Noul Actros
Home Camioane Test: Noul Actros vede, virează și frânează pentru tine
Camioane

Test: Noul Actros vede, virează și frânează pentru tine

127

Răutăcioșii pot spune că noul Actros nu s-a schimbat deloc, în afară de oglinzile laterale înlocuite cu camere video. Câteva minute la bordul noii cabine sunt însă suficiente pentru a realiza că doar această minimă modificare și beneficiile tehnologiei digitale duc experiența de condus la un nivel superior, schimbând irevocabil transporturile pe distanțe lungi.Deoarece aerodinamica era deja foarte competitivă, Mercedes-Benz a preferat să aducă schimbări minime noului Actros la exterior, cel mai probabil pentru reducerea costurilor de producție. Cele mai evidente elemente noi de aici, în afară de camerele video, sunt noile lumini de zi cu tehnologie LED. Nu vă lăsați însă păcăliți de aparențe, deoarece Actros este schimbat aproape total: au apărut aproximativ 60 de elemente noi, care însumate transformă radical experiența la bord și modul în care șoferul comunică cu mașina sa. Noul Actros redevine clar cel mai modern camion de pe piață, dispunând de tehnologii care revoluționează siguranța, eficiența și confortul șoferului.

Dezvoltarea cabinei noului Actros s-a concentrat în mod special în jurul şoferului, iar rezultatul este un interior modern, curat și mult simplificat. În centrul noului concept de interior se regăsește sistemul Multimedia Cockpit, format din două ecrane de mari dimensiuni: unul pentru instrumente în spatele volanului (standard de 10 inci, opțional de 12) și altul central de 10 inci, tactil, pentru sistemul multimedia. Butoanele fizice au rămas foarte puține, fiind păstrate doar cele care ajută efectiv șoferul în timpul activităților zilnice. O noutate este și sistemul de iluminare cu lumină LED indirectă.

Noul Actros interior bordNoul Actros dispune și de frână de parcare electronică. Aceasta crește nivelul de siguranță, dar și gradul de confort al șoferului: la plecarea de pe loc, frâna de mână se poate dezactiva prin apăsarea unui buton sau pur și simplu prin atingerea pedalei de accelerație. De asemenea, la oprire, frâna de parcare se activează prin apăsarea aceluiași buton sau automat, la scurt timp. Noul sistem dispune și de funcția HOLD, care se activează după câteva secunde de apăsare a frânei de serviciu: după aceea, camionul își menține poziția oricât este nevoie, indiferent de cât de înclinată este rampa. Noua frână de parcare electronică are și funcție de frână de urgență, ea putând fi acționată progresiv cu ajutorul levierului de care dispune. Lângă butonul de acționare a frânei de parcare este cel pentru sistemul Trailer Stability Assist (TSA). Această funcție, care se bazează pe ESP, detectează orice destabilizare a remorcii și să ia măsurile necesare pentru corectarea traiectoriei acesteia.

Noul Actros se vrea o experiență premium de la un capăt la altul, astfel încât a preluat cele mai noi tehnologii dezvoltate de grupul Daimler și le-a adaptat pentru camioanele grele. Un prim exemplu și poate cel mai simplu este cheia camionului, similară cu cea de la Seria E, cu deosebirea că butonul pentru deschiderea și închiderea portbagajului a fost înlocuit cu o funcție de verificare a sistemului de iluminare. Volanul este și el mai mic (45 cm diametru), fapt ce amintește din nou de autoturisme. Opțional, acesta poate fi îmbrăcat în piele, iar cei care doresc își pot echipa camionul cu un volan mai mare (50 cm diametru).

Noul Actros MUltimedia CockpitDe pe volanul multifuncțional se poate comanda și sistemul Multimedia Cockpit. Ecranul de informații se poate controla din partea stângă a volanului, în timp ce ecranul central se poate controla din partea dreaptă a volanului, tactil sau cu ajutorul butoanelor fizice prezente imediat sub el. Sistemul dispune de conectivitate Apple CarPlay și Android Auto și permite conectarea a două telefoane (de serviciu și personal), cu precizarea că se pot primi apeluri pentru ambele, dar trebuie ales unul principal de pe care se inițiază convorbiri. Multimedia Cockpit este legat și cu Truck Data Centre, sistemul bazat pe cloud ce asigură toate soluțiile de conectivitate al Mercedes-Benz Trucks. Camionul este monitorizat în timp real prin intermediul Fleetboard și Mercedes-Benz Uptime, pentru scăderea costurilor de utilizare și a perioadelor de indisponibilitate. Dar cel mai important rol al Multimedia Cockpit este urmărirea stării camionului și a sistemelor de asistență. O noutate în acest sens este funcția Traffic sign assist, care afișează până la două indicatoare importante, de exemplu limita de viteză și că depășirea este interzisă.

Oglinzi care văd tot

Noul Actros Mirror CamDar cele două ecrane ale sistemului Multimedia Cockpit nu sunt singurele prezente în cabina noului Actros: oglinzile laterale au fost înlocuite de două ecrane montate în interior, pe stâlpii laterali. Aceste ecrane au o diagonală de 15 inci și acoperă atât funcția de oglindă principală, cât și pe cea de oglindă cu unghi larg. Sistemul MirrorCam va fi standard pe modelele pentru distanțe lungi, dar opțional clienții pot alege să renunțe la camerele video în favoarea oglinzilor clasice. Nu îi sfătuim însă să facă acest lucru, deoarece modul în care se conduce camionul cu noul sistem de oglinzi virtuale este pur și simplu fantastic. Și asta deoarece ecranele nu prezintă o imagine fixă, ca oglinzile convenționale, ci una dinamică, urmărind în permanență coada semiremorcii. Astfel, manevrarea în viraje, cu fața sau cu spatele, devine floare la ureche. În plus, șoferul poate seta o linie pentru capătul semiremorcii, care apare apoi permanent pe ecran, ușurând mult manevrele de parcare la punct fix, caracteristice rampelor de încărcare-descărcare. Ecranele mai afișează alte trei linii laterale, care ajută șoferul să estimeze distanțele față de vehiculele care vin din spate. Când se acționează levierul de semnalizare de pe o parte, cele trei linii de pe acea parte devin și mai mari, asistând șoferul la efectuarea manevrelor de schimbare a benzii. Ecranele laterale includ și semnalele de avertizare pentru sistemul Sideguard Assist, integrate anterior în stâlpii față ai cabinei.

