Ce trebuie să știm despre tahograful inteligent

Tahograful inteligent este aici. O nouă lege UE cere ca vehiculele de transport marfă și persoane înmatriculate după 15 iunie să fie echipate cu un tahograf de nouă generație, care înregistrează digital la bord toate datele despre timpii de condus și de odihnă.
tahograful inteligent

Introducerea tahografului inteligent este gândită pentru a face mai facilă verificarea legalității curselor. Scopul principal al noilor regulamente este creșterea siguranței: prin eliminarea manipulării tahografului, se va asigura că șoferii iau pauze adecvate între perioadele de condus. De asemenea, se elimină concurența neloială dintre companiile de transport.

Noul tahograf este numit ”inteligent” deoarece manipularea sistemului este mult mai dificilă, există mai multe date de procesat, dar și datorită noilor caracteristici. Printre acestea se numără interfața Intelligent Transport Systems (ITS), care permite partajarea datelor vehiculului sau alte date cu alte sisteme, dar și software-ul îmbunătățit de geo-localizare Global Navigation Satellite System (GNSS). A treia noutate majoră este sistemul de comunicare Dedicated Short Range Communication (DSRC).

Tahograful inteligent va înregistra automat și începutul și finalul călătoriei, dar și localizarea la fiecare a treia oră intermediară de condus, generând și un raport de viteză. El va permite accesul de la distanță al autorităților de control la unele date de la tahograf, prin transmisie wireless.

Un avantaj major al noului sistem este evitarea timpilor pierduți cu controalele. Autoritățile din orice țară a UE vor putea face verificări de la distanță și, dacă datele de la tahograful inteligent sunt în ordine și nu există alte suspiciuni, vei putea continua călătoria fără să fii tras pe dreapta. De asemenea, dacă nu sunt detectate probleme, autoritățile trebuie să șteargă datele colectate în maximum trei ore. Camioanele cu tahograf digital vor fi în continuare subiectul inspecțiilor pe drum, astfel încât folosirea corectă a tahografului este încă extrem de importantă.

Legea afectează camioanele și autocarele din UE, dar și vehiculele înmatriculate după 15 iunie în afara UE, dar care circulă în UE. Vehiculele înmatriculate înainte de 15 iunie nu trebuie echipate cu tahograf inteligent, putând utiliza în continuare tahograful digital din precedenta generație.

Toate versiunile de carduri ale șoferilor sunt compatibile cu noul tahograf inteligent. Totuși, cardurile mai vechi nu vor putea înregistra informațiile suplimentare pe care tahograful inteligent le poate genera, astfel încât unii operatori ar putea opta pentru preschimbarea cardurilor.

De asemenea, companiile mari ar putea să dorească trecerea întregii flote la tahografe inteligente, pentru a monitoriza toate vehiculele în aceeași manieră. Chiar și camioanele ceva mai vechi pot beneficia de un tahograf inteligent, deoarece mulți producători și-au echipat de câțiva ani vehiculele cu sisteme de pregătire pentru noul sistem.

În concluzie, noua legislație privind tahograful face ca planificarea călătoriilor să fie mai importantă ca niciodată. Iar amenzile pentru nerespectarea legislației în vigoare sunt destul de consistente.

Adaugati comentariu