camioane A1 Adoptarea Pachetului Mobilitate 1 se amana scenariile UNTRR
Home Noutati Adoptarea Pachetului Mobilitate 1 se amână: scenariile UNTRR
NoutatiTransportatori

Adoptarea Pachetului Mobilitate 1 se amână: scenariile UNTRR

26

Acum aproape o lună, Parlamentul European a aprobat cele 3 dosare controversate ale Pachetului Mobilitate 1, privind Directiva detașării, timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști, accesul la profesie și accesul la piața de transport rutier de marfă. Cele 3 dosare nu sunt încă finalizate, iar UNTRR a făcut mai multe scenarii privind adoptarea Pachetului Mobilitate 1.În orice moment pot demara negocierile în trialog dintre Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliu pentru adoptarea Pachetului Mobilitate 1. Președinția Română nu a inițiat însă procedura și nici nu o va iniția, pentru că în perioada următoare vor începe pregătirile pentru alegerile europarlamentare.

Este foarte probabil ca trialogurile privind Pachetul Mobilitate 1 să fie inițiate în cea de a doua parte a anului, după alegerile europene, de către următoarea Președinție rotativă a Consiliului UE, care va fi deținută de Finlanda. În cadrul trialogurilor, rapoartele PE privind Pachetul Mobilitate 1 adoptate pe 04.04.2019 vor servi în continuare drept bază pentru poziția de negociere a PE în următoarea legislatură.

Etapa de trialog nu va fi ușoară. În mod real, există șanse de întârziere până spre finalul lui 2020. Probabilitatea de respingere există, dar este redusă. În acest context, UNTRR a făcut mai multe scenarii privind adoptarea Pachetului Mobilitate 1.

Scenariul 1: respingerea Pachetului Mobilitate 1

Impact: respingerea Pachetului Mobilitate 1 este scenariul ideal pentru companiile de transport din România, prin care cele 3 dosare fierbinți să fie respinse, după alegerile europene care vor conduce la o schimbare în structura politică a instituțiilor UE. În acest scenariu, Comisia Europeană ar trebui să o ia de la capăt cu o nouă propunere, în cazul în care dorește să continue activitatea în această zonă/domeniu.

Probabilitatea acestui scenariu este însă scăzută, având în vedere presiunile Alianței Rutiere în favoarea adoptării celor 3 dosare ale Pachetului Mobilitate 1, propuse de statele vestice.

Scenariul 2: adoptarea Pachetului Mobilitate 1 în 2019

Impact: Situația în care Președinția Finlandeză ar finaliza cele 3 dosare ale Pachetului Mobilitate 1 în 2019, cu menținerea prevederilor actuale, este cel mai nefavorabil scenariu pentru transportatorii români. Dacă Președinția Finlandeză ar finaliza cele 3 dosare ale Pachetului Mobilitate 1 în 2019 cu modificarea prevederilor actuale, ar fi benefic pentru transportatorii români să fie eliminate prevederile care scot transportatorii români din piața vest europeană (precum obligația întoarcerii acasă a vehiculului la 4 săptămâni, care a fost adoptată de Parlamentul European la prima lectură, dar nu se regăsește în abordarea generală a Consiliului de Transport UE).

Probabilitatea acestui scenariu este medie, fiind important ca Guvernul României și viitorii Eurodeputați români să se implice activ în apărarea intereselor transportatorilor rutieri români la nivelul PE și al Consiliului de Transport UE sub Președinția Finlandei.

Scenariul 3: amânarea Pachetului Mobilitate 1 pentru 2020

Impact: adoptarea Pachetului Mobilitate 1 ar putea fi amânată pentru anul următor, dacă Finlanda declanșează trialogul, dar nu se adoptă o versiune a celor 3 dosare în 2019. Întârzierea ar putea dura până în semestrul 2 din 2020, când Germania va avea președinția rotativă a Consiliului UE și ar putea finaliza cele 3 dosare fierbinți ale Pachetului Mobilitate 1 cu menținerea unor prevederi extrem de nefavorabile pentru transportatorii rutieri români și estici.

Probabilitatea este mare ca Germania să finalizeze Pachetul Mobilitate 1 în semestrul 2 din 2020, cu adoptarea propunerilor restrictive ale Alianței Rutiere de modificare a regulamentelor europene în domeniul transporturilor rutiere.

Uzual, Regulamentele se aplică obligatoriu în 2 ani de la publicare.

Ordinea Președințiilor Consiliului
– România (ianuarie – iunie 2019)
– Finlanda (iulie – decembrie 2019)
– Croația (ianuarie – iunie 2020)
– Germania (iulie – decembrie 2020)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Noutati

Bugetul CFR pe 2024, aprobat

Bugetul CFR pe 2024 a aprobat de Guvern, cu o alocare de...

Noutati

Amenzi de până la 100.000 de lei pentru nerespectarea prevederilor RO e-Transport

Sistemul RO e-Transport reprezintă o componentă esențială a efortului de digitalizare la...

Noutati

Reglementări mai stricte privind emisiile de CO₂ pentru camioane și autobuze

În viitor, în UE se vor aplica reglementări mai stricte privind emisiile...

Noutati

Statistici APIA pentru aprilie 2024

Vehiculele comerciale ușoare și minibusurile au înregistrat în aprilie 2024 o creștere...