Comisia Europeană este spusă la presiuni pentru a relaxa încă odată regulile cu privire la atribuirea sloturilor de decolare şi aterizare pe aeroporturile din Uniunea Europeană. Reguli care creează situaţii în care avioanele zboară fără pasageri în contextul pandemiei.
Legislaţia europeană obligă transportatorii aerieni să utilizeze cel puţin 80% din sloturile lor de decolare şi aterizare pe aeroporturi. În caz contrar ei riscă să le piardă în următorul an.
Însă aceste reguli, concepute pentru situaţii normale de trafic, au devenit imposibil de aplicat. Evident, în contextul scăderii dramatice a cererii pentru bilete de avion ca urmare a pandemiei de coronavirus.
Un sector aflat în convalescență
În luna martie 2020 a suspendat aplicarea regulilor europene cu privire la utilizarea sloturilor de decolare și aterizare. Tocmai în ideea de a evita ca transportatorii aerieni să opereze zboruri cu avioane goale.
Bruxelles-ul a recomandat însă o revenire progresivă la normalitate ca urmare a redresării parţiale a traficului aerian. Începând din data de 28 martie 2021, companiile aeriene sunt obligate să utilizeze 50% din sloturile lor pentru a putea să şi le păstreze. Însă chiar şi acest procent este considerat excesiv de sectorul aerian.
Mai mult, la data de 15 decembrie 2021, Bruxelles-ul a anunţat că pentru următorul sezon de vară, care se întinde între 28 martie şi 29 octombrie, pragul va fi majorat la 64%.
Un anunţ care a provocat nemulţumiri în rândul companiilor aeriene. Mai cu seamă că vorbim despre un sector care este încă într-o fază de convalescenţă. Căci apariția variantei Omicron a provocat o nouă scădere a rezervărilor în această iarnă.
Comisia Europeană sesizată să ”înceteze această aberație”
Ministrul belgian al Mobilităţii, Georges Gilkinet a trimis o întâmpinare către Comisia Europeană. Printr-o scrisoare adresată Comisarului European pentru Transporturi, Adina Vălean, cere încetarea acestei aberaţii economice şi de mediu. Și precizează că decizia este criticată de actorii din sectorul transportului aerian.
În scrisoarea trimisă Adinei Vălean, ministrul belgian al Mobilităţii, Georges Gilkinet, solicită o nouă reducere a pragului. Menţionând, evident, circumstanţele excepţionale care există în prezent.
Anterior, Carsten Spohr, directorul general de la Lufthansa, a avertizat şi el că cea mai mare companie aeriană europeană va fi obligată să opereze 18.000 de zboruri suplimentare inutile în această iarnă. Și aceasta numai pentru a-şi conserva drepturile de decolare şi aterizare. Și a cerut sprijin de la Comisia Europeană pentru schimbarea situației.
„În pofida solicitărilor noastre pentru mai multă flexibilitate, UE a aprobat o regulă de utilizare a 50% din sloturi, clar nerealistă”, a declarat un purtător de cuvânt de la Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA), care reprezintă majoritatea companiilor aeriene ale lumii.
În replică, Bruxelles-ul îşi explică fermitatea prin imperativul protejării concurenţei. Comisia Europeană, prin intermediul unui purtător de cuvânt, a invocat „necesitatea de a veghea astfel încât capacităţile aeroportuare să fie utilizate în mod concurenţial în beneficiul tuturor consumatorilor”.
Comentați?