Două niveluri, superlung, categorie superioară, preț adecvat: Setra S 531 DT oferă toate acestea și mai mult. Deoarece, în ciuda dimensiunilor, este ușor de condus și garantează o siguranță maximă. Text: Danilo Senna; Adaptare: Ionuț Păduraru; Foto: tuttoTrasporti.În categoria autobuzelor premium, există o marcă mai… premium decât toate celelalte: vorbim, desigur, de Setra. Iar în portofoliul acestora există un model mai mare decât toate celelalte: Setra S 531 DT, protagonistul testului nostru.
Biplanul producătorului din Neu-Ulm, crescut de la 12 la 14 metri când încă se numea Seria 400, s-a oprit acolo cu dimensiunile, dar nu și cu evoluția tehnică. Atât de mult încât este confirmat ca vârf și în ce privește sistemele de siguranță: de la frânarea automată care recunoaște și pietonii la avertizarea anti-coliziune la virajele la dreapta, terminând cu sistemul de stingere automată a incendiilor. Iar prețul este unul pe măsură: aproximativ o jumătate de milion de euro
Bani bine cheltuiți
Oricât de impresionantă ar fi această sumă, ea trebuie distribuită pentru cei aproximativ 90 de pasageri (în funcție de versiune) care pot lua loc la bord, factor de luat în seamă pentru cei care fac calculele. În plus, există acum o configurație simplificată (bordul și finisajele specifice) care face unele economii, fără a afecta calitatea. Aceasta a rămas aproape intactă de-a lungul anilor, grație și rețelei de asistență din Europa, făcând ca valoarea modelelor rulate să compenseze, măcar în parte, prețul de achiziție al unui vehicul nou. La toate acestea se adaugă patrimoniul tehnic exclusivist al autobuzelor din grupul Daimler. Structura nu poate fi decât una autoportantă, marcă înregistrată a Setra. Dar avem și o zonă frontală deformabilă programat și o structură care menține spațiul vital și în cazul unei răsturnări, deși regulamentul ECE-R-29 este mai permisiv pentru autobuzele cu etaj. Există chiar și două punți independente, prima și a treia; doar puntea motoare este rigidă, ultima verigă a unui lanț cinematic produs în totalitate de Daimler: celelalte sunt motorul OM 471 și cutia de viteze GO 210 cu 8 viteze.
Piele fină
Totul este acoperit de o caroserie care utilizează la maximum aluminiul și puține componente din plastic pentru a obține o greutate proprie de 19.185 kg: cu aproximativ 200 kg mai puțin decât precedentul S 431, în ciuda echipamentelor suplimentare. Secțiunea principală rămâne de 2,55 pe 4 metri, dar coeficientul aerodinamic este egal cu 0,35, ca la sedanurile moderne: deloc rău pentru o bestie ca S 531, care coboară garda la sol cu 8 cm la viteze mari tocmai pentru a reduce frecarea cu aerul. În spatele acestor cifre, Setra rămâne un autobuz cu un aspect unic: poate un pic mai puțin elegant decât generația anterioară, dar aliniat cu stilul „fraților“ din seria 500. Uimitor, inserțiile de aluminiu contrastante cu culoarea dominantă a caroseriei au trei finisaje diferite: cromat pe grila față, satinat sub geamurile de jos și deasupra parbrizului și lustruit deasupra geamurilor de sus. Poate că este un efect dorit, care amestecă finisajele opace ale ComfortClass cu cele lucioase de la TopClass, pentru a sublinia rolul dual al lui 531 DT, care, în funcție de configurație, este adecvat pentru trasee regulate pe distanțe lungi sau turism de înaltă clasă.
