Primul tren nou produs de polonezii de la PESA, achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), este programat să sosească în România la sfârşitul semestrului I al anului viitor, pentru a intra în teste în vederea autorizării de circulaţie.
Echipele de proiect RE-R1 (rame regionale electrice) şi RE-IR2 (rame interregionale electrice) ale Autorităţii sunt în fabrica PESA de la Bydgoszcz (Polonia) pentru a verifica stadiul producţiei celor 82 de trenuri contractate de la producătorul polonez, contracte semnate în decembrie 2023 şi, respectiv, ianuarie 2024.
“Producătorul (Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna – PESA – n. r.) a programat pentru sfârşitul semestrului I 2025 aducerea primului tren în România pentru testările în vederea autorizării de circulaţie. Trenurile vor fi predate spre exploatarea în serviciul public al României celor şase operatori sub contract pe 10 ani, după o metodologie care a ţinut cont de cota de piaţă a fiecăruia”, a declarat, marţi, preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.
Pe 30 ianuarie 2023, reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) şi ai producătorului polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) au semnat contractul de achiziţie a 62 de rame electrice regionale (RE-R).
Valoarea totală a proiectului este de 3,23 miliarde lei, fără TVA, iar finanţarea este asigurată din Programul Transport (PT) 2021 – 2027, cu cofinanţare de la bugetul de stat.
Contractul cu PESA, pe trei ”loturi”
Contractul este împărţit pe trei loturi, şi anume: Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Sud – Adjud, Iaşi – Paşcani – Suceava, Bacău – Paşcani; Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Braşov – Gheorgheni, Arad – Timişoara – Caransebeş, Huedin – Cluj – Bistriţa; Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Vest – Braşov, Bucureşti Nord – Roşiori, Bucureşti Nord – Bucureşti Obor/Fundulea, Constanţa – Feteşti.
De asemenea, PESA a câştigat şi licitaţia pentru achiziţia a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu şi lung parcurs RE-IR2, împreună cu serviciile de mentenanţă pe o perioadă de 15 ani.
Unde vor fi utilizate trenurile
Ramele electrice RE-IR2 vor fi utilizate, în cadrul contractelor de servicii publice atribuite în baza HG 1.453/2022, pe următoarele rute: Cluj Napoca – Sighişoara – Braşov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova; Braşov – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani – Iaşi/Suceava; Galaţi – Mărăşeşti – Bacău – Paşcani – laşi/Suceava; Galaţi – Brăila – Făurei – Feteşti – Constanţa (Mangalia); (Mangalia) – Constanţa – Feteşti – Brăila – Mărăşeşti – Bacău – Paşcani – Iaşi/Suceava; (Giurgiu) Bucureşti – Ciulniţa – Călăraşi.
Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea şi Craiova- Calafat, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate şi pe următoarele rute de circulaţie: Oradea – Cluj Napoca – Sighişoara – Braşov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova – Calafat.
Comentați?