Scania a anunțat că-și propune în 2025 să transforme 20.000 de tone de nisip uzat de la turnatorie în mortar. Inițiativa este pusă în practică împreună cu producătorul de materiale de construcții Weber Saint-Gobain. Astfel, prin economisirea materialelor virgine se va spori circularitatea la ambele companii.
Scopul Scania este de a conduce la trecerea către un sistem de transport durabil, iar o parte cheie a acestuia este adoptarea modelelor circulare de afaceri, maximizarea utilizării resurselor existente și minimizarea deșeurilor. Deoarece produsele Weber sunt compuse în primul rând din agregate naturale, și anume nisip virgin și pietriș, resurse care sunt accesibile, dar finite, compania și-a dedicat mulți ani căutării de înlocuitori ai nisipului virgin pentru a stabili o economie mai circulară și pentru a diminua impactul asupra mediului.
Colaborare Scania – Weber
Colaborarea cu Weber înseamnă că nisipul uzat de la turnătoria Scania urmează să fie folosit la fabricarea mortarului și nu va mai ajunge la depozitul de deșeuri. „A fi eficient cu resursele limitate pe care le avem pe Pământ și a prelungi durata de viață a acestora este o modalitate de a reduce impactul asupra mediului. Reutilizarea cantităților mari de nisip care sunt folosite la turnarea componentelor motoarelor este una dintre multele acțiuni care îi permit Scania să rămână în fruntea tranziției către transporturi durabile”, spune Fredrik Nilzén, șeful departamentului de durabilitate, Scania.
Transporturile au început deja, iar în 2025 vor fi transportate aproximativ 20.000 de tone de nisip pe cei 150 de kilometri dintre Scania din Södertälje și Weber Saint-Gobain din Vingåker, echivalentul a trei camioane complet încărcate în fiecare zi. Toate transporturile sunt retur de marfă de la Stockholm, având un impact pozitiv asupra climei, deoarece camioanele s-ar întoarce în caz contrar goale.
Cooperarea înseamnă că trebuie extras mai puțin nisip virgin. Impactul pozitiv asupra mediului este imediat. „Cu nisipul de la Scania, diminuăm utilizarea nisipului virgin cu 30 la sută, iar potențialul este și mai mare. Ambiția este să înlocuim tot nisipul virgin din produsele noastre cu agregate alternative până în 2035”, spune Anders Anderberg, director de cercetare și dezvoltare, Weber Saint-Gobain.
Scania are o istorie de colaborare cu alți jucători inovatori și salută inițiativele în care compania poate lucra în diferite industrii. „Valorile noastre sunt împărtășite de mulți, iar oportunitatea de a ne folosi reciproc de expertiza pentru a crea o societate care să fie în beneficiul tuturor nu trebuie ratată”, spune Nilzén.
Comentați?