Home Camioane Test eActros 600: European Testing Tour Winter 2025
CamioaneNoutati

Test eActros 600: European Testing Tour Winter 2025

169

eActros 600 demonstrează eficiența energetică și practicabilitatea pe un traseu de 6.500 de kilometri prin Europa de Nord.

Mercedes-Benz Trucks a trimis din nou cele două prototipuri aproape de producția de serie ale eActros 600 într-un tur de testare prin Europa de Nord – de data aceasta în condiții de iarnă, uneori extreme. Scopul „Turului European de Testare – Iarna 2025” a fost de a evalua practicabilitatea camionului electric cu baterii eActros 600 – care între timp a câștigat titlul de International Truck of the Year 2025 și a intrat în producția de serie – în condiții reale de iarnă, pe diverse trasee și topografii, precum și în diferite zone climatice. Testele au oferit informații esențiale despre impactul temperaturilor scăzute și al condițiilor rutiere asupra consumului de energie al eActros 600.

Din cei aproximativ 6.500 de kilometri parcurși prin Europa de Nord, peste jumătate au fost pe rute identice cu cele din turul de testare european desfășurat în vara anului 2024, care a durat aproape șapte săptămâni. Camioanele au fost din nou încărcate la o masă totală de 40 de tone.

Christof Weber, Director Global Testing la Mercedes-Benz Trucks, a declarat: „Nu doar noi suntem interesați de modul în care variază consumul de energie al eActros 600 în condiții de iarnă, ci mai ales clienții și șoferii noștri. Suntem foarte mulțumiți de concluziile turului. Ele ne arată că eActros 600 poate fi eficient și confortabil pe drumurile europene chiar și în timpul iernii.”

Un traseu de 16 zile prin zece țări europene

Turul a început la mijlocul lunii ianuarie din Wörth am Rhein și a continuat prin Germania, Danemarca, Suedia și Finlanda, ajungând până la Cercul Polar. Returul s-a desfășurat prin Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Cehia și Austria, având ca destinație finală Stuttgart și Wörth. Pe parcursul călătoriei prin cele zece țări nord-europene, camioanele electrice au rulat la temperaturi extreme, variind între -18 și 9 grade Celsius, cu viteze medii zilnice între 64 și 77 km/h.

 

Aerodinamica și rezistența la rulare influențează consumul energetic

„În cele din urmă, aerodinamica și rezistența la rulare au o influență considerabilă asupra consumului de energie al unui camion – indiferent de tipul de propulsie,” explică Jochen Gottstein, Manager Testing Energy Consumption & Range la Daimler Truck, prezent pe întreaga durată a turului.

Un segment reprezentativ al traseului, parcurs după un start la temperatură scăzută (-2°C) și pe anvelope din clasa B de eficiență energetică, dar pe drum fără zăpadă, a arătat un consum crescut cu aproximativ 25% față de același traseu parcurs vara, pe anvelope din clasa A.

  • 5% din acest consum suplimentar s-a datorat încălzirii cabinei la 21°C.
  • Mai puțin de 1% a fost utilizat pentru încălzirea bateriei.
  • Alte consumatoare auxiliare au contribuit cu mai puțin de 1%.
  • 4% din consum a fost influențat de recuperarea mai redusă a energiei la frânare, din cauza rezistenței crescute la rulare și a aerodinamicii.
  • 15% din creșterea consumului s-a datorat densității crescute a aerului la temperaturi scăzute și a rezistenței la rulare.

Pe rute dificile, cu drumuri acoperite de zăpadă și gheață, consumul energetic a crescut cu aproape 50% față de vara anului 2024, din cauza rezistenței crescute la rulare. Anvelopele scandinave din clasa D, proiectate special pentru condiții extreme, au contribuit semnificativ la această creștere a consumului.

Confort termic fără impact semnificativ asupra autonomiei

Șoferii eActros 600 se pot bucura de confort termic chiar și în condiții de iarnă. Cei patru ingineri care au participat la tur au parcurs aproape 3.000 de kilometri în primele cinci zile, dormind în camioane.

Werner Kempfle, inginer de dezvoltare și co-manager de proiect eActros 600, explică: „Ziua, temperatura din cabină a fost setată la 21°C, iar noaptea la 19°C, în condițiile unor temperaturi exterioare cuprinse între -7 și 4°C.” Această setare a dus la o reducere a autonomiei cu doar 2-5%, ceea ce înseamnă că încălzirea cabinei are un impact neglijabil asupra consumului total de energie.

Infrastructura de încărcare publică pentru camioane rămâne o provocare

Ca și vara trecută, camioanele electrice au fost încărcate exclusiv la stații publice. „Deși găsirea unor stații de încărcare dedicate camioanelor rămâne o provocare, am descoperit câteva parcuri de încărcare moderne, în special în Scandinavia,” spune Gottstein.

Aceste stații au permis încărcarea fără a decupla remorcile și au oferit facilități pentru pauzele șoferilor. Cu toate acestea, astfel de stații rămân excepția, iar extinderea infrastructurii de încărcare pentru camioane este încă necesară.

Aplicația „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0” facilitează procesul de încărcare

Noua aplicație mobilă „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0” pentru eActros 600 a simplificat semnificativ viața șoferilor. Aceasta permite monitorizarea stării bateriei și a procesului de încărcare, trimițând notificări în caz de întreruperi.

Kempfle laudă noul serviciu: „Aplicația a fost extrem de utilă, permițându-ne să monitorizăm starea de încărcare fără a fi nevoiți să rămânem lângă camion. Astfel, am putut reacționa imediat în caz de întreruperi.”

Despre eActros 600

eActros 600 este echipat cu trei pachete de baterii, fiecare cu 207 kWh, oferind o capacitate totală de 621 kWh. Aceste baterii folosesc tehnologie LFP (litiu-fier-fosfat), ceea ce le conferă o durată lungă de viață și permite utilizarea a peste 95% din capacitatea instalată.

Camionul este proiectat pentru o masă totală combinată de până la 44 de tone și o sarcină utilă de aproximativ 22 de tone în UE. Designul aerodinamic și abordarea holistică, care include consultanță, infrastructură de încărcare și servicii, fac din eActros 600 o soluție de viitor pentru transportul electric pe distanțe lungi.

Daimler Truck a început producția de serie a eActros 600 în noiembrie 2024, iar livrările către clienți au început în decembrie 2024. Modelul a fost desemnat „International Truck of the Year 2025”, cel mai prestigios premiu din industrie, acordat anual de un juriu format din 24 de jurnaliști europeni specializați în vehicule comerciale.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

NoutatiServicii

Plata taxei de pod de la Fetești-Cernavodă, prin aplicația 24pay

24pay app vine cu o noutate îndelung așteptată de utilizatori, chiar înainte...

NoutatiVehicule speciale

Otokar, joint venture cu Automecanica

Otokar a intrat într-o asociere de tip joint venture cu Automecanica, una...

AutobuzeNoutati

Karsan e-ATAK autonom la Iași

Autobuzul autonom Karsan e-ATAK a debutat în transportul public din România la...

FeroviarNoutati

Trenuri suplimentare în minivacanța de 1 Mai

CFR Călători suplimentează numărul trenurilor care vor circula spre litoral în minivacanța...