Test DAF XF 480
Home Camioane Test DAF XF 480: Ține ritmul
Camioane

Test DAF XF 480: Ține ritmul

110

Cu XF 480, DAF revine la o configurație ”norocoasă”. Puși sub presiune, olandezii confirmă că au un camion de substanță, ajutați și de noua cutie de viteze și de cele mai noi sisteme de asistență. Text: Danilo Senna; Adaptare: Ionuț Păduraru; Foto: tuttoTrasportiÎn 1996, DAF a lansat modelul care a marcat reînvierea clară a mărcii sub umbrela grupului american PACCAR: XF 95, care, chiar în configurația de 480 CP, a avut un succes major. După 20 de ani, istoria se repetă și, incredibil, structura acelei cabine, deși alungită față de DAF 95 (1988), este încă aici. Am testat exact aceeași clasă de putere, chiar dacă motorul este complet diferit. Nici nu putea fi altfel: vechiul XF trebuia să respecte limitele Euro 2 și o făcea cu un motor de 12,6 litri cu 6 cilindri, alimentat cu o pompă de injecție în linie. Nu se făcea nicio concesie electronicii, în afară de controlul avansului: chiar și frânele erau încă pe tamburi (și aveau să rămână așa încă mult timp), dar apăruse una dintre primele frâne de motor cu decompresie. Toate acestea nu au împiedicat clienții să se îndrăgostească de el: acestora nu le-a luat mult să aprecieze onestitatea producătorului în privința performanțelor. Și acest DAF modern mizează pe aceleași valori. Să vedem dacă ele rămân valabile.

Test DAF XF 480 fisa tehnicaEvoluție infinită

Ce punem acum la test este modelul prezentat în 2017, cu cele mai noi actualizări ale lanțului cinematic: motorul Euro 6C și cutia de viteze ZF Traxon. Restul rămâne configurat în același fel, cu arbore cu came plasat lateral, EGR și turbină cu geometrie variabilă, dar revine la o compresie ridicată și revizuiește injectoarele; de asemenea, un SCR mai eficient permite economisirea a 50 kg numai din toba de eșapament. În fapt, XF 480 a oprit acul cântarului la puțin peste 7.500 kg, deloc rău pentru o cabină mare (chiar dacă nu este versiunea de top Super Space) echipată cu intarder. Toate auxiliarele, de la pompa de apă la compresorul de climă, sunt ”inteligente” și se decuplează când nu este nevoie de ele. Sistemele de asistență la condus adaptive și predictive (ACC, Eco Roll, Predictive Cruise) sunt disponibile și cu noua cutie de viteze; mai mult decât atât, este introdusă funcția boost, care în treapta a 12-a ridică cuplul de la 2.350 la 2.500 Nm. Transmisia este cu priză directă, dar puntea spate lucrează cu un raport foarte lung, de 2,21:1. În mod evident, olandezii au mare încredere în elasticitatea motorului lor.

Test DAF XF 480 interiorSalt la interior

Odată ajunși la interior, DAF confirmă setările din 2012, când a trebuit să înlocuiască modelul XF 105. Singurele diferențe sunt reglajele vitezei (și cu noile funcții adăugate) și controlul climatizării, acum de tip electronic. Interiorul în două culori are dezavantajul de a evidenția calitatea plasticelor, care nu excelează, în special pe panourile ușilor. Dar este unul dintre puținele defecte care i se pot imputa interiorului cabinei, pe lângă parbrizul nu prea înalt, care trădează vechimea proiectului. În rest avem mult spațiu la dispoziția șoferului, mai ales dacă se optează, ca în cazul nostru, pentru renunțarea la al doilea pat.

Test DAF XF 480 motorCum s-a încheiat

Călătoria noastră cu XF 480 a avut rezultate foarte bune din punct de vedere al consumului, confirmând alegerea bună în ce privește raportul din punte. Nu este cel mai rapid model din categoria sa, dar accelerația este ajutată de schimburile de trepte mai rapide decât înainte. Sunt excelente atât confortul acustic, cât și cel al suspensiilor, care absorb foarte bine denivelările. Ajustarea volanului nu este una de top, deoarece competitorii au evoluat mult la acest capitol, dar se poate găsi o poziție de condus confortabilă. Direcția este însă puțin artificială, poate din cauza presiunii mari a anvelopelor pe 385. Intarderul, asistat de frâna de motor, menține bine controlul modelului olandez chiar și pe cele mai înclinate pante. Cât despre sistemele de asistență, acestea par eficiente și sunt ușor de învățat, ca și restul comenzilor.

AVANTAJE
• Eficiență totală înaltă
• Comenzi foarte intuitive

DEZAVANTAJE
• Direcție perfectibilă
• Finisajul panourilor ușilor

Articol apărut în numărul 270 (Martie 2018) al revistei Cargo&Bus. În ediția print puteți regăsi și măsurători detaliate pentru comportamentul dinamic și consumurile de carburant și AdBlue.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Camioane

PepsiCo România alege autocamionul electric de la Volvo Trucks

PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, cumpără primul...

Camioane

Volvo va lansa camioane propulsate cu hidrogen

Volvo Trucks dezvoltă motoare cu combustie care funcționează cu hidrogen. Testele pe...

Camioane

Demonstratorul tehnologic autonom Freightliner eCascadia

Daimler Truck își propune să ating ținta de a produce camioane cu...

Camioane

Renault, electrificare pe șantiere

Cu ocazia salonului Intermat, producătorul francez anunță lansarea primului vehicul de șantier...