Bio-GNL reprezintă 98% din vânzările de GNL din Germania. Iar piața este în creștere. Numai în prima jumătate a anului 2025, bio-GNL-ul a economisit peste 230.000 de tone de echivalent CO₂ în comparație cu motorina. Cu toate acestea, lipsa stimulentelor politice ar putea încetini creșterea producției în transportul greu.
Conform dpa , ponderea bio- GNL (biogaz lichefiat) în rețeaua de stații de alimentare cu combustibil din Germania a atins un nivel record în prima jumătate a anului 2025. Potrivit Asociației Industriei Germane de Gaze și Hidrogen (GWA), 98% din vânzările totale de GNL provin din surse regenerabile. Numărul de stații de alimentare disponibile a crescut la peste 190 de locații.
În ciuda disponibilității pe scară largă și a reducerilor măsurabile de gaze cu efect de seră, vânzările rămân sub așteptări. Cu 85.917 tone de GNL vândute în prima jumătate a anului 2025, cifra este puțin sub nivelul anului precedent (aproximativ 90.000 de tone).
Economii de gaze cu efect de seră, dar fără beneficii la taxa de drum
Numai în primele șase luni ale anului, bio-GNL-ul a economisit peste 230.000 de tone de echivalent CO₂ în comparație cu motorina. Cu toate acestea, asociația critică lipsa de recunoaștere politică a beneficiilor pentru mediu. Camioanele alimentate cu bio-GNL plătesc în prezent aceeași taxă ca și vehiculele diesel.
„Industria este pregătită să investească – dar are nevoie de siguranță în planificare și de tratament egal”, subliniază Dr. Timm Kehler, membru al consiliului de administrație al asociației. Asociația consideră că o reducere specifică a taxelor de drum sau o scutire de la plata acestora pentru sistemele de acționare cu emisii reduse este o pârghie eficientă pentru accelerarea expansiunii pieței.
Critici la adresa reglementărilor UE și a lipsei stimulentelor fiscale
Kehler consideră, de asemenea, că este nevoie de acțiuni la nivel european: reglementările actuale privind limitele flotei se bazează în mare măsură pe sistemele de acționare cu baterii și hidrogen electric. Contribuția combustibililor gazoși regenerabili, cum ar fi bio-GNL, la reducerea emisiilor nu a fost încă suficient luată în considerare.
În plus, nu există scutiri de taxe precum cele disponibile pentru vehiculele comerciale alimentate cu baterii. „Acest lucru complică deciziile de investiții în logistică”, a continuat Kehler.
Perspective pe termen lung necesare
Asociația solicită o concepție neutră din punct de vedere tehnologic a reglementărilor pentru flote și o dezvoltare mai ambițioasă a cotei de reducere a gazelor cu efect de seră. Bio-GNL-ul este produs aproape exclusiv în Germania – un aspect suplimentar în ceea ce privește crearea de valoare regională și independența energetică.
„Industria a dat rezultate – dar politicienii rămân prea pasivi. Oricine ia în serios obiectivele climatice și reziliența în transportul de mărfuri grele trebuie să acționeze acum”, a declarat Kehler.
Comentați?