Compania Mercedes-Benz își pune la dietă copilul cel mare, Actros. Să vedem cum se comportă versiunea 1846, cu motorul revizuit de 10,7 litri și 455 CP. Foto: tuttoTrasportiUn reglaj mai bun aici, un material mai ușor acolo, ceva creșteri de presiune la injecție și câteva modificări ale sarcinii tractabile: așa s-au aliniat mai toate autotractoarele la normele Euro 6 faza C. Nici Mercedes-Benz nu face excepție, dar, în plus față de alți producători, revigorează modelul Actros cu încă câteva artificii, de aceea cel mai mic motor, de 10,7 litri, dezvoltă acum până la 455 CP și un cuplu maxim de 2.200 Nm. Astfel, șoferul care până acum putea miza pe doar 428 CP, are sub pedală suficientă forță pentru a face față tuturor competitorilor, cu excepția lui Iveco, care dezvoltă 480 CP. Totuși, nemții au ușurat autotractorul cu 150 kg, deci cele două modele se luptă umăr la umăr. Se simt aceste ameliorări în realitate? Conform consumului din testului nostru, da. Încă ne amintim impresia pozitivă pe care ne-a lăsat-o MAN TGX 500 în testul cu măsurători din numărul 38 al revistei Flote Auto, dar cu toate acestea Actros 1846 a consumat chiar și mai puțin. Iată dovezile clare că modificările operate de producători nu sunt doar marketing, ci se simt clar și în trafic.
Picătură cu picătură
Nu este vorba despre vreun miracol, ci de mici pași înainte care, cumulați, dau rezultate: picături de motorină economisite care, după câteva decenii, permit camioanelor să se apropie de 28,5 l/100 km, în condițiile în care, la începutul mileniului, chiar și 34 l/100 km păreau imposibil de atins. Iar Actros este mai aproape ca oricând să atingă acest prag. Chiar dacă eficiența excepțională ar fi singurul rezultat, tot a meritat investiția. Doar că sunt și alte îmbunătățiri, precum siguranța de top în segment și cabina care a fost regândită, devenind una dintre cele mai primitoare de pe piață și aveți în față o combinație câștigătoare. De unde au început inginerii schimbarea? Fix de la inimă: asistăm la debutul motorului mic, de 10,7 litri, cu 6 cilindri (OM 470), pe platforma HDEP (Heavy Duty Engine Platform), după ce, inițial, aceasta putea fi echipată doar cu motoarele de 12,8 litri (OM 471) și, ulterior, cu varianta de top de 15,6 litri (OM 473).
A doua generație a motorului OM 470 folosește un turbocompresor produs chiar de Mercedes-Benz, fără wastegate: întreaga sa funcționare este monitorizată electronic, de aceea nu mai există nici wastegate, nici control al presiunii produse și nici senzorul și obturatorul pentru EGR, sistemul devenind mult mai simplu.
Un alt rezultat al monitorizării electronice a sistemului este reumplerea cu mai puține gaze arse a camerei de ardere prin intermediul EGR-ului, cantitatea de gaze recirculată fiind acum diferită pentru fiecare rând de trei cilindri, datorită sistemului de injecție asimetric la sarcini parțiale. În plus, tensiunea de ieșire a alternatorului variază între 24 și 30 V, iar pompa servo se reglează electromagnetic continuu, reducându-și necesarul de curent. Toate acestea se adaugă pompei de apă cu debit variabil o soluție pe care Actros o oferă de 15 ani încoace.
Dincolo de motor
La scăderea consumului contribuie și noua transmisie Powershift, cea care a înlocuit-o pe mai lenta Telligent de pe fosta generație. Angrenajele sale sunt mai bine finisate, pentru a reduce frecarea, și sunt acum dispuse mai aproape de ambreiaj, pentru evitarea pierderilor de randament și scăderea dimensiunilor. Rezultatul este o eficiență de 95% sau, altfel spus, doar 5% din puterea motorului este consumată de cutia de viteze. La capătul lanțului cinematic – nicio revoluție: cel mai ”lung” reductor are 2,53:1, dar pe modelul 1846 de test este montat raportul final de 2.61:1. Sistemul de ungere a diferențialului are geometrie variabilă, reducând și mai mult pierderile.
