugtest nu li se face dosar penal

Poliţia Română precizează că şoferilor testaţi pozitiv cu aparatul Drager5000 nu li...

CamioaneNoutati

Institutul Fraunhofer: 1000 de locații de încărcare sunt suficiente pentru majoritatea traficului de camioane

Institutul Fraunhofer și Amazon au analizat câte stații de încărcare rapidă pentru...

CamioaneNoutati

Noua gamă Ford Trucks F-LINE se prezintă în cadrul unei caravane naționale

AIC Trucks anunță lansarea în România a noii game de camioane F-LINE,...