Primul camion semi-autonom

Noul Actros se aliniază cu limuzinele mărcii și în ce privește condusul autonom, dispunând de maximul legal permis în acest moment: tehnologia de nivel 2. Astfel, în condiții ideale, cu șosele bine marcate, curbe line și benzi suficient de largi (care se regăsesc în general pe autostrăzi), Actros poate acum să mențină singur banda și distanța față de vehiculul din față, ba chiar să oprească total și apoi să își reia deplasarea. De aceasta se ocupă noul Active Drive Assist, care folosește noul sistem de direcție electrohidraulic Servotwin. Odată activat, Active Drive Assist cercetează dacă dispune de toate condițiile necesare pentru funcționare, iar în caz afirmativ acest lucru este semnalat în bord: benzile laterale devin albastre, culoare caracteristică vehiculelor autonome la Mercedes-Benz.

Sistemul este funcțional la orice viteză (0-90 km/h), tot ce trebuie să facă șoferul este să opună o minimă rezistență volanului. Cu alte cuvinte, să țină măcar o mână pe el. Dacă șoferul ia ambele mâini de pe volan, după 15 secunde sistemul începe să emită un semnal audio la fiecare 5 secunde. După 45 de secunde, avertismentul audio se face mai des, în fiecare secundă, iar după un minut sistemul se dezactivează. Pentru a nu fi folosit de șoferii obosiți, dacă sistemul se dezactivează de 3 ori consecutiv, el nu mai poate fi folosit până nu se oprește și repornește motorul. De remarcat că, atunci când Active Drive Assist se dezactivează, camionul își continuă deplasarea liberă, fără nici un control automat pe direcție și frânare. Nici o problemă dacă șoferul este disponibil și atent. Dar, de exemplu, în cazul în care șoferului i s-a făcut rău, ar fi de dorit ca vehiculul să se oprească automat și eventual să se alerteze compania pentru verificări suplimentare.

O nouă generație PPC

Consumul de carburant pentru noul Actros a fost din nou redus, în comparație cu modelele anterioare, cu până la 3% pe autostrăzi și până la 5% pe drumuri rurale. La aceasta participă îmbunătățirea aerodinamicii (MirrorCam și noile deflectoare), dar mai ales noua generație Predictive Powertrain Control (PPC). Sistemul de control al vitezei de croazieră știe acum nu doar să abordeze inteligent urcările și coborârile, ci și curbele, datorită datelor cartografice suplimentare. Astfel, dacă viteza de croazieră este setată la 60 km/h, PPC te poate anunța că în 250 de metri urmează o curbă care poate fi abordată în siguranță cu 45 km/h. El controlează automat retarderul sau frâna de motor pentru a încetini la această viteză, iar după curbă accelerează eficient pentru a reveni la viteza de croazieră. Pe noul bord digital, viteza setată este afișată cu verde dacă se înscrie în limitele legale și cu roșu dacă depășește viteza maximă permisă pe acel tronson.

Active Brake Assist 5

Noul Actros ABA5Pentru o siguranță maximă, noul Actros poate fi echipat cu Active Brake Assist 5, sistem care poate iniția acum și frânarea la putere maximă dacă șoferul nu reacționează în cazul unei coliziuni iminente cu un pieton care traversează prin fața autovehiculului, se îndreaptă spre acesta sau este pe aceeași bandă. Sistemul funcționează sigur dacă obstacolul suficient de mare (peste 1 metru înălțime) se află în mișcare, iar camionul se deplasează cu o viteză de până la 50 km/h.

În acest moment, Mercedes-Benz nu a anunțat vreo noutate în ce privește motoarele diesel. În schimb, Actros va dispune de o nouă punte spate pentru motorul OM 471, al cărei raport de transmisie a fost redus de la i = 2,533 la i = 2,412. De asemenea, noul Actros va dispune și de o versiune NGT, echipată cu motorul alimentat cu gaz M 936 G, de 302 CP. Actros NGT este disponibil în versiuni rigide cu 2 și 3 axe, cu patru rezervoare din oțel și material compozit de câte 145 de litri în standard (opțional încă patru de 100 de litri).

Toate camioanele aduse pentru teste la lansarea de la Berlin au fost modele de preproducție. Producția noului Actros, dar și comenzile pentru țara noastră, vor începe în luna aprilie 2019.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Camioane

Demonstratorul tehnologic autonom Freightliner eCascadia

Daimler Truck își propune să ating ținta de a produce camioane cu...

Camioane

Renault, electrificare pe șantiere

Cu ocazia salonului Intermat, producătorul francez anunță lansarea primului vehicul de șantier...

Camioane

Euro NCAP, detalii despre primele teste de evaluare a siguranței camioanelor

Euro NCAP anunță în mod oficial o etapă importantă în dezvoltarea către...

Camioane

Scania câștigă pentru a noua oară testul comparativ Green Truck

În fiecare an, producătorii de camioane grele din Europa sunt invitați la...