Mai puțin înseamnă mai mult
Rezultat fără echivoc: exemplarul nostru a încheiat testul cu un consum de sub 30 l/100 km, inclusiv AdBlue, deși a avut nevoie de aproape dublul cantității de AdBlue față de precedentul 1845 pe care l-am testat în trecut. Este un lucru normal, dacă ținem cont de cele menționate mai sus: mai puține gaze arse recirculate de EGR înseamnă mai mult SCR. Viteza medie a fost puțin peste 80 km/h, iar pe parcursul testului am remarcat rafinamentul motorului, care după fiecare frânare, a dovedit reprize bune, fără trepidații, ajutate de cuplul mare. Senzația nu este neapărat de accelerare puternică, fulminantă, tipică autotractoarelor Mercedes, ci mai degrabă de progresivitate. Motorul OM 470 pare să tragă decis de la aproape 1.100 rpm. Pilotul automat predictiv funcționează logic, deși funcția Ecoroll (sau decuplarea transmisiei) intervine mai puțin frecvent decât mă așteptam.
Model | Tip | An | Motor | Performanțe | Viteză medie | Consum mediu |
Actros MP1 Cabina L | 1843 LS | 1997 | V6 Euro 2 OM 501 – 11,9 l | 428 CP/2.000 Nm | 77,06 km/h | 33,98 l/100 km |
Actros MP2 Cabina L | 1844 LS | 2003 | V6 Euro 3 OM 501 – 11,9 l | 435 CP/2.100 Nm | 78,84 km/h | 32,06 l/100 km |
Actros MP3 Cabina L | 1848 LS | 2009 | V6 Euro 5 OM 501 – 11,9 l | 476 CP/2.300 Nm | 80,15 km/h | 31,67 l/100 km |
New Actros StreamSpace 2.3 | 1845 LS | 2014 | 6L Euro 6 OM 471 – 12,8 l | 449 CP/2.200 Nm (extra 2.400 Nm) | 78,56 km/h | 30,51 l/100 km |
New Actros StreamSpace 2.5 | 1846 LS | 2017 | 6L Euro 6c OM 470 – 10,7 l | 456 CP/2.200 Nm | 78,56 km/h | 28,73 l/100 km |
Confortul, spațiul și nivelul de zgomot sunt de primă clasă. Lipsa tunelului central face ca inclusiv cabina StreamSpace să pară spațioasă, deși sunt disponibile încă două cabine mai mari. Faptul că trebuie făcut un pas suplimentar pentru a urca în cabină este un lucru de iertat: nu vorbim despre un camion de distribuție, în care să urci și să cobori continuu. Nici poziția de conducere înaltă nu trebuie să vă îngrijoreze, deoarece cabina nu oscilează exagerat, datorită suspensiilor excelente care o atașează de șasiu. Singurul inconvenient: volanul pare un pic supradimensionat, mai ales la manevrele ample.
Consum record de carburant|Confort de sedan premium||Reprize mai puțin impresionante|Direcție puțin asistată
[/mb_plusminus]
Dimensiuni și mase | |
---|---|
Lungime/ampatament (mm) | 5.858/3.700 |
Înălțime/lățime (mm) | 3.775/2.550 |
Masă declarată (kg) | 7.460 |
Masă remorcabilă (kg) | 36.540 |
Motor | |
Tip | OM 470 gen. II, turbo, intercooler |
Nr. cilindri/cilindree (cmc) | L6/10.676 |
Tip injecție | common rail X-Pulse |
Omologare | Euro 6c, EGR+SCR |
Putere max. (CP/rpm) | 455/1.600 |
Cuplu max. (Nm/rpm) | 2.200/1.100 |
Transmisie | |
Cutie de viteze | Powershift 12+2 tr. 27DD |
Tip | automată, 14 tr+ 2MÎ (14,93/1,00:1) |
Suspensii | |
Față | parabolice, 7,5 t |
Spate | pneumatice, 4 perne |
Frâne cu EBS și ESP | |
Față și spate | discuri |
Auxiliare | High Performance (340 kW) |
Pneuri | |
Față/spate | 315/70 R22,5 |
Rezervor | |
Motorină/AdBlue | 390+430/60 |
Consum motorină/AdBlue în test (l/100 km ) | 28,73/3,48 |
Greutate în test, cu semiremorcă (kg) | 43.500 |
Comentați?