Plenul Parlamentului European (PE) reunit la Strasbourg a votat ieri măsurile de liberalizare a transportului rutier de persoane în UE, cuprinse în cadrul raportului Comisiei de Transport și Turism (TRAN) referitor la modificarea Regulamentului (CE) nr. 1073/2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul.
Propunerea de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1073/2009 este parte a Pachetului Mobilitate Curată 2, publicat de Comisia Europeană pe 08.11.2017. Modificările sunt în linie cu recomandările industriei europene de transport rutier de persoane, respectiv:
- Stabilirea unui echilibru optim între necesitatea protejării serviciilor publice și liberalizarea piețelor de autobuze și autocare în acele State Membre în care competiția este limitată la acest moment
- Introducerea prevederii ca pentru furnizarea de servicii regulate domestice, să fie obligatorie înființarea unei firme în respectivul Stat Membru, pentru garantarea concurenței loiale.
- Reintroducerea noțiunii de „excursie locală” în textul propunerii legislative, ca fiind parte a unui serviciu ocazional internațional pentru a nu fi confundată cu operațiunile de cabotaj și supusă regimului detașării.
- Asigurarea accesului ne-discriminatoriu la terminalele publice
- Menținerea derogării de 12 zile de conducere consecutive pentru șoferii care operează transport rutier de persoane.
- Singurul amendament la raportul TRAN care a fost votat favorabil de plenul Parlamentului European vizează definirea operațiunilor de cabotaj, având ca scop menținerea naturii temporare a cabotajului.
Din punct de vedere procedural, propunerea legislativă de liberalizare a transportului rutier de persoane în UE este pregătită la nivelul Parlamentului European, pentru începerea discuțiilor cu Consiliul UE.
Finalizarea acestui dosar legislativ european important pentru industria europeană a transporturilor rutiere de persoane, propus prin Pachetul Mobilitate Curată 2, la fel ca și finalizarea propunerii legislative privind utilizarea vehiculelor închiriate fără conducători auto pentru transportul rutier de mărfuri, cuprinsă în Pachetul Mobilitate 1, depinde acum de Președinția Română a Consiliului de Transport UE, care poate acționa prioritar realizând toate demersurile necesare în acest scop sau poate să lase aceste dosare importante să fie finalizate de următoarea Președinție a Consiliului UE, care va reveni prin rotație Finlandei, în cea de a doua parte a acestui an.
”UNTRR solicită implicarea Președinției Române a Consiliului UE în finalizarea acestor dosare legislative importante pentru industria transporturilor rutiere, reamintind că liberalizarea transporturilor rutiere și crearea unei piețe unice veritabile de transport rutier în Uniunea Europeană, atât de marfă cât și de persoane, este o prioritate la nivelul Uniunii Europene”, se arată într-un comunicat al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.
Comentați?