Test MAN TGX: Cât de nou este noul TGX?
Home Camioane Test MAN TGX: Cât de nou este noul TGX?
Camioane

Test MAN TGX: Cât de nou este noul TGX?

291

După ce am petrecut câteva ore la bordul și în preajma noului MAN TGX, pe care l-am și condus cu ocazia lansării oficiale pe o distanță de aproximativ 120 km, vă spunem cu ce plusuri vine noul vârf de gamă al producătorului bavarez.Test cu noul MAN TGX.Deși structura generală a cabinei a rămas neschimbată, iar modificările mecanice sunt minime, TGX vine totuși cu destule îmbunătățiri pentru a fi considerat un model nou. Să le trecem în revistă pe rând.

Test MAN TGX: Exteriorul

TGX a fost întotdeauna un camion elegant, cu care nicio flotă nu se făcea de râs. Dar evoluția din acest an face din TGX un camion mult mai modern, aliniat cu ultimele tendințe de design. În față, grila lucioasă a fost înlocuită cu un panou opac, conectat cu admisia de aer de jos pentru a forma un element trapezoidal unic. Farurile înguste au fost împrumutate de la autobuzele MAN, iar bara de protecție și alte elemente de caroserie au inspirație Volkswagen. Dar liniile curbe înlocuite de o succesiune de muchii ascuțite se potrivesc mult mai bine pe un camion decât pe un autoturism. Aceste linii sunt foarte eficiente și din punct de vedere aerodinamic, MAN declarând că doar noul design al cabinei reduce consumul cu aproximativ 4%.

Spre deosebire de actualul TGX, au dispărut geamurile aflate în prelungirea ușilor, înlocuite de suprafețe negre nevitrate. Iar cabina cea mai înaltă nu mai are nici ferestrele de deasupra ușilor. Oglinzile sunt și ele noi, mai aerodinamice și mai depărtate de stâlpii cabinei, pentru a crește vizibilitate. În concluzie, noul design al cabinei ne place și abia așteptăm să o vedem pe stradă și în alte culori metalizate și chiar pe alb.

Test MAN TGX: Interiorul

Deoarece structura s-a păstrat, volumul total al cabinei nu s-a modificat. Structura a fost însă ranforsată, în special în partea de sus, pentru a îmbunătăți rezistența la impact. Totuși, prin anumite artificii, au fost mărite spațiile de stocare. O noutate majoră este parbrizul mai îngust, care elimină în bună parte neplăcerile cauzate de soare și permite montarea unor sertare mai spațioase. MAN a preferat să păstreze un mic tunel motor, optând pentru această opțiune în schimbul celei cu o treaptă în plus. Locurile din fața scaunelor sunt mai jos cu câțiva cm și sunt considerate de oficialii bavarezii spații rezistente la murdărie. Paturile sunt și ele noi, cu saltele de 7, 9 sau 11 cm grosime, iar spațiile de stocare de sub patul de jos sunt mai mari.

Test MAN TGX: Postul de conducere

Marea revoluție apare la postul de conducere, care se ridică acum la cel mai înalt nivel din industrie. Scaunul și volanul au reglaje mai ample, fiind foarte ușor să-ți găsești poziția ideală de condus. Scaunele au integrate cotiere și centuri de siguranță cu reglaj pe înălțime, iar cel al pasagerului poate pivota spre interior. Ergonomia este și ea mult îmbunătățită. Deblocarea volanului se face cu ajutorul unui buton poziționat pe coloana de direcție, după modelul Scania. De inspirație suedeză sunt și frâna de parcare electronică și noul levier al transmisiei montat pe coloana de direcție, în corp comun cu selectorul retarderului.

Panoul de instrumente și ecranul sistemului multimedia sunt digitale, de 7 sau 12,3 inci. Primul poate fi comandat de la butoanele de pe volan, iar ecranul central de la noul selector rotativ foarte intuitiv. Celor dependenți de ecranele tactile li se va părea demodat selectorul cu două rotițe, dar sistemul MAN SmartSelect are și avantaje: șoferul nu mai trebuie să se aplece spre ecran, care rămâne și mai curat. Cel târziu în 2022 ar putea apărea și un sistem care înlocuiește toate oglinzile cu camere video.

Test MAN TGX: Lanțul cinematic

Din punct de vedere al mecanicii, singura modificare este o nouă punte spate, cu un raport mai lung (1:2.31), disponibilă doar pe noua generație TGX. De asemenea, se pare că transmisia ZF Traxon va fi opțională și cu motorul de 12,4 litri, ca alternativă la cutia de viteze dezvoltată de Scania. Anul viitor va apărea și noul motor de 13 litri al grupului Traton, mai întâi pe modelele Scania, iar din 2022 și pe cele MAN. Privind în viitor, un model electric alimentat cu hidrogen este programat pentru 2023-2024.

Test MAN TGX: Arhitectura electrică și electronică

Dacă structura și mecanica au rămas practic neschimbate, arhitectura electrică și electronică este complet nouă. Ea este modulară, putând fi adaptată foarte ușor la tehnologiile și reglementările ce vor apărea în viitor. Noua rețea ”neuronală” a MAN conține 2,8 milioane de linii de cod și este capabilă să administreze 50.000 de informații în timp real.

Test MAN TGX: Cum se simte la condus

Cu ocazia lansării oficiale de la Bilbao am făcut și prima călătorie la bordul noului TGX, pe o distanță de aproximativ 120 km, pe coasta nordică a Spaniei. Pentru că ni s-a desemnat un model TGX cu motor de 16 litri și 640 CP, nu vom vorbi prea mult despre consum. Acesta a fost de peste 40 de litri la 100 km, dar scuza noastră este traseul dificil și faptul că, presați fiind de timp, am folosit preponderent cel mai dinamic mod al transmisiei și viteza maximă permisă. TGX se simte în continuare ca un camion solid, dar cu un plus de rafinament și silențiozitate. Semn că noua cabină are o izolație mai bună.

Direcția este ușoară și în anumite situații, nu foarte des, corectează singură traiectoria pentru a menține camionul pe banda de mers. Suspensia, aflată și înainte la un nivel de top, pare acum și mai confortabilă. Alegerile multiple ce se pot face în timpul condusului, legate de modul de rulare sau de funcționarea tempomatului adaptiv, necesită o perioadă de adaptare. MAN TGX rămâne un model potrivit pentru un profesionist cu experiență, iar un începător nu va putea să îi atingă întregul potențial de eficiență.

Articol din revista Cargo&Bus 280 (Martie 2020)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutatiServicii

Bridgestone lansează două anvelope noi pentru camioane

Bridgestone EMEA anunță lansarea noilor anvelope Bridgestone M-Steer 002 și Bridgestone M-Drive...

CamioaneNoutati

Autonomie de 600 km pentru Renault Trucks E-Tech T

Din al doilea semestru al anului 2025, Renault Trucks va prelua comenzi...

CamioaneNoutati

Restricţii de circulaţie pe Valea Oltului pentru camioane

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţă restricţii de circulaţie...

Petronas
CamioaneNoutati

Lubrifianții PETRONAS pentru vehicule IVECO – soluția optimă pentru maximizarea performanței flotelor

Flota dumneavoastră de vehicule comerciale se confruntă zilnic cu provocări variate, astfel...