Volkswagen Commercial Vehicles a lansat noul e-Crafter, un van electric de mari dimensiuni, cu sarcină utilă de până la 1,72 tone. Premiera semnalează startul unei campanii de mobilitate electrică, VW urmând să-și lărgească gama de vehicule comerciale cu modele parțial sau total electrificate.Prezentarea nu a fost făcută întâmplător în Hamburg, unul dintre orașele care au introdus deja restricții de circulație pentru vehiculele diesel. Cu zero emisii pe drum, e-Crafter este compatibil cu orice zonă de protecție a mediului din Europa și nu va fi afectat de viitoarele restricții.
Noul e-Crafter a fost dezvoltat pentru aplicațiile din mediul urban: livrările finale din curierat și logistică, atelierele mobile de service, meșteșugari, construcții, transport de pasageri, salvări și servicii de urgență. În faza de dezvoltare, VW a analizat peste 200.000 de profile de conducere de la peste 1.500 de clienți. Studiul a arătat că există un grup important de posibili clienți pentru un van electric, intitulat ”Last mile delivery”: șoferii lucrează 9 ore pe zi, 6 zile pe săptămână, doar ziua, fac între 50 și 100 de opriri pe tură și parcurg zilnic aproximativ 70 km, la viteze de maximum 90 km/h. Peste 90% dintre mașini au locuri de parcare fixe, iar în ce privește încărcătura, spațiul de marfă este ocupat în proporție de 70-100%, iar greutatea medie transportată este de 875 kg. Din punct de vedere al consumului de energie, șoferii folosesc radioul (100%), dispozitive inteligente (70%), navigația (15%), AC (55%), încălzirea auxiliară (35%), scaunele încălzite (15%), dar și unități externe de răcire.
De aceea, e-Crafter nu a fost proiectat pentru autonomie maximă, ci pentru aceste distanțe relevante pentru activitatea de zi cu zi. Cu o autonomie în ciclu NEDC de 173 km și o viteză limitată la 90 km/h, e-Crafter se încadrează în nevoile reale de utilizare a vehiculelor comerciale ușoare în mediul urban. Astfel, datorită bateriei mai compacte, prețul rămâne la același nivel cu al concurenței. În Germania, e-Crafter va avea un preț începând de la 69.500 euro fără taxe. Ca toate modelele Crafter, șasiul va fi produs la fabrica din Września (Polonia), iar asamblarea finală a componentelor electrice se va face la fabrica principală din Hanovra.
Frate cu Crafter diesel
e-Crafter a fost dezvoltat în paralel cu modelele Crafter cu motoare diesel. Astfel, nu este un vehicul cu sistemul electric montat ulterior, a doua generație Crafter fiind creată pentru emisii zero. În consecință, Volkswagen Commercial Vehicles a putut utiliza arhitectura vanului de mari dimensiuni pentru o integrare optimă a componentelor sistemului de propulsie electrică. Un exemplu este montarea bateriilor litiu-ion în podeaua lui e-Crafter. Astfel, capacitatea spațiului de marfă la modelul cu plafon înalt rămâne neschimbată: 10,7 metri cubi. Celelalte dimensiuni importante rămân de asemenea neschimbate: înălțimea spațiului de marfă de 1.861 mm, lățimea utilă între roți de 1.380 mm iar lungimea maximă de 3.450 mm. Sarcina utilă este între 975 kg și 1,72 tone, în funcție de configurație.
Motorul electric, cutia de viteze și diferențialul sunt combinate într-un modul compact, produs la fabrica grupului din Kassel. Motorul sincron EEM85 dezvoltă o putere maximă de 100 kW (136 CP) și un cuplu instant de 290 Nm, transmise către puntea față prin intermediul unei cutii automate cu o singură viteză (EQ 290), proiectată pentru vehicule comerciale.
Cuplul motor maxim disponibil practic de la plecarea de pe loc îi oferă lui e-Crafter o dinamică foarte bună pentru un vehicul comercial ușor de mari dimensiuni. În plus, modelul electric poate urca fără probleme înclinări de până la 20 de grade. O altă calitate a noului model este eficiența: cu o sarcină utilă de 975 kg, consumul combinat este de 21,54 kW/100 km, echivalentul unui consum de 2,1 litri de motorină la 100 km.
Bateria cu o capacitate utilă de 35,8 kWh poate fi încărcată de la 0 la 80% în doar 45 de minute, cu ajutorul unei stații rapide CCS (curent continuu) de 40 kW. De notat și că e-Crafter dispune în standard de conectivitate CCS (Combined Charging System). La o priză de curent alternativ de 7,2 kW, bateria poate fi complet încărcată în 5 ore și 20 de minute. La o priză uzuală de 2,3 kW, încărcarea durează 17 ore.
Dotări excelente
Din punct de vedere al designului interior și exterior, e-Crafter este practic identic cu versiunea convențională Crafter din a doua generație. În schimb, modelul electric vine cu o listă largă de dotări standard, începând cu ParkPilot (un asistent la parcare care dispune de 16 senzori ultrasonici distribuiți de jur împrejurul vehiculului), o cameră față multifuncțională și o cameră pentru marșarier. Ca la orice Crafter, în standard avem și sistemele Automatic Post-Collision Braking și cross wind assist. e-Crafter mai dispune de faruri complet LED, sistem automat de aer condiționat Climatronic, scaune Comfort încălzite, pompă de căldură, parbriz încălzit și sistemul de navigație ”Discover Media” cu funcția ”App Connect” de integrare a aplicațiilor mobile.
Testat riguros
În etapa de dezvoltare, VW a beneficiat de suportul unor mari clienți europeni, printre care Coca Cola, DHL, DPD, Hermes, UPS sau Scania. În total, 25 de companii din Germania, Olanda, Marea Britanie și Suedia au integrat în flotele proprii și au folosit în aplicațiile zilnice 38 de modele e-Crafter de pre-producție. Vanul electric a trecut cu brio de această etapă de testare și, chiar și în cele mai grele condiții, a avut o autonomie medie de 100 km.
Prim contact
În cadrul prezentării de la Hamburg am avut ocazia și unui scurt test drive cu e-Crafter, în care am străbătut atât porțiuni urbane, cât și centura orașului. Din păcate, traseul relativ scurt și mai ales aglomerația ne-au forțat să amânăm concluziile despre consum pentru un test mai detaliat în țara noastră. Totuși, câteva idei se pot extrage. În primul rând, autonomia în ambuteiaje nu scade brusc, optimizarea consumului energetic, chiar și cu climatizarea în funcțiune, fiind evidentă. Astfel, cel puțin la viteze tipice traficului urban, o autonomie de peste 150 km nu este de neatins. Chiar și cu o încărcătură de 400 kg, e-Crafter se simte vioi. Plecările de pe loc sunt ferme, dar line, iar direcția comunicativă și seria de senzori asigură o manevrabilitate foarte bună în orice condiții. Ținuta de drum este și ea foarte bună, iar suspensia filtrează bine orice denivelare, atât din punct de vedere al șocurilor, cât și al zgomotelor. În aceste condiții, confortul auditiv este aproape deplin, în afară de un ușor țiuit, specific mașinilor electrice, care apare la viteze de peste 35 km/h.
Volkswagen e-Crafter
Putere maximă: 100 kW
Cuplu motor: 290 Nm
Cutie de viteze: automată, o viteză
Viteză maximă: 90 km/h
Autonomie (NEDC): 173 km/h
Versiuni: 3,5-4,25 t
Sarcină utilă: 970-1.720 kg
Comentați?