Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului clarificarea urgentă a situației impozitării diurnei plătite șoferilor profesioniști români care opereazã transport rutier internațional.
Solicitarea vine după incertitudinea creatã în sectorul transporturilor rutiere de controalele recente ANAF. Acestea au vizat reîncadrarea diurnei ca venit salarial și plata impozitelor și contribuțiilor aferente retroactiv pe 5 ani.
Transportatorii menționează că această interpretare retroactivă a legislației aplicabile de către organismele de control din România afectează grav supraviețuirea sectorului românesc de transport rutier internațional. Și că, în egală măsură, poate conduce la falimentul imediat al firmelor de transport. Mai ales că sunt situații în care deciziile de impunere sunt în cuantum cel puțin egal cu cifra de afaceri anuală a companiei.
ANAF, răspuns cu privire la impozitarea diurnei
ANAF a transmis în 18.06.2021 un răspuns la situația semnalată de UNTRR cu privire la impozitarea diurnei. Dar acesta nu ține cont de specificul activitãții de transport rutier. Și nici nu răspunde la problemele actuale, precum lipsa de predictibilitate. Deși în răspunsul ANAF se confirmă faptul cã diurna, respectiv indemnizația de delegare/detașare are același tratament fiscal, fiind neimpozabilă în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna în România, ANAF nu clarifică practica sa recentă de control aplicată transportatorilor rutieri.
”Dispariția industriei românești de transport rutier internațional va duce la zero contribuții la exportul de servicii al României. Ca și la costuri cu serviciile de transport plătite către străini. Astfel că la transporturi, în loc de excedent vom înregistra deficit. În acest moment de răscruce pentru industria româneascã de transport rutier internațional, UNTRR solicită sprijinul Guvernului României. Pentru fundamentarea corectă a deciziilor și clarificarea situației impozitării transportatorilor rutieri. Printr-o abordare care să crească acest sector esențial al economiei românești”, se precizează în comunicat.
Transporturile rutiere, principalul contributor la exportul de servicii
Reamintim cã potrivit datelor BNR, transporturile rutiere au fost principalul contribuitor la exportul de servicii al României în ultimii ani. Cu un total de 5,68 miliarde euro în 2020, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de mărfuri. În 2019, sectorul de transport rutier a contribuit cu 6,26 miliarde euro. Din care 6,1 miliarde euro transport rutier de mărfuri.
Transportul rutier generează un sfert din exportul total de servicii al României. Și reprezintă peste jumătate din soldul total al comerțului internațional cu servicii. La nivel european, România este a 8-a piață de transport rutier din Uniunea Europeană. Și se poziționează pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8.2%).
Practica ANAF, abordare unică în Uniunea Europeană
Practica ANAF de impozitare a diurnei reprezintă o abordare unică în Uniunea Europeană. Nu există țări care impozitează sumele aferente diurnei. În aceste condiții, este imposibil transportatorilor români să mai concureze cu sectorul de transport din alte țări (Țãrile Baltice, Polonia, Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Spania). Care, evident, au un avantaj competitiv prin neimpozitarea diurnei.
Conform legislației fiscale actuale (art. 76, lit. K din Codul fiscal) și practicii de peste 25 de ani, autoritățile și firmele au aplicat diurna fără taxe și contribuții în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin HG 518/1995 pentru diurnele externe. Fără să se schimbe ceva în lege, s-a schimbat abordarea autoritãților. Fără ca măcar să existe un anunț prealabil. Industria de transport rutier de mărfuri nu a inclus în costurile de operare taxarea diurnei. Astfel că nu se află în situația în care să fi încasat sume de bani pentru aceasta.
Comentați?