Seriile XF și CF ale constructorului olandez au ținut o cură de slăbire de 100 kg, au primit un lanț cinematic aproape fără precedent și o cabină redesenată mai aerodinamic, reușind să-și crească puternic eficiența. Rezultatul s-ar putea traduce în economii de peste 5.000 euro pe an! Test DAF XF/CF. Foto: tuttoTrasporti
Stop! Nu continuați să răsfoiți revista, gândindu-vă că cei 5.000 de euro reprezintă doar o sumă aruncată în vânt. Vă vom demonstra că această economie este perfect reală! În primul rând, mai bine de jumătate din bani pot fi economisiți doar din combustibil, pentru că noile modele sunt cu 7% mai eficiente, datorită noului lanț cinematic. V-am captat atenția? Bun! Voi reveni asupra subiectului puțin mai încolo. Acum să discutăm despre celelalte îmbunătățiri: noul cap tractor cântărește cu 100 kg mai puțin, ceea ce mai poate păstra în buzunare încă 500 de euro anual. Jumătate din această sumă poate fi economisită și din intervalele de servisare de până la 200.000 km. În sfârșit, încă 1.000 de euro pot fi salvați din conectivitate, grație sistemului de gestionare a flotei pe care DAF l-a perfecționat.
De acord, nu vorbim despre o revoluție ca în cazul altor producători, care au investit sume uriașe, dar inginerii de la DAF au stat permanent cu ochii pe rezultat și au reușit să amelioreze dintr-un foc consumul cu 7%, o valoare fără precedent, cel puțin de la modelele Euro 4 din 2005 până azi. Vom verifica aceste valori în realitate, de îndată ce camionul va fi disponibil pentru teste detaliate.
Până atunci, puteți citi mai jos primele impresii de la testul oficial. Primele pe lista de actualizări au fost motoarele, iar olandezii au păstrat doar caracteristicile principale ale fostei game: arhitectura și cilindreea. În rest, totul a fost revizuit sau complet schimbat: turbocompresorul cu geometrie variabilă este mai mic, deci suferă mai puțin din cauza inerției, de aceea răspunsul la turații joase este mult mai bun. Rezultatul este atingerea cuplului maxim la numai 900 rpm. Apoi, geometria camerei de ardere a fost modificată, prin schimbarea pistoanelor, care au urcat raportul de comprimare la 17:1, un fapt benefic pentru eficiența termodinamică. Drept urmare, au fost schimbate și injectoarele: au aceleași duze ca înainte, dar înclinate într-un alt unghi.
Toate aceste modificări le-au fost aplicate atât respectatului MX-13, cât și mai tânărului MX-11, cu axe duble cu came în cap: cel din urmă dezvoltă acum până la 450 CP, cea mai bună valoare din segmentul camioanelor cu motoare de 11 litri. Ambele modele primesc și pompe de apă, ulei și servo cu debit variabil, precum și un compresor pentru climatizare care consumă aproape jumătate din puterea celui vechi. Și frâna de motor integrată a fost recalibrată, puterea efectivă de frânare crescând cu 20% în cazul lui MX-11, respectiv cu 30% pentru MX-13. În sfârșit, sistemele de tratare a gazelor de evacuare și-au înjumătățit atât volumul, cât și masa și, în plus, ajung la temperatura de lucru mai repede, reducând și mai mult emisiile.
În spatele motorului și-a găsit locul noua cutie de viteze ZF TraXon, înlocuind-o pe bătrâna AS Tronic, care iese ușor din peisaj, după două decenii de carieră pe camioanele din Europa. Noile transmisii schimbă mai repede vitezele, folosesc din plin funcția EcoRoll și ”colaborează” mai fin cu ambreiajul. Dacă tot vorbim de ambreiaj, acesta a primit un actuator inelar interior în locul furcii inferioare expuse a versiunii precedente. Probabil însă că o realizare la fel de importantă este modificarea softului, care permite motorului să dezvolte un boost de 100 Nm în ultima treaptă a cutiei, pentru a evita retrogradările la urcarea rampelor lejere. Totul pentru eficiență! Am păstrat, totuși, cireașa pentru final: osiile spate. Reductorul final, fabricat chiar de olandezi, aduce, pe lângă valoarea anterioară 2,47:1, și un fabulos 2,05:1, ceea ce înseamnă că roata se învârte o dată la fiecare două rotații ale vilbrochenului!
Comentați?