Mai multe companii din România au profitat de momentul livrării unor noi flote de tractoare IVECO S-Way NP, versiunea cu gaz natural lichefiat (LNG). în zona de vest a țării, pentru a semna un parteneriat pentru decarbonizarea transportului. Cu această ocazie au dorit să aducă în atenția invitaților oportunitățile oferite de utilizarea acestui tip de carburant pentru transportatori și totodată exemple de bună practică din alte țări.Acest eveniment a avut loc cu susținerea și implicarea mai multor societăți, precum: ENGIE Romania, FedEx, HEINEKEN, IVECO, IDS – Q8, MARACANA, MICHELIN, OMV PETROM, PRO CREDIT BANK, PROFI ROM FOOD, SHELL. Este, probabil, primul eveniment în care 10 companii importante din domeniul transporturilor, producătorilor de camioane, reprezentanți ai furnizorilor de carburant, retaileri, FMCG, societăți de curierat, furnizori de echipamente, asociații de profil și autoritățile pun accentul pe importanța dezvoltării transporturilor verzi în România.
În cadrul evenimentului digital, autoritățile au salutat inițiativa companiilor care și-au unit forțele pentru un singur obiectiv: mai puține emisii. Acest lucru se poate obține prin dezvoltarea infrastructurii, stimulente pentru transporturile nepoluante, credite atractive, scăderea consumurilor și utilizarea tehnologiilor de ultimă generație.
Cristian Bușoi, Președintele al Comisiei pentru industrie cercetare și energie a Parlamentului European, a menționat: ”Uniunea Europeană și România și-au propus ca, până în 2050, să fim neutri din punct de vedere climatic, adică să nu mai emitem gaze cu efect de seră. Acest lucru înseamnă o transformare profundă a sistemelor energetice, a transporturilor, a unei bune părți din industrie, o transformare a agriculturii. Vom susține tehnologiile curate, tehnologiile viitorului vor fi susținute, iar gazul va fi un element care va putea face tranziția. Avem obiective ambițioase de atins, iar această inițiativă este cu atât mai potrivită cu cât se încadrează în obiectivele strategice pe care Uniunea Europeană le are pentru următorii ani și pentru următoarele decenii”.
Ion Vasile, Vicepreședinte Administrația Fondului pentru Mediu: ”Așa cum v-am obișnuit, Administrația Fondului pentru Mediu se implică activ în dezvoltarea programelor de finanțare ce au drept scop reducerea gazelor cu efect de seră. Am identificat necesitatea instituirii unei scheme de ajutor de stat, atât pentru flote, cât și pentru autovehiculele achiziționate prin leasing operațional, care intrau cu dificultate până acum sub incidenta schemei de ajutor de minimis, de la baza programului Rabla Plus. În momentul de față suntem în consultări cu Consiliul Concurenței, în vederea elaborării unui proiect de schema de ajutor de stat care să susțină achiziția flotelor. De asemenea, vrem să extindem aria finanțărilor, în vederea susținerii achiziționării vehiculelor de transport de tonaj mediu și mare, care vor utiliza combustibili alternativi. Ca și complementaritate, gândim un proiect de susținere pentru construirea stațiilor de încărcare pentru LNG, CNG și hidrogen, inițiativă pentru care vom avea nevoie de consultări cu mediul de afaceri din domeniu”.
Dumitru Becșenescu, președinte NGVA Romania: ”Îmi doresc mult să spun că sunt optimist cu privire la viitorul dezvoltării acestui segment. Guvernele de până acum nu au înțeles necesitatea de a da curs Directivelor Europene cu privire la decarbonizare. Ca o perspectivă, dacă discutăm de o creștere a numărului de vehicule alimentate cu C/LNG la nivelul Europei de la 1.300.000 la 13.000.000 în orizontul anului 2030, pentru România aș vrea să cred că 250.000-300.000 de vehicule, dar acest lucru cu condiția ca noi să facem toate eforturile pentru a sprijini factorii de decizie să ne susțină în demersul nostru”.
Eugen Supuran, Director General MARACANA, a comentat despre extinderea recentă a flotei grupului: ”Am acordat întotdeauna atenție specială durabilității. Am ales LNG datorită reglementărilor cu privire la reducerea nivelului de zgomot și datorită MAUT. Nu în ultimul rând, dorim să fim un exemplu pentru alți transportatori, iar în acest fel vom reuși să avem în România infrastructura necesară pentru alimentarea cu LNG cât mai curând. Am ales IVECO deoarece credem că IVECO S-Way ne asigură cea mai mare autonomie pentru misiunile noastre (1.500 km), au puterea motorului cea mai mare (460 CP), ne oferă beneficiile pachetului de conectivitate gratuit, răspunzând ideal cerințelor noastre de transport de tonaj greu pe distanțe lungi”.
Andrei Gagea, Director General IVECO România: ”Dorim să mulțumim Maracana pentru că și-au pus din nou încrederea în brandul IVECO. Admirăm clarviziunea companiei: de-a lungul anilor, s-a transformat în grupul productiv, extrem de inovator, pe care îl vedem astăzi. IVECO a fost partenerul de călătorie aproape constant al Maracana, construind o relație de încredere reciprocă și colaborare. Suntem onorați să facem parte din creșterea durabilă a flotei sale, cu un vehicul de ultimă generație, în cazul căruia tehnologia, serviciile și sustenabilitatea funcționează împreună perfect pentru a respecta mediul”.
Decebal Popescu, consultant în management, Transport Academy: ”Suntem de obicei REACTIVI (chiar și atunci reacționam cu întârziere) și doar foarte rar PROACTIVI. Iar prin acest eveniment exact asta subliniem: cineva ia inițiativa, dă dovadă de proactivitate și investește în camioane alimentate cu LNG. De ce? Pentru că se pot obțineri reduceri de costuri cu combustibilul folosit, dispar furturile de carburant și până în 2023 nu se plătește taxa de drum în Germania, cea mai tranzitată țară de către transportatorii români. Ca să nu mai vorbim de faptul că e o măsură reală de protecție a mediului înconjurător. Dacă ar mai veni și din partea autorităților române sprijinul așteptat, pe care alte state din Vest îl acordă deja celor care investesc în vehicule ce utilizează combustibili alternativi, am putea deveni și noi competitivi, mai ales în contextul Pachetului de Mobilitate, proaspăt adoptat în 2020”.
Companiile partenere pentru decarbonizarea transportului în România își propun să continue aceste acțiuni și în anul 2021. Eforturile se vor concentra pe obținerea unor posibile subvenții pentru achiziția vehiculelor și deschiderea stațiilor de alimentare.
Comentați?