Primăriile orașelor Ploiești, Oradea și Iași au lansat la finele săptămânii licitații pentru achiziția a 87 de autobuze electrice prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Primăria Ploiești achiziționează 22 autobuze nepoluante, 22 stații de incărcare lentă și opt stații de incărcare rapidă. Proiectul este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României. Valoarea estimată a achiziției Primăriei Ploiești se ridică la 52,63 de milioane de lei, durata contractului fiind de 24 de luni. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 9 august 2023, potrivit datelor din SEAP.
Primăria Oradea a lansat o licitație împărțită în două loturi. Primul lot include 30 de autobuze electrice de 12 m, șapte stații de încărcare lentă și două stații de încărcare rapidă. Lotul 2 include 10 autobuze electrice de 18 m, trei stații de încărcare lentă și două stații de încărcare rapidă. Valoarea estimată a contractelor pentru cele două loturi este de 130,45 de milioane de lei, durata lor fiind de 10 luni. Termenul limită pentru depunerea ofertei este 11 august.
Primăria Iași achiziționează 25 de autobuze electrice noi de limita maximă de 10 m lungime (+/- 1 m), 25 de stații de încărcare lentă și opt stații de încărcare rapidă. Valoarea estimată a contractului este de 58,19 milioane de lei, iar durata acestuia este de 30 de luni. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 18 august 2023.
Acestea nu sunt însă singurele orașe care vor să cumpere autobuze electrice cu finanțare prin PNRR. În ultima lună, au mai lansat licitații municipalitățile din Sibiu, Suceava, Târgoviște, Bârlad și Galați.
Avantajele achiziției de autobuze electrice
Prin realizarea achiziţiei de autobuze electrice si a infrastructurii de incarcare aferentă, necesară pentru operarea acestora se obţin următoarele avantaje majore:
A. creşte gradul de satisfacţie al călătorilor prin:
• creşterea capacităţii de transport pe liniile aglomerate prin reducerea timpilor de îmbarcare / debarcare a călătorilor în staţii şi prin performanţa dinamică a noilor autobuze electrice;
• scăderea timpului de aşteptare în staţii, cu asigurarea regularităţii şi siguranţei circulaţiei, fapt care va determina mulţi posesori de autoturisme să renunţe la folosirea acestora şi să utilizeze transportul public, creşte viteza comercială care oferă rapiditate şi confort, cu vehicule curate, iluminate corespunzător, cu aer condiţionat şi condiţii moderne (Wi-Fi, infotainment, informare vizuală şi audio etc);
• asigurarea unui nivel superior de confort prin imbunatatirea calitatii serviciului de transport public, prin reducerea socurilor si vibratiilor, precum si a nivelului de zgomot generat de autobuzele electrice in mers si in stationare.
• vehiculele electrice nu eliberează pulberi si nici emisii de gaze de esapament, lucru care contribuie la îmbunătățirea sănătatii publice.
B. extinderea reţelei de transport în viitorul apropiat prin prelungirea sau reorganizarea unor linii de autobuze existente pentru a asigura descongestionarea centrului oraşului (inelul 1) şi punerea în valoare a zonelor rezidenţiale nou construite în zona urbană funcțională.
C. reducerea costurilor de exploatare si intretinere (reducerea numarului de ore de manopera necesara pentru reparatii), asigurarea unui grad superior de disponibilitate a parcului de autobuze.
D. imbunatatirea conditiilor de munca pentru personalul de exploatare (posturi de conducere spatioase dotate cu scaune confortabile, aer conditionat, bord modern cu aparat de comanda ce nu necesita efort fizic pentru manevrare, etc).
E. aplicarea politicilor de reducere a emisiilor de CO2.
Comentați?