cargo-bus.ro test Scania G320 Hybrid
Home Camioane Test Scania G320 Hybrid: Mai nou, mai verde
CamioaneTehnologie

Test Scania G320 Hybrid: Mai nou, mai verde

144

În acest număr evaluăm în premieră un camion hibrid plug-in, o tehnologie inexistentă încă în țara noastră, dar cu potențial uriaș, mai ales în operațiunile urbane. Motorul electric al lui Scania G320 Hybrid se descurcă în mare parte din timp de unul singur. Iar când motorul diesel pornește, el consumă tot puțin. Text: Danilo Senna; Adaptare: Ionuț Păduraru; Foto: tuttoTrasporti

În așteptarea apariției mobilității electrice în segmentul de camioane grele și până la un test complet cu un astfel de vehicul, Scania Hybrid este alternativa cea mai apropiată disponibilă pentru testare. Modelul poate fi comandat și achiziționat, cu cabină G sau P, dar și cu altă versiune a motorului de 9,3 litri în 5 cilindri, de la 280 la 360 CP. În cazul nostru, acest G 320 Hybrid cu 3 axe are un preț de peste 100.000 de euro. Dar acest model hibrid plug-in, cu a treia axă directoare, are și multiple avantaje, în ciuda prețului de achiziție mai mare.

Test Scania G320 Hybrid: Echilibru complex

Ecuația hibridizării nu este ușor de ghicit corect, deși pe hârtie ideea este pur și simplu sclipitoare. Motorul electric ajută motorul diesel să funcționeze în cele mai optime condiții, iar în multe momente îl înlocuiește chiar complet, reducând consumul, emisiile poluante, dar și zgomotul. Bateriile relativ ușoare pot fi încărcate în timpul mersului (de fapt, prin recuperarea energiei în timpul perioadelor de încetinire), sau de la o priză. Potrivit producătorului, autonomia electrică în condiții reale este de aproximativ 10 km. Luând în calcul și rezervorul de motorină, autonomia operațională a lui G320 Hybrid ajunge la câteva sute de kilometri. Ar fi camionul ideal, chiar dacă toate componentele electrice (invertoare, încărcătoare și baterii) adaugă câteva sute de kilograme la masa proprie. Dar pe un model cu 3 axe de 26 de tone nu este o problemă atât de mare. Dacă motorul termic de 9 litri ar fi fost înlocuit de DC07 de 7 litri, greutatea s-ar fi egalizat imediat. Dar ecuația hibridizării s-ar fi schimbat și ar fi fost nevoie de alte calcule complexe, precum cele de care am vorbit mai devreme. Iar inginerii Scania nu s-au mai complicat, cel mai probabil deoarece camioanele pur electrice, fără niciun suport de la un motor termic, sunt aproape, iar această tehnologie ar deveni atunci depășită.

Test Scania G320 Hybrid: Electric la cerere

Frumusețea acestui G320 este că arată ca orice Scania, mai puțin emblema Hybrid și containerul care adăpostește bateriile, pe partea opusă rezervorului de motorină. Și merge la fel de bine ca orice camion Scania. La interior, unul dintre puținele lucruri care trădează propulsia electrică este panoul de instrumente digital, care indică fluxurile de energie, starea de încărcare a bateriei și autonomia electrică disponibilă. Și mai sunt două butoane fizice speciale: primul oprește motorul motorul diesel în 5 cilindri, iar al doilea îl readuce la viață, comandând încărcarea bateriilor. Este nevoie de numai 4 minute la ralanti, care stă automat în această fază la aproximativ 800 rpm, pentru a reîncărca bateria de la 75% la 100%. Capacitatea utilizabilă a bateriei a crescut la 7,4 kWh, față de 1,2 kWh la prima generație de camioane hibrid Scania. În realitate, bateria are 18,5 kWh, dar ea nu este lăsată să se descarce complet, pentru a prelungi durata de viață de la 4 la 7 ani, conform declarațiilor producătorului. Totuși, bateria ne-a permis să călătorim prin oraș 10,8 km cu motorul diesel oprit, cu o viteză medie de 28 km/h. Mai mult ca suficient pentru a traversa un oraș ca Milano și pentru a face livrări fără emisii. Propulsia electrică se face la doar 72 de decibeli, nivel de zgomot cerut de unele municipalități de Europa pentru a putea opera noaptea în anumite zone, precum în jurul spitalelor.

