Test Scania S730
Home Camioane Test Scania S730: Ultimul viking
Camioane

Test Scania S730: Ultimul viking

177

Test cu măsurători cu Scania S730 cel mai impozant camion Scania: 8 cilindri în V, 730 CP și cabina înaltă S. La vârful de gamă al noii generații Scania, mecanica bine cunoscută își regăsește tinerețea. Text: Danilo Senna; Adaptare: Ionuț Păduraru; Foto: tuttoTrasporti.După ce am testat noua generație Scania cu motorul de 6 cilindri de 500 CP și cu cel V8 de 520 CP, este cazul să ridicăm ștacheta: S730. Opt cilindri, cai putere din abundență, după cum spune și indicativul, dar și cea mai înaltă și plană podea dintre cele 24 posibile.

Desigur, motoarele din Sodertalje au ajuns la 730 CP de mulți ani (primul R730 a apărut în 2010); ca și restul mecanicii, deși motoarele au fost optimizate în permanență, nu sunt chiar noi. Cu noua cabină, însă, totul primește un randament mai bun și o aromă diferită.Test Scania S730

Test Scania S730Vom vedea cât de diferită, dar nu înainte de a face un rezumat pentru V8, rămas acum singurul din gama de motoare Scania (alături de motoarele transformate pentru a fi alimentate cu gaz) care menține recircularea gazelor de eșapament (EGR), pe lângă supraaalimentarea cu turbina cu geometrie variabilă, pe când celelalte motoare folosesc doar SCR și o turbină cu geometrie fixă. O singularitate a lui V8 de 730 CP care are un echivalent în grădina lui Iveco, unde cel mai puternic Stralis XP a introdus o recirculare minimă a gazului de eșapament, deși la început folosea doar SCR. Acest exemplu arată cât de delicat este echilibrul motoarelor diesel moderne când vine vorba de reducerea la minimum a emisiilor. Transmisia combinată cu cel mai puternic V8 are o supraviteză (ultimul raport este de 0,80:1) pentru a face față cuplului impresionant de 3.500 Nm. Raportul final destul de lung (2,366) este purtat cu eleganță și ușurință de acest Scania S730, deoarece nici greutatea proprie nu este prea mare: puțin peste 8.000 kg, deloc mult dacă ne gândim că doar motorul are 1.450 kg și cabina este hiper-echipată.

 

Ambiții înalte

Să recunoaștem, cine cumpără un Scania S730 nu are ca prim obiectiv productivitatea. Dar să treci testul de mers în urcare de la Turchino aproape la viteza maximă (87 km/h) și în treapta a 11-a este o senzație de neprețuit. Aceasta este dovadă că pentru acest V8 munții nu reprezintă o problemă. Cu toate acestea, la finalul testului de peste 500 km, consumul a rămas rezonabil pentru un monstru de 730 CP: aproximativ 33 de litri de motorină la 100 km și o cantitate aproape neglijabilă de AdBlue pentru un motor Euro 6. Un semn că, în ciuda masei și a traseului dificil, nu a trebuit să forțăm niciodată. Pe de altă parte, când înaintezi lin și fără probleme la 900 rpm, este inutil să explorezi cealaltă parte a turometrului. Și fluiditatea transmisiei a avut rolul ei la acest rezultat, cu schimburi de trepte și mai rapide decât în trecut și o funcție Ecoroll (combinată cu Predictive Cruise Control) imperceptibilă. Frâna de motor, ca întotdeauna în casa suedezilor, se poate baza doar pe cilindreea mare, deoarece nu are un dispozitiv pentru decompresie. Acest neajuns este remediat de retarderul (standard pe V8) puternic și decuplabil pentru a nu influența consumul.

Test Scania S730Condusul la un nivel înalt impus de cabina S nu afectează sensibilitatea șasiului. Cabina rămâne stabilă chiar și în traiectoriile cele mai strânse, deși camionul de test avea și o suspensie față pneumatică; dimpotrivă, se menține o anumită rigiditate a părții din spate. Vizibilitatea și instrumentele sunt excelente. Cât despre butoane, o mențiune doar pentru cele de setare a vitezei de croazieră din partea inferioară a volanului, care trebuie folosite cu vârfurilor degetelor sau dacă se ia o mână de pe volan: dar acest lucru este făcut de mulți ani de șoferii de Scania, iar ceilalți trebuie să se obișnuiască cu el.

Test Scania S730

Puncte tari
Placheta nu lasă loc de îndoială; acest este cel mai puternic Scania. Dacă nu crezi, rabatează cabina și uită-te la orientarea turbinei: doar 730 are axă longitudinală. Cabina S, montată mai sus, lasă loc pentru două compartimente externe suplimentare, sub cele principale. Reversul este o treaptă suplimentară pentru urcarea în cabină.

Locul favorit
Unde în altă parte poate fi un Scania S730 dacă nu pe banda de depășire? Dacă poți, desigur. Probabil într-o urcare, dacă te uiți la el din orice alt camion care nu este… suedez.

 

Material apărut în numărul 267 (noiembrie 2018) al revistei Cargo&Bus

Test Scania S730 exterior

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

1.500 de camioane Volvo FH Aero pentru Lannutti

Volvo Trucks a primit o comandă de 1.500 de camioane Volvo FH...

CamioaneNoutati

IGPR: Şoferilor depistaţi pozitiv la Drugtest nu li se face dosar penal

Poliţia Română precizează că şoferilor testaţi pozitiv cu aparatul Drager5000 nu li...

CamioaneNoutati

Institutul Fraunhofer: 1000 de locații de încărcare sunt suficiente pentru majoritatea traficului de camioane

Institutul Fraunhofer și Amazon au analizat câte stații de încărcare rapidă pentru...

CamioaneNoutati

Noua gamă Ford Trucks F-LINE se prezintă în cadrul unei caravane naționale

AIC Trucks anunță lansarea în România a noii game de camioane F-LINE,...