În 2019, Uniunea Europeană a lansat EU Green Deal, un program pentru atingerea obiectivului ambițios de a deveni neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050. Programul va avea un impact major și asupra industriei de transport.Obiectivul declarat este de a reduce emisiile generate de transporturi cu 90% până în 2050. Pentru a atinge acest deziderat, Comisia Europeană va adopta în acest an o strategie pentru mobilitate inteligentă și sustenabilă. Inevitabil, strategia va aduce un final pentru camioanele alimentate cu carburanți fosili. De asemenea, subvențiile pentru astfel de vehicule vor dispărea și se vor îndrepta spre vehiculele electrice și cele alimentate cu biocarburanți.
Totuși, producția de biocarburanți este în prezent foarte limitată. Va fi nevoie de investiții importante în noua infrastructură de realimentare și stocare, precum și mai multe puncte de încărcare pentru vehiculele electrice.
În această lună, CE a propus Climate Law, care, dacă va trece de factorii de decizie din UE, va transforma programul EU Green Deal într-o cerință legală.
Se estimează că actualele politici UE vor genera doar o reducere a emisiilor cu 60% până în 2050, departe de obiectivele propuse de EU Green Deal. De aceea, în septembrie, CE va propune obiective mai curajoase pentru reducerea emisiilor până în 2030 (de la 40% la 50 sau chiar 55%). Comisia Europeană va propune standarde mai stricte și pentru vehiculele cu motoare cu combustie internă. Acestea ar putea avea un impact asupra viitorului standard Euro VII, așteptat în 2026.
Vehicule conectate și autonome. În curând, CE va adopta o nouă strategie industrială, care va sublinia tehnologiile care au cel mai mare potențial pentru reducerea emisiilor. Aici, automatizarea și conectivitatea vor juca un rol important, mai ales în dezvoltarea unor sisteme inteligente de administrare a traficului, care reduc aglomerația și poluarea.
Schimbări în taxele de drum. Prețul transportului ar trebui să reflecte impactul său asupra mediului. În același fel în care taxarea drumurilor pe baza standardului Euro VI a ajutat la reducerea emisiilor de oxizi de azot, viitoarele taxe de drum vor fi bazate pe emisiile de CO2.
Trecere la transport feroviar și fluvial. CE vrea să mute 75% din transportul rutier de mărfuri pe calea ferată și navele fluviale. O mare provocare, din moment ce rețeaua europeană de căi ferate și cea de transport pe ape interne nu sunt atât de dezvoltate.
Reutilizare și reciclare. Prin încurajarea trecerii la o economie circulară, UE va reduce cantitatea de deșeuri și va asigura o folosire mai bună a resurselor. Pentru producătorii de vehicule va fi o presiune de a asigura o durată lungă de viață, creșterea reutilizării și remanufacturării și reciclarea materialelor. Ar putea apărea și subvenții pentru operatorii de transport care își întrețin mai bine vehiculele și le prelungesc durata de viață.
EU Green Deal transmite un mesaj clar despre direcția ireversibilă pe care transportul trebuie să o abordeze pentru un viitor mai curat. Subvențiile pentru unii carburanți și restricțiile sau interdicțiile pentru alții pot deveni factori decisivi în investițiile în vehicule pe care transportatorii le vor face în viitor.
Comentați?