Test Scania G320 Hybrid: Susținere cu jumătate de normă

Doar când se folosește modul 100% electric, dacă bateriile permit acest lucru, motorul electric livrează performanța maximă: 130 kW și 1.050 Nm. Suficient pentru a ajunge ușor la 50 km/h și peste, chiar și încărcat complet. Când susține motorul diesel, performanța motorului electric este limitată la 50 kW și 250 Nm, dacă pedala de accelerație este apăsată până la podea. În celelalte cazuri, motorul electric furnizeză suplimentar 20 kW și 150 Nm. O contribuție care, deși modestă, permite transmisiei să lucreze doar în treptele de sus, cu plecări de pe loc în viteza a 5-a sau a 6-a, iar motorului diesel să stea fix în centrul zonei verzi a turometrului, unde lucrează optim. Astfel, consumurile obținute de G320 Hybrid sunt excelente, în special pe secțiunile interurbane: puțin peste 12 litri la 100 km, consum mai degrabă de furgonetă decât de camion. Chiar și pe secțiunile deluroase, cu urcări și coborâri care facilitează recuperarea de energie, s-au obținut mereu consumuri sub 20 de litri la 100 km. Pe autostradă, unde sistemul hibrid nu aduce nicio contribuție, aducând doar dezavantajul greutății suplimentare, consumul rămâne sub 15 litri la 100 km. O valoare identică aproape cu consumul mediu obținut pe cei 135 km parcurși în test.

Test Scania G320 Hybrid: Conform specificațiilor

Camionul PHEV confirmă astfel promisiunile Scania, atât în ce privește autonomia electrică (10 km), cât și reducerea de consum față de un model standard (15%). Direcția operată electric, indispensabilă pentru funcționarea sistemelor de asistență când motorul diesel este oprit, nu schimbă precizia tradițională a camioanelor Scania. Suspensia față cu arcuri cu foi nu penalizează confortul. Singurul echipament cu care trebuie să te obișnuiești este noul încetinitor, de fapt același motor electric, dar folosit ca generator. Efectul său, deși ajustabil în 5 trepte din levierul obișnuit de pe coloana de direcție, este mai puțin adaptabil decât retarderul hidraulic.

cargo-bus.ro test Scania G320 Hybrid panou instrumentePuține diferențe. Colegii noștri de la tuttoTrasporti au mai testat în trecut un camion hibrid Scania cu 3 axe, cu același motor diesel de 320 CP și cabina intermediară G, care avea atunci 160 cm lungime. La cea mai recentă generație Scania, cabina a crescut la 170 cm lungime și a primit indicativul CG17N. Hibridizarea camionului Scania este dezvăluită doar de panoul de instrumente, în pagina dedicată propulsiei electrice. Alături avem cele două butoane speciale: unul oprește motorul diesel, iar al doilea comandă încărcarea bateriilor.

cargo-bus.ro test Scania G320 Hybrid bateriiSistemul hibrid. În acest container, închis în partea de sus și deschis în cea de jos, se află majoritatea componentelor electrice ale sistemului hibrid: bateriile, invertoarele, încărcătoarele și unitățile de răcire aferente. Containerul este situat pe partea stângă și necesită un ampatament de cel puțin 3.900 mm. Cealaltă componentă este motorul electric sincron, o unitate inelară cu flanșă plasată între motorul diesel și cutia Opticruise. Motorul electric acționează și ca retarder. Una dintre posibilitățile aduse de hibridizare este downsizing-ul: reducerea dimensiunii motorului cu păstrarea nivelului de putere. Scania a decis să nu exploateze această posibilitate, utilizând ca bază motorul de 9,3 cilindri cu 5 cilindri, derivat din modelul L6 căruia i-a fost îndepărtat un cilindru.

AVANTAJE
Consum excepțional de redus
Autonomie electrică apreciabilă
Manevrabilitatea tradițională Scania

DEZAVANTAJE
Încetinitor nu foarte progresiv
Prețul ridicat al opțiunii Hybrid
Motor diesel puțin prea mare

Articol apărut în revista Cargo&Bus nr. 285 (decembrie 2020)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

Deficitul de șoferi de TIR din România acoperit parţial cu personal din Filipine

Pe fondul plecării masive a șoferilor români în țări cu salarii mai...

CamioaneNoutati

Preţul camioanelor nepoluante trebuie să scadă la jumătate pentru a concura cu modelele diesel

Preţul camioanelor fără emisii poluante trebuie să se reducă la jumătate pentru...

CamioaneNoutati

IAA Transportation 2024: Daimler Truck pune accentul pe transportul pe distanțe lungi fără emisii

Daimler Truck, unul dintre cei mai mari producători de autovehicule comerciale din...

CamioaneNoutati

eTruckathon: MAN eTGX evidențiază caracterul adecvat din punct de vedere practic

Douăsprezece camioane electrice, douăsprezece echipe, aproximativ 300 km la putere: acesta este...