După divorțul de Mercedes-Benz Sprinter, marele Volkswagen Crafter pornește pe un nou drum, înarmat cu o gamă extinsă de caroserii, un interior de autoturism și un pachet de siguranță complet. Test cu versiunile Crafter 3.5 Furgon L3H2 și L4H3, ambele cu tracțiune față și motor de 140 CP. Foto: Adi Cobzașu, tuttoTrasporti
Mai țineți minte când Sprinter și Crafter erau aceeași mașină? Ei bine, uitați repede acele vremuri, pentru că acum fiecare din cei doi producători a decis să dezvolte propriul van. În cazul companiei din Wolfsburg, noul Crafter arată mai ”uman” ca oricând, pentru că inginerii au adăugat imaginii sale de van indestructibil și o doză zdravănă de confort. Iar rețeta a prins atât de bine, încât noul Crafter a devenit Van of the Year 2017, în special datorită celor peste 15 sisteme de asistență a șoferului. Mai mult, începând cu luna aprilie 2017, noul model este comercializat și sub numele de MAN TGE, divizia de camioane a grupului Volkswagen considerându-l demn de a-i purta sigla.
Nemții au decis să acopere cerințele tuturor clienților de van-uri, permițându-le să-și ”croiască” propriul exemplar întocmai după propriile necesități. Sunt oferite caroserii cu trei lungimi și trei înălțimi diferite, motorul 2.0 TDI oferă 110, 140 sau 160 CP, poate fi cuplat la o transmisie manuală cu șase trepte sau la una automată cu 8 rapoarte și transmite puterea fie roților din față, fie celor din spate, fie tuturor (în cazul variantei 4Motion). Noi am ales pentru test versiunile L3H2 și L4H3, ambele animate de motorul 2.0 TDI de 140 CP, cutie de viteze manuală și tracțiune față.
Primul lucru pe care l-am remarcat urcând la volan a fost înălțimea postului de conducere. Contrariat, scot ruleta și măsor: stau la 105 cm de sol, mai sus decât șoferii de pe autobuzele RATB. De aceea, mă simt suveran în trafic, pot să anticipez ușor circulația, adaptându-mi manevrele pentru a scădea consumul în consecință. Inginerii au muncit cot la cot cu mine, adăugând un sistem Start/Stop automat și recalibrând gama de motoare, care acum sunt cu 15% mai economice decât la generația anterioară.
E drept, greutatea mare la gol a versiunii L3H2, de 2.315 kg (conform măsurătorilor tuttoTrasporti) penalizează puțin consumul urban: adoptând un stil normal de conducere, colegii italieni au măsurat 13,3 l/100 km, dar mergând conform indicațiilor de schimbare a treptelor, am reușit să scad în București și spre 10 l/100 km. La drum întins, mă ajută din plin și forma aproape conică a caroseriei, ”cea mai aerodinamică din segment”, cu montanți înclinați firesc în prelungirea capotei. Astfel, consumul la 80 km/h se menține la 7,0 l/100 km, iar la viteze de autostradă nu sare de 11 l/100 km, valori foarte bune ținând cont de înălțimea de aproape 2,6 metri.
Comentați?