Advertisement

Home Transportatori Maritim China dezvăluie o navă de marfă nucleară care poate transporta 14.000 de containere
MaritimNoutatiTransportatori

China dezvăluie o navă de marfă nucleară care poate transporta 14.000 de containere

15

China a dezvăluit specificațiile esențiale pentru o navă de marfă cu propulsie nucleară, „cea mai mare din lume”, aflată în curs de dezvoltare, dezvăluind că aceasta va fi propulsată de un reactor revoluționar cu sare topită (TMSR) pe bază de toriu, cu o putere termică de 200 de megawați. Nava este proiectată să transporte 14.000 de containere maritime standard.

Hu Keyi, inginer senior la Jiangnan Shipbuilding Group, a dezvăluit detaliile. Puterea termică de 200 MW a reactorului se potrivește cu nivelul de putere al reactoarelor S6W utilizate în submarinele de atac nuclear din clasa Seawolf ale Marinei SUA.

Conceptul navei a fost anunțat pentru prima dată în 2023, dar detaliile tehnice au fost puține până acum, conform SCMP .

Propulsie avansată și eficiență

În loc să folosească căldură pentru propulsie directă, Hu a explicat că puterea termică de 200 MW va alimenta un generator de dioxid de carbon supercritic (sCO2) care utilizează ciclul Brayton de înaltă eficiență.

Acest sistem generează 50 MW de energie electrică — suficientă pentru a propulsa nava ani de zile fără realimentare. Potrivit lui Hu, acest ciclu avansat de sCO2 atinge o eficiență de conversie termică-electrică de 45 până la 50%, un salt uriaș față de eficiența de aproximativ 33% a reactoarelor convenționale pe bază de abur.

Un avantaj principal al noului design este siguranța sa inerentă, provenită din alegerea toriului în locul uraniului tradițional. Toriul este mai abundent, iar designul reactorului nu necesită apă pentru răcire, permițând un sistem mai mic, mai silențios și mai sigur.

Hu a detaliat multiple măsuri de siguranță, menționând că reactorul funcționează la presiune atmosferică, ceea ce elimină riscul acumulării unei presiuni explozive. Reactorul are, de asemenea, un coeficient de temperatură negativ puternic, ceea ce înseamnă că reacția nucleară încetinește în mod natural pe măsură ce temperaturile cresc, prevenind un eveniment de fugă.

Designul include două sisteme pasive de eliminare a căldurii din dezintegrare. În cel mai rău caz, combustibilul din sare topită ar cădea într-o cameră de siguranță și s-ar solidifica, captând materiale radioactive. În plus, întregul reactor este o unitate modulară etanșă, cu o durată de viață de 10 ani.

După un deceniu, modulul este înlocuit în loc să fie realimentat la fața locului, reducând drastic riscurile de scurgeri și erori umane. Un generator diesel de 10 MWe va fi disponibil pentru situații de urgență.

Avântul Chinei către energia nucleară

Nava container este o componentă crucială a inițiativei mai ample a Chinei în domeniul energiei nucleare avansate. Această mișcare vine în urma unei etape istorice din 2025, când reactorul experimental cu toriu al Chinei din deșertul Gobi a devenit primul din lume care a reușit să funcționeze stabil pe termen lung, dovedind tehnologia. Statele Unite abandonaseră propriul program de reactoare cu toriu în anii 1960.

China își valorifică, de asemenea, vastele rezerve de toriu, în special cele din Mongolia Interioară, pentru a alimenta această nouă generație de reactoare. Hu a dezvăluit, de asemenea, că China explorează și alte nave nucleare, inclusiv un petrolier Suezmax alimentat de un reactor rapid răcit cu plumb și bismut și o centrală nucleară plutitoare.

O descoperire recentă a consolidat și mai mult acest impuls către tehnologia toriului. China a anunțat că a realizat cu succes prima conversie a toriului în combustibil de uraniu într-un reactor cu sare topită de toriu (TMSR).

Acest rezultat oferă prima dovadă concretă a fezabilității tehnice a utilizării toriului într-un sistem de reactor cu sare topită. Realizarea este o etapă crucială, oferind o cale viabilă pentru China de a-și valorifica resursele interne extinse de toriu și reprezintă un pas semnificativ înainte în dezvoltarea globală a energiei nucleare de generație următoare.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

MaritimNoutatiTransportatori

Reinventarea pânzelor: Viitorul transportului maritim cu emisii reduse de carbon

Când majoritatea oamenilor se gândesc la nave cu pânze, se gândesc la...

tren
FeroviarNoutatiTransportatori

Cel mai rapid tren din lume doboară recordul de viteză. VIDEO

China a început testele preliminare pentru CR450, considerat cel mai rapid tren...

emisiile
AutobuzeCamioaneNoutati

Producătorii europeni de camioane vor relaxarea obiectivelor privind emisiile de CO2

Volvo Trucks, Daimler Truck, Scania, MAN, Iveco și Ford au trimis o...

premiile
AutobuzeNoutati

Solaris, Iveco Bus și MAN câștigă Premiile pentru Autobuze Sustenabile 2026

Solaris Urbino 10.5 Electric , Iveco Bus Crossway Elec NF și MAN Lion’s Coach 14 E sunt...