Joc dublu
Sufletul bivalent al acestui Setra este dezvăluit de abilitatea de a monta până la 93 de scaune (dacă se exclud spațiile pentru servicii și toaletele), sau de a îndepărta scaunele din fața ușii centrale pentru a găzdui până la 3 spații pentru cărucioare. Pe puntea superioară se poate ajunge pe două scări: în față (prin spatele șoferului) și la centru (pe partea dreaptă). Pentru bagaje, zona din spate oferă 8,4 metri cubi; alți 1,3 se găsesc în spațiul de deasupra capetelor (totuși, de ținut minte că spațiile cele mai înguste abia pot găzdui o haină). Pe coridoare, înălțimea de jos este mai mare decât cea de sus: proiectanții au vrut așa deoarece între toaletă și bucătărie este necesar ca pasagerii să se poată deplasa cu ușurință; pe de altă parte, sus se stă în general pe scaun (iar când te ridici, pentru a nu atinge plafonul trebuie să ai sub 1,70 înălțime). Dar cu patru metri înălțime maximă, din care se scade minim 30 cm de distanță de la sol și grosimea celor două podele și a plafonului, nu se pot face miracole. Pentru un aspect mai aerisit al etajului, S 531 poate fi echipat cu plafon panoramic TopSky. Evident, confortul la bord este foarte apreciat: de la sistemul de aer condiționat TopAir la sistemul multimedia cu mai multe monitoare de 19 inci și inevitabilul router pentru wi-fi. Pentru a sublinia exclusivismul, modelul de test era echipat cu 78 de scaune din seria Setra Voyage Ambassador și chiar cu dispensor de parfum (se poate alege dintre 6 arome) care se activează la orice deschidere a ușii din față.
Uriașul blând
Odată analizate echipamentele și mediul ambiant, mai rămâne să vorbim despre cum merge S 531 DT. Conducerea unui astfel de vehicul implică unele precauții, cel puțin din cauza dimensiunilor. De aceea, Setra încearcă să ajute șoferii cu un scaun montat relativ sus, pentru o vizibilitate bună și deasupra autoturismelor și mai ales SUV-urilor din trafic. Pe de altă parte, plafonul (puntea superioară) care este plasat orizontal până în dreptul parbrizului maschează partea superioară a oglinzilor retrovizoare, mai ales pentru șoferii mai înalți. Este singura parte negativă a poziției de condus, care în schimb oferă tot confortul necesar șoferului și un spațiu destul de mare pentru acest tip de vehicul. Agilitatea la manevre, în ciuda tonajului, este demnă de simbolul „K“ de pe volan (de la Kässbhorer, inventatorul mărcii): Setra S 531 DT se conduce la fel sau chiar mai bine decât autobuze mult mai mici. Iar dacă abilitatea șoferului nu este suficientă, Setra avertizează sau chiar intervine. De exemplu, dacă virezi la dreapta (la viteze de până la 36 km/h) și un ciclist vine din spate, sistemul Sideguard Assist alertează șoferul de pericolul iminent; același lucru se întâmplă dacă radarul (activ într-o bandă de 3,75 metri lățime și extins cu 5 metri în fața și 15 metri în spatele autobuzului) detectează prezența unui obstacol periculos în lateral. Sistemul de menținere a vitezei de croazieră, adaptiv și predictiv, are acum și funcția stop & go, care revine la viteza presetată după o oprire. Mai avem și sistemul exclusiv ABA 4 care, la viteze sub 50 km/h, recunoaște și pietonii (de peste 1 metru înălțime) care traversează fără să se asigure, putând frâna până la oprirea totală. Omologat la aproape 24 de tone, Setra nu a rămas niciodată fără resurse, deși noul traseu care ocolește Genova este și mai greu decât cel precedent: cei 510 CP oferă un suport consistent, dar niciodată agresiv, pentru a menține confortul călătorilor. Complice a fost cutia de viteze, care își ia timp pentru a trece dintr-un raport în altul, o încetineală pe care n-am văzut-o niciodată la modelele Setra sau chiar Mercedes-Benz de tonaj mai mic. Consumul de la finalul testului este adecvat cu dimensiunile și masa lui 531 DT: pe autostradă nu trece peste 25 de litri la 100 km, dar pe porțiunile deluroase sau montane are nevoie de mai multă motorină. Dar habitatul lui ideal rămâne pe traseele lungi.
Material apărut în numărul 271 (martie 2019) al revistei Cargo&Bus. În ediția print puteți găsi și măsurătorile detaliate pentru performanțele dinamice și consumul de carburant.
Comentați?