marfă
Home Transportatori Reglementări în vigoare privind transportul de marfă
Transportatori

Reglementări în vigoare privind transportul de marfă

193

Transportul de marfă se poate transforma oricând într-o nișă de business profitabilă, așa că dacă te atrage oportunitatea de a pune pe picioare o afacere în acest domeniu, va trebui să începi să te documentezi temeinic și, ulterior, să iei cea mai inspirată decizie.

Documentarea ta trebuie să înceapă, în primul rând, de la reglementările în vigoare privind transportul de marfă. În ultimii ani legislația s-a schimbat și e bine să cunoști câteva lucruri esențiale.

La nivelul U.E., tratatul de la Lisabona a inițiat liberalizarea pieței de transporturi rutiere, toate reglementările făcute ulterior în Uniunea Europeană urmărind să elimine restricțiile de acces pentru transportatori (ne referim aici la cele bazate pe naționalitate sau pe țara din U.E. în care este înregistrat operatorul respectiv).

În același timp, toate modificările și reglementările din acest domeniu au încercat să armonizeze diverse standarde de siguranță, tonaj, dimensiuni și, desigur, timpii de condus sau urmărirea activității transportatorului de-a lungul transportului propriu-zis.

Pentru a te ajuta să navighezi mai ușor în acest hățiș de informații, mai jos am inclus un sumar al principalelor legi care reglementează transportul de mărfuri.

Norme comune privind accesul la piața U.E. a transportului de mărfuri

Regulamentul CE nr. 1072/2009 al PE și Consiliului din 21 octombrie 2009 a încercat să armonizeze toate lucrurile amintite mai sus. Astfel, potrivit acestui regulament, orice transportator trebuie să fie posesorul unei licențe comunitare și să aibă, de asemenea, un atestat de conducător.

Licența comunitară este emisă de autoritățile țării în care este înregistrat operatorul de transport rutier, poate fi reînnoită pentru perioade de până la 10 ani și, de asemenea, nu poate fi transferată altui transportator.

La rândul său, atestatul de conducător este emis tot de autoritățile țării în care este înregistrat transportatorul și este valabil până la 5 ani, conform cu legile în vigoare.

De asemenea, o altă lege, Directiva 2006/1/EC a PE și a Consiliului, din 18 ianuarie 2016, reglementează folosirea vehiculelor închiriate fără șofer, în scopul unui transport de marfă.

Potrivit acestei directive, statele U.E. trebuie să permită folosirea vehiculelor sau a camioanelor închiriate de transportatori înregistrați în alte state, atâta timp cât aceștia respectă toate cerințele legale care sunt în vigoare în acel moment.

Reguli de funcționare pentru transportatorii de mărfuri

Conform aceluiași regulament menționat anterior, companiile din Uniunea Europeană care vor să se axeze pe nișa transportului de mărfuri trebuie să fie constituite ca operatori de transport rutier, să dețină vehicule de transport înregistrate în țara respectivă, să dețină capacitatea financiară pentru a-și susține activitatea și să se asigure că angajații dețin toate competențele profesioanale pentru a putea efectua transporturi conforme cu legile în vigoare.

Siguranța în trafic

În ceea ce privește permisele de conducere, Directiva 2006/126/CE a PE și a Consiliului din 20 decembrie 2006 a introdus anumite reguli care permit o mai mare libertate de mișcare.

De asemenea, Directiva 2014/45/UE a PE și a Consiliului din 3 aprilie 2014 a stabilit intervale obligatorii pentru efectuarea inspecțiilor tehnice periodice pentru vehicule în U.E.

În plus, vehciulele care transportă marfă pot fi supuse și unor controale în trafic, iar inspectorii care efectuează astfel de controale nu trebuie să discrimineze pe baza naționalității șoferului sau pe baza numărului de înmatriculare al vehiculului, pedepsele pentru încălcarea acestor directive fiind specificate în amănunt în legislația în vigoare.

În plus, conform Directivei UE 2015/413, toate țările din Uniunea Europeană trebuie să acorde statelor care investighează încălcări ale regulilor comise pe teritoriul lor acces la toate datele care pot ar putea ușura ancheta.

Durata de conducere și de repaus

Potrivit regulamentelor în vigoare în acest moment, pentru siguranța transporturilor și bunăstarea șoferilor trebuie ca aceștia să aibă un timp zilnic de condus de maxim 9 ore, o durată săptămânală de conducere de maxim 56 de ore, iar dupa 4,5 ore de condus, șoferul poate face o pauză de 45 de minute. De asemenea, este indicată o perioadă de repaus săptămânal de minim 45 de ore.

Pe timpul pandemiei de COVID-19 au existat, însă, derogări de la regulament. Astfel, limita pentru durata zilnică de condus a putut fi mărită la 11 ore, în unele cazuri specifice.

Tahografe

Transportatorii mai au obligația de a avea tahografe la bordul tuturor vehiculelor. Scopul acestora este de a preveni eventuale accidente cauzate de oboseala la care ar putea fi supuși șoferii și de a putea asigura o oarecare transparență a transportului propriu-zis.

Datele care trebuie colectate prin intermediul acestor tahografe vizează distanța, viteza, activitatea conducătorului auto pe timpul transportului și timpul alocat transportului în cauză.

E bine să știi că pentru vehiculele care au fost înmatriculate începând cu 2019 s-a introdus obligativitatea tahografelor digitale (acestea sunt conectate la un sistem de navigație GPS și pot transmite date pentru a permite controale selective).

Tahografele pot fi montate doar de firme specializate și acreditate.

În concluzie, acestea sunt principalele lucruri pe care trebuie să le cunoști despre reglementările în vigoare privind transportul de marfă.

Așa cum aminteam undeva mai sus, această nișă de business poate deveni foarte profitabilă, așa că dacă ai luat hotărârea să te aventurezi în acest domeniu, noi îți dorim succes!

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

FeroviarNoutatiTransportatori

Primul tren PESA va sosi în România în 2025

Primul tren nou produs de polonezii de la PESA, achiziţionat de Autoritatea...

NoutatiRutierTransportatori

Afacerile din transporturi, în scădere cu 7,1% în primele 9 luni din 2024

În primele 9 luni din acest an, faţă de perioada corespunzătoare din...

LogisticăMaritimNoutatiTransportatori

Maersk a îmbunătăţit estimările privind profitul anual

Compania daneză A. P. Moller Maersk A/S şi-a îmbunătăţit previziunile anuale, pentru...

MaritimNoutatiTransportatori

Seceta a redus cu 29% traficul navelor prin Canalul Panama

Numărul navelor care au trecut prin Canalul Panama a scăzut cu